Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 17 januari 2013

Tacopaj



Som utlovats... här kommer vårt fredagsmys från förra veckan






4 ägg
100g creeme cheese med vitlök och örter
1 msk fiberhusk
1dL riven ost
0,5 dL grädde

500g lammfärs (går givetvis med vilken färs man än gillar)
tacokrydda - 1 sats

1 burk smetana
1 dL grädde
coctailtomater
2-3 dL riven ost


Vispa ägg tillsammans med creeme cheese, fiberhusk, ost och grädde. Häll över i smörad/oljad form och grädda i 225gr ca 12-15 min i varmluft - säkert lite längre i vanlig ugn. Ta ut pajbotten och låt svalna lite.

Stek färsen ihop med kryddorna, ev kan en skvätt vatten tillsättas. Häll över pajbotten.

Blanda smetana med grädde och bred över färsen, skiva eller halvera tomater och lägg över pajen. Lägg till sist över osten och gratinera sedan i ugn i ca 15 min eller tills osten ser lagom ut.


Servera med mixad sallad med vinägrette, guacamole och eller tacosås.



Hemgjord tacokrydda var både enkelt och gott, jag kan lova att jag aldrig mer köper färdig i påse så den är helt klard värd att testas! Här kommer receptet som jag hittade HÄR


1,5 tsk salt
1 tsk vitlökspulver
2 tsk chilipulver
1 tsk spiskummin
1 tsk lökpulver
2 krm cayennepeppar
2 tsk paprikapulver




Låt smaka!


.


1 kommentar:

  1. Mums så gott det verkar. Här äter vi Taco var fredag men det börjar bli liiiite tjatigt nu. Så nästa fredag kanske det blir taco paj istället;)

    Kram på dig min vän
    Annie

    SvaraRadera