Naturlig Mat – Kost & Hälsa

tisdag 29 januari 2013

Stackars barn...


... stackars barn som är glutenbefriade hemma, stackars barn som mättas med naturliga fetter, stackars barn som inte äter lördagsgodis utan har samkväm och familjemys istället... stackars mina barn...





Stackars mina barn som inte äter pasta till sin köttfärssås utan hyvlad squash med livsfarligt smör och örtsalt



Jag måste vara en hemsk mamma som inte matar mina barn med sjukdomsframkallande förädlat skräp. Förmodligen borde jag ha skottpengar på mitt huvud då jag inte underhåller min dotters atopiska eksem med just gluten. Stackarns barn som istället för lördagsgodis - läs raffinerad överdrivenhet - får naturliga ersättare och gemenskap.



Ve mig som mamma som vill att mina barn ska äta kroppsvänlig mat - naturlig mat.



.




17 kommentarer:

  1. Det viktiga är att var och en mår bra i sina val. Här älskar vi att gotta oss i lördagsgodis på lördagar trots att jag vet att det innehåller en massa skit så känner jag mig inte som en sämre mamma för det. Likväl bör du inte känna dig som en sämre mamma bara för att du väljer bort lördagsgodis. Det viktiga är att vi gör det som känns bäst för våra familjer.

    Ta hand om dig vännen
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteviktig aspekt - man ska må bra av sina egna val!

      Radera
  2. Haha, det låter exakt så som all skit man ständigt får ta för att man valt en hälsosam och naturlig kosthållning...
    Ständigt detta ifrågasättande och nästan anklagande för att man väljer näringsrik mat som både kropp och själ mår bra av. I vårt fall har vi ständigt fått mycket kritik för att hela familjen lever med samma kost, att ungarna "tvingas lida" trots att det främst är vår äldsta son som behöver lågkolhydratkost, då han inte kan bryta ned kolhudrater i stor mängd...

    Men ja, hela familjen mår verkligen bättre, inte längre dessa kolhydratspeedade ungar utan mer varaktig pigghet och mindre sjukdomsproblem. Mina dagisungar, som i stort sett alltid blir förkylda på dagis har klarat sig undan med varsin förkylning under denna höst och vinter, och det är någonting jag kallar bra! :)
    Jag har liksom du valt lågkolhydratkost/naturlig kost som ett led i att må bättre och så småningom bli fri från min ätstörning, och det märks verkligen skillnad på mig, både i det fysiska och det psykiska måendet. Skulle du säga att du är frisk och fri nu, eller finns det fortfarande dagar då ångesten och mattankarna kommer tillbaka?

    Tack för otroligt inspirerande och härlig blogg!Fortsätt så!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för dina fina komplimanger och förståelse!!

      Roligt att höra att det är fler än jag som är helt fria och friska med naturlig mat och utan tvång!! Jag tror detta kan hjälpa många många fler...

      Nej det finns inga ätstörda ångesttankar eller mattankar egentligen... visst finns det "tjockkänslor" eller "tjockisdagar" MEN inget som är ätstört utan faktiskt normalt. Sen agerar man inte på dessa tankar/känslor längre mer än en axelryckning och insikten av att det är just bara en känsla som försvinner... och är fel...

      Tack återigen!!

      KRAM

      Radera
  3. Härligt att du ger dina barn så god mat. Pigga, glada och nöjda barn gillar vi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är jätteglad och stolt över att jag vågar stå på mig när det kommer till barnen, det är annars ett så hett ämne - helt sjukt egentligen när det enda man gör är att ge dem det som deras kroppar är ämnade att äta.

      Tack fina!

      Radera
  4. Kan ana en stor släng av ironi här och också undrar jag, får du höra något av de där sakerna?

    Nyfiken på om inte barnen frågar efter spaghettin? Jag är glutenfri spaghetti och tänker att det mättar betydligt än bara hyvlad squash till faktiskt, men jag kanske har fel?

    Vi har också lördagsgodis och därmed inte sagt att man kan ha familjemys och samkväm, eller hur? =) Däremot vet jag att det är mkt socker och tillsatser, men en gång i veckan kan kännas okej och jag äter ibland även om jag vet att jag inte mår så bra av det. För att det är så gott =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. OM, ja det är en hel hög med ironi och tyvärr får man höra vissa saker mellan varven... som att man "exprimenterar" med barnen bl a...

      Nej barnen frågar inte efter spaghetten, de vet att gluten och vete inte är något som är bra för hälsan men att man givetvis kan äta det ibland... men att det är en del av vår vardag att vi inte äter just detta.

      Jag tror säkert att glutenfri spaghetti mättar mer än squash, dock får de givetvis mer av köttfärssåsen som dessutom är rejält energität - så de missar inget ur den aspekten.

      Självklart kan man ha familjemys och samkväm med eller utan snask - där kom ju ironin in.. många bygger just sitt samkväm runt godiset istället för att de det som det lilla extra, förstår du hur jag menar?

      Som sagt egna val och jag vill få bort godiset just för att barnen blir så oerhört sockerstinna och så länge vi tillsammans hittar alternativ så finns det inget problem där :)

      Kram...

      Radera
    2. Tänker ändå att oavsett vad det handlar om, kost, religion etc så bör man vara tydlig med barnen att det är det här vi tror på, så här vi har valt att leva. Kanske kan det vara så att gluten och vete kan få en del att må bra och det finns människor som tycker att det är bra för hälsan, även om ert val är ett annat?

      Jag väljer bort pastan, men mina barn äter och älskar den och verkar inte må dåligt av det.

      Radera
    3. Jag håller med dig helt och hållet! MEN när det kommer till gluten anser jag att det är skadligt, för alla parter mer eller mindre. Vetegluten pratar jag givetvis om då, vårt sönderförädlade och inte det vi hade förr.

      Jag är övertygad om att gluten i mångt och mycket står bakom väldigt mycket sjukdom och det ger inget annat än bukfylla, näring innehåller det ju inte så det känns inte som något måste i kosten.

      Men som du säger, ärlighet mot barnen helt klart! Vi tror inte på några positiva effekter av gluten och det är vi öppna med, sen är vi också noga med att poängera att det är VÅRT val och att man inte varken kan eller ska kritisera andra såklart :)

      Radera
  5. Om man vill ha lördagsgodis, men slippa ifrån alla tillsatser så finns ekologiskt godis numera i de flesta affärer. /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ställer mig skeptisk till det ekologiska godiset... stora delar av det iallafall... sen finns det ingen anledning att höja blodsockret i onödan när det finns andra alternativ :)

      Kram

      Radera
  6. Jag tycker att du gör helt rätt Hanna, och jag tycker även att det är en förälders skyldighet att i bästa möjligaste mån ge sina barn bra och näringstät kost.

    SvaraRadera
  7. Hur gör dina barn i skolan/dagis med kolhydrater, avstår de när alla kompisar äter pasta eller andra kolhydrater?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej barnen, eller rättare sagt Måns äter med de andra barnen... Ylva däremot äter från och med denna veckan glutenfritt för att se effekten på hennes eksem...

      Radera
  8. En fråga förresten, äter barnen som "vanligt" på förskola/skola, alltså inte enligt LCHF?

    SvaraRadera