Naturlig Mat – Kost & Hälsa

måndag 7 januari 2013

Det är mycket nu...



... shit, ja det händer grejjer må jag säga! Det gamla bekanta och nötta uttrycket "Lev dina drömmar" börjar naggas i kanten! Mer än så vill jag inte gå in på det precisa just nu men det kommer, jag lovar!


Maken har tappat ytterligare 0,5 kg och nu börjar vi undra vart det ska stanna? Hans biologiska vikt borde närma sig och vi gissar att det är nära. Att LCHF kallas för njutmetoden kan vi båda skriva under på, den som tror att man får offra har fel - vinsten är enorm och det är tvärtom vad många tror inte begränsande att skippa kolhydraterna - tvärtom!



Fina Ida kom med några frågor i ett tidigare inlägg som jag besvarar här;


Fantastiskt! Tror du lchf passar ALLA? Eller finns det kanske dom som mår bättre av kolhydrater o mindre fett tex? 

Faktiskt tror jag det, eller jag är övertygad om det iallafall passar nästan alla. Det finns ju alltid undantag av orsak. Men eftersom LCHF inte är så strikt som alla verkar tro och väldigt anpassningsbar så svar JA. Det är ju en kosthållning där man anpassar efter sig själv, vissa både behöver och vill äta mer kolhydrater än andra. Endel behöver vara strikta och ligga på 5% medans andra mår bäst av att ligga på 15% t ex.

Proteindelen ser ju ut som på tallriksmodellen, sen lägger man till mer fett, naturligt mättat fett och grönsaker. Naturlig mat som man mår bra av rakt av.



Anser du att det är klokt att äta lchf innan man är friskförklarad från en ätstörning? Är det klokt att laborera själv?

Jättesvår fråga! Men JA, jag tror absolut att man kan börja med LCHF innan man är friskförklarad. Dock bara om man gör det av rätt anledning, med rätt insikt och just den biten kan vara svår.

Ser man det som att "laborera" då bör man ta sig en tankeställare. LCHF handlar ju inte om viktminskning i det stora hela även om det är en bonus för de som har en överviktFör oss som har eller haft en undervikt är LCHF något som leder till en ökad vikt och till sin biologiska vikt. Den vikt som kroppen mår bra av helt utan jämförelse av andra eller ideal.

För min del var det bara negativt att LCHF svartmålades inom vården, att det i sig gjordes till något ätstört. Nu vet jag bättre men det krävs styrka och mod att lita till sin egen instinkt och känsla.


 Vad äta till mellanmål eller om man blir bjuden på fika hos nån? Avstår du el tar du en liten bit för att va trevlig? 

Jag äter aldrig för att vara "trevlig" längre. Det är mitt liv och mina val.

Mellanmål hör dessutom till tallriksmodellen, äter man så mycket kolhydrater är det ju självklart att man behöver äta lite och ofta för att bibehålla en jämnare insulinkurva. Med LCHF äter jag mig mätt, håller mig mätt länge och insulinkurvan får aldrig några "sockerchockar" utan hålls jämn. Man äter med andra ord när man är hungrig, inga regler och inga matscheman och heller inga sug.

Blir jag till trots hungrig mellan målen äter jag en bit ost, tar en mugg kaffe med grädde i  t ex... barnen äter mellisar i form av äggmos eller turkisk yoghurt med bär.







D-vitamin äter vi alla vinterhalvåret numer... Jag äter tillräckligt med fet fisk men övriga familjen gör det inte.....



Fläsksvålar, hur äckligt låter inte det då? Gott som tusan dock och förmodligen ett bra mycket bättre val än chips till fredagsmyset med tanke på kolhydratsinnehållet. Dock vet jag inte hur stor del som kanske är härdat? Någon som vet?



Ägg... världens bästa livsmedel! Innehåller i stort sett allt! Mycket ägg blir det...


.



12 kommentarer:

  1. Jag har tagit D-vitamin under snart tre år nu och sammanträffande eller ej - innan jag började var jag förkyld mer eller mindre 1/3 del av året (medan resten av familjen är sjuka i genomsnitt en gång per år) och numera går det ett halvår mellan gångerna.

    Angående LCHF finns det ju dessvärre många ätstörda som TROR att de äter LCHF och tycker att det fungerar dåligt, när de i själva verket äter en högproteinkost med på tok för lågt kcalinnehåll. Inte ovanligt att man på forum läser om tjejer som lever på gurka, vitkål och fläskfilé och tror att det kvalar in som LCHF.

    Jag är inte helt såld på LCHF, men sedan länge på det klara med att bröd, potatis, ris och pasta inte har någon plats i dagliga kost. Tränar du någonting förresten? Jag upplever det som ett problem att jag blir så överjävligt seg i benen om jag håller mig till lågkolhydratkost under en period. Säkerligen är det väl så att det blir lättare med tiden, men det känns i stunden bra surt att öka på sin miltid med fem minuter liksom!

    Stora kramen på dig, fina du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant Helle... många tror och då blir det verkligen tokigt, snacka om att nära ätstörningsjävulen än mer... kunskap är jätteviktigt.

      Tycker du låter som en liberal LCHF:are i mina öron ;)

      Nej jag tränar inget, kommer börja med mer träning framåt våren är det tänkt, det är något jag och maken kommer göra tillsammans eftersom vår tid att springa på gym är begränsad...

      Du har inte läst något om hur Colting lägger upp sin kost, med tanke på din löpträning och den där sega benkänslan?


      Kram!

      Radera
  2. Åh du ljuvliga D-vitaminerna hade jag ju helt glömt bort. Nu ska de grävas fram och börja knapras. Tack för påminnelsen. Jag väntar fortfarande med spänning över min Lchq kokbok och jag har börjat läsa Matrevolutionen och gillar det jag läser (än så länge)

    Ta hand om dig vännen
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh roligt att du börjat, tro mig du kommer inte tycka mindre om den, håll mig uppdaterad! Gott att D-vitaminerna åkt fram <3

      Kramis fina

      Radera
  3. Tack för dina svar fina Hanna!

    Jag blir sååå osäker när jag på mhe får lära mig att det inte får gå mer än 3-4 timmar mellan målen. Men om man inte är hungrig då? Ska man äta ändå? Minskar förbränningen om man inte äter var tredje/fjärde timma? Jag äter väääldigt mycket till frukost och blit typ aldrig hungrig förrens efter fem timmar. Äter kesella och yoghurt med massa nötter, bär, frön samt ca fyra finncrisp med smör och ost och jordnötssmör. Är mätt aslänge. Måste man äta sex ggr om dagen? Jag gör det inte men inte pga anorexian. Kan inte kalla mig anorektiker längre. Kommit så långt. Börjar ta reda på vad JAG mår bra av. Min terapeut säger att det inte finns NÅGON anledning att äta lchf om jag inte mår dåligt av kolhydrater. Vad säger du om det?

    Va på kalas i helgen och blev bjuden på cheescake, bullar och småkakor till fikat. Jag bad om två knäckemackor med smör och ost istället samt slank en småkak ner efter det. Vill inte få sockerschockar och sug. Jag KAN äta sötsaker om jag vill. Inte anorexin som säger att jag inte får men alla tror ju det. Så jobbigt. Ingen stöttar mig att äta lchf eller iaf mindre kolhydrater. Alla tror att det är ätstört.

    Hur mådde du i början av lchf? Jag kan få brödsug ibland men äter knäckebröd men inte mjukt om jag inte måste. Men det kanske inte spelar nån roll i lchftänket?

    Jag älskar kokoschips. Är det bra? Innehåller ju lite kolhydrater men mest fett.

    Tusen frågor igen. Sorry -:/ Kram Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mina öron låter det inte som att det är friskheten som för dig mot LCHF. Du är osäker om du kan äta si eller så verkar det som. Så länge du är under behandling skulle jag följa vårdens råd, om de får dig att gå framåt mot ett friskare liv.

      Radera
    2. Jag äter aldrig om jag inte är hungrig MEN då är jag heller inte i svält längre vilket är stor skillnad. Ja där vet du vad jag menar helt. Jsg tänker inte ifrågasätta din terapeut, men jag ifrågasätter de kostråden de lär ut, att alla ska äta lika.

      Jag har alltid mått bra av att äta lågkolhydratskost, jag har ju helt sant aldrig gått från att äta fullt med kolhydrater till att sluta, t o m under min viktuppgång åt jag nästan inga kolhydrater till vårdens stora bekymmer, jag ville inte och jag mådde inte bra av det när jag väl gjorde så.

      Övergångsfasen har maken dock fått smaka på och det tog ett par veckor för honom, men sen släppte mycket. Endel sug fanns kvar men det var hanterbart, han hade inte lusten längre för den biten istället.

      Kokoschips är kanonbra!!


      Sen säger jag som Jenny... var försiktig... ÄR det inte dina val, det känner bara DU.... så är det alltid svårt att hoppa in på nåt nytt ätande. LCHF ska man äta för att man tror på det, för att man känner att man mår BRA och inte för att hantera varken ångest, känslor eller kroppsvikt egentligen. Det är ju ingen diet om man ser det stora hela.

      Sen som jag alltid vill säga - SKIT I VAD ANDRA TYCKER - ditt liv, ditt val!


      Kram fina och jag pratar gärna mer via FB

      Radera
    3. Jag skulle inte äta lchf el lchq för att hantera min ångest el gå ner i vikt. Vill inte ner i vikt. Är inte i svält längre heller. Vill äta för att slippa sug och överätningar. Vill äta för att må bra och orka och få energi. Vill känna mig behagligt mätt.

      Radera
    4. Ida... du kan ju prova stegvis om lchf är något för dig, byta ut en del av kolhydraterna med mer fettrik kost... äta när DU är hungrig och alltid äta sig mätt är viktigt, inga scheman... anders sockersug är i princip borta med lchf, själv är jag aldrig småsugen mellan måltiderna heller... jag förstår känslan av behagligt mätt!

      Radera
  4. Hanna!
    Äter dina barn inte "vanliga" mellanmål alls längre som fil och flingor, mjölk och smögås med pålägg etc?
    Undrar också, menar du att ingen i er familj längre kalasfikar när andra eller ni själva fyller år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemma så NEJ... flingor har vi iof aldrig ätit men mjölk dricker de såklart... smörgås äter de men då med LCHF bröd, pålägg är ost favorit så det blir det mest om inte äggmos... fil och yoghurt äter de men naturell, turkisk eller rysk med bär....

      Jag kalasfikar aldrig, Anders är inte lika strikt och barnen är helt fria där... de får alltså fika bäst de vill vid de enstaka tillfällen som det bjuds...

      Radera