Naturlig Mat – Kost & Hälsa

måndag 28 januari 2013

Kokosmjölk




Fick en kokosmjölksfråga;



Hej! Jag har en fråga ang. Paleo-kost. Kokosmjölk.. som du köper i vanliga matbutiker... hur är det med den? OK? Inte ok? Måste det vara kokosgrädde? 



Extra Creamy Coconut MilkCoconut Milk


Jag räknade på dessa produkter från Santa Maria



Tittar man på kokosmjölken, den vanliga, så är energiprocenten fördelade så här:

Fett: 92,7 E%
Protein: 4,4 E%
Kolhydrater: 2,9 E%

Utöver detta innehåller den två tillsatser, emulgeringsmedel (e471) och stabiliseringsmedel (e466)


Den krämiga varianten innehåller:

Fett: 87,2 E%
Protein: 6,4 E%
Kolhydrater: 6,4 E%

Inga tillsatser



Slutsats: Ser man till energiprocenten är ju den vanliga kokosmjölken att föredra med sin låga kolhydratsdel och höga fettdel MEN den krämiga är istället helt ren, mer naturlig. Så frågar man mig så väljer jag den krämiga oavsett vilket kostval man har. Tycker personligen den smakar bättre och det är ju aldrig en nackdel.




.


1 kommentar:

  1. Den krämiga är godast tycker jag och det är bra för oss som bara är tre personen i familjen, mer passande storlek. Kycklinggryta med kokosmjölk... mmmm!

    SvaraRadera