Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 10 januari 2013

Barnens LCHF kvällsmat gillar även vi vuxna


Idag är en sån dag när man kommer från jobbet alldeles för sent, får ringa förskolan och meddela att man hämtar barnen senare och ursäktar sig men bemöts av en vänlig röst - tack och lov! Stressar ut från sjukhusets korridorer och påminner sig själv om Kvällsmat... det ska man ju hinna tänka på med. Att laga maten hinns alltid med men det jobbiga är ju att komma på vad som ska lagas, eller hur?


Iallafall, ringer desperat till maken som mest svarar "Öhhhhh"... svetten börjar kännas kan jag säga, orken tryter och man vill inget annat än bara slå sig ner framför en brasa med ett glas rött - glöm det Hanna och välkommen till verkligheten.


Kom till ICA... KORV, jamen det köper jag, gör en god coleslaw till, äntligen en bra idé! Trodde jag...






Alltså, man blir ju bara trött... druvsocker, sackaros mm... i många fanns det även potatismjöl.... Kanske är det inga stora mängder men ändå, går det verkligen inte köpa naturliga grejjer när det kommer till korv? 





Så det här är vad som hamnade i korgen istället... 






Jag har nu marinerat kycklingvingarna i citronolivolja, pressad citron, färsk persilja, chiliflakes, salt och citronpeppar. Grillar i ugn i 175 gr tills de ser klara ut, gissar på 40 min... får hålla lite koll...


Kommer servera en coleslaw till:


1  mellanstort vitkålshuvud
1 rödlök
1 morot
2 dL smetana
2 dL majonäs
dijonsenap efter smak
örtsalt, svartpeppar



Låt smaka!


.

9 kommentarer:

  1. Hanna du måste hjälpa mig. Jag mår skit och orkar inte samla mer vätska. Nu är det 5 liter på en vecka. Och det försvinner inte den vanliga vägen och det gör ont av svullnaden, mest i magen. Och jag inbillar mig inte, har till och med visat min mamma och husläkare. Ser ut om att jag vore gravid och blir mer svullen varje dag. Pga vätskebindandet.

    Jag saltar som besatt och har gjort länge, har salt till allt, även på knäcke haha. Salt binder väl vätska, likaså kolhydrayer? Och jag lever ju på lösgodis typ haha. Tror du jag samlar extra pga det? Eller är det en myt?

    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag samlar vätska, flera liter i veckan och är konstant svullen pga det och det bara späder på ångesten. Jag orkar inte mer Hanna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Att salt binder vätska är ingen myt. Så försök dra ner på saltintaget och om benen är svullna prova stödstrumpor. Finns snygga med mönster på nätet. / Annika färdig SSK om 5 dagar.

      Radera
    2. Hej. Att salt binder vätska är ingen myt, så försök dra ner på saltintaget. Om benen är svullna så prova med stödstrumpor. Finns snygga med mönster på nätet. Går det ej över inom kort så sök vård igen, kan finnas nån annan bakomliggande orsak i så fall.
      /Annika färdig SSK om 5 dagar.

      Radera
    3. Åhh finaste S!! Salt binder vätska som Annika skriver, likaså kolisar... MEN jag tror inte att det är DET som är ditt problemn... Har du kollat upp din Na/K balans det sista??

      Jag misstänker att dina kaliumvärden är på tok för låga, det är jättefarligt så kolla upp det!! Vill inte skrämma dig men du måste ta det på allvar, för det kan leda till hjärtsvikt...

      Ta hand om dig fina och kolla upp dina värden... min mail är numer hannasberghalla@gmail.com eller min privata som du hittar på fb när du återreggar dig...

      PUSS

      Radera
    4. Tack för att du svarade finaste!

      Det är ingen fara vännen, du gör mig inte rädd, för jag vet ju redan vad lågt kalium leder till. Har både läst och blivit informerad av läkare. Så hjärtrubbningar, muskelsvaghet och kramper och ja. Kaliumet låg på 2.8 sist. Så jag tar prover regelbundet.

      Jag försöker salta mindre. Men kroppen skriker efter salt. Jag vet inte om det beror på kräkningarna, att vätske/salt balansen är rubbad. Jag vet inte. Jag samlar iallafall konstant med vätska. Vill snart inte dricka mer.

      Tack finaste, hör av mig framöver. Puss

      Radera
  2. Har glömt din mail och ser den inte genom mobilen, om du nu alltså skulle ha den på din sida någonstans. Så därför det fick bli en kommentar här. Har avaktiverat min fb också, mår piss. Kram Soma

    SvaraRadera
  3. Ja du min vän. När man ger sig in i denna djungel så inser man huuuur mycket som är sockrat;( Här åt vi får första lchq rätt igår och det var mums. Dan tyckte det var lite mat och trodde att vi skulle få äta kvällsmat senare också men tro det eller ej, han stod sig på maten för så mättande var den;)

    Önskar dig en ljuvlig dag och helg
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  4. Inte för att skrämmas heller, men salthunger är kardinalsymptom på "adisons sjukdom", binjurebarksvikt. Andra symptom är ökad pigmentering i böjfåror, trötthet. Det är en ovanlig sjukdom, men livsviktig att utesluta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tanke även om jag inte tror att det är det SS lider av... men faktiskt en tankeställare!!

      Radera