Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 3 januari 2013

God Fortsättning!


I dubbla bemärkelser!


2013 är ett år som kommer präglas av mycket och god mat, mat vi mår bra av. Min make har aldrig varit så lyrisk och jag måste erkänna att jag är förvånad över hur enkelt det har gått för honnom.


Själv har jag ju inga problem med vikten, det är inte i den ändan LCHF är mitt matvapen - för min egen del är det att må bra och ha en skön kroppskänsla. Men för Anders är det både och. För att göra det lite enklare att förstå för eventuella nya följare:


Anders är en sockertjuv, en kolhydratsstinn tok. Under en längre period har han varit stressad, pressad. Känt sig allmänt irriterad och svullen. Övervikt men framför allt bukfetma, midjemåttet passerade 105,5 i början av november. Lägg till tryck över bröstet, smärtor vid ansträngning och att åldern närmar sig 40. Hjärtinfarkten stod bakom knuten.


Jag önskar SÅ att jag hade haft före och efterbilder på min make, men tyvärr. Dock säger andra parametrar desto mer, så vad har hänt med min älskling från hans start med LCHF i november?


- En helt ny människa, humöret är stabilare och framförallt uppåt

- Ingen svullnad över huuvudtaget! Han kikar sig regelbundet i spegel och säger "hej där är mitt ansikte igen".

- Minus 8 kilo!

- midjemått 100,5, alltså MINUS 5cm!

- inga bröstsmärtor och lättare att hantera stress

- närmar sig fortfarande 40...



Behöver jag förklara varför han är lyrisk! 


LCHF handlar i grund och botten inte om viktnedgång eller vikt överhuvudtaget, men det hjälper ju till rejält när man som i min makes fall gått överstyr med sitt ätande och sitt mående. För min egen del har ju LCHF betytt något helt annat men det är ju en annan framgångssaga.


.


5 kommentarer:

  1. Härligt med sådana förbättringar!

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt! Tror du lchf passar ALLA? Eller finns det kanske dom som mår bättre av kolhydrater o mindre fett tex? Anser du att det är klokt att äta lchf innan man är friskförklarad från en ätstörning? Är det klokt att laborera själv? Vad äta till mellanmål eller om man blir bjuden på fika hos nån? Avstår du el tar du en liten bit för att va trevlig? Oj va frågor ;-) haha kram ida

    SvaraRadera
  3. Hejja Anders!
    Vilka förbättringar på så kort tid!
    Jag tror stenhårt på det här!

    Jag kan ju, efter bara några dagar med mer lchf-kost, säga att svullnaden och uppblåstheten i magen har minskat bra mycket!
    Skillnaden märks fort!

    Nu gäller det att hålla i det här och inte falla tillbaka i gamla, sämre, mönster igen.


    Kram!

    SvaraRadera
  4. Wow, härligt jobbat Anders!

    Jag har i o m min hormonstörning och mitt dåliga mående i stort (framför allt under våren) samlat på mig skrämmande många extrakilon och har förutom att jag återigen börjat träna (hurra!) tagit bort i stort sett alla kolhydrater i form av bröd, pasta, ris, potatis och såklart socker. Hoppas att detta ska göra susen då jag känt mig minst sagt vissen på sistone, liksom urvdriden orkeslös och oformlig rent kroppsligt.

    Hurra för dig!

    Puss!

    SvaraRadera
  5. Åhh S-L jag vet ju vilka trubbel du haft, eller iallafall liiiiiite... så HEJA dig!!! Behöver du pepp eller tips, stöd eller annat... så finns vi här!!

    SvaraRadera