Naturlig Mat – Kost & Hälsa

onsdag 9 januari 2013

Världens enklaste tomatsås!


En bra basvara, en grund och nåt som iallafall vi älskar här hemma är tomatsås - sen älskar vi nog nästan allt med tomat för den delen men ändå.




Bryn alltid torkade örter och lök, vitlök i olja innan övriga ingredienser tillsätts. Har man i just vitlök så bör man hålla låg temp och se till att den inte blir brynt då smakar den beskt.





Här kommer receptet som går att förändra, ändra i oändlighet!

olivoja att steka i, snåla inte!
2 klyftor pressad vitlök
ca 1/2-1 msk torkad ekologisk basilika
1msk torkad oregano, jag odlar själv och torkar

Stek detta tills det mjuknar och man känner rejält med dofter men det får inte bli brynt!

2 burkar/förp tomatkross, jag gillar delize finkrossade eller icas med basilika
1 dL tomatpuré, jag gillar den finkryddade
svartpeppar, örtsalt och chiliflakes efter smak

Detta kan puttra länge och går snabbt att få ihop... man kan alltså anpassa... ju längre man kokar detta på LÅG temp desto mer får man fram smakerna, själv brukar jag låta det puttra i ofta en timma... man kan ju göra annat då.


Vad till? Ja vad som egentligen, idag tänker jag göra kalvfärsbollar som ska få koka i såsen, servera med ångkokt broccoli och nåt mer, har inte fnulat ut det än....




Endast fantasin sätter gränser - Låt smaka!


.

1 kommentar:

  1. Mmm, tomatsås (tänk Homer Simpson)! Dessvärre tycker inte sonen om tomat, så det blir inte tomatsås så ofta här hemma.

    SvaraRadera