Naturlig Mat – Kost & Hälsa

tisdag 8 januari 2013

Sjukhusmat


... är verkligen något av det tråkigaste och kolhydratstinna som finns om man frågar mig, åtminstone på vår arbetsplats.


Alla gånger orkar eller hinner man inte fixa sin lunchlåda utan får köpa mat på jobbet, idag är en sådan dag. Men man får göra det bästa av det värsta och så löser sig det mesta.






Desto godare var gårdagens kvällsmat, lite mitt i veckan lyx!






Grillad oxfilé med tomat/mozzarellasallad och vitlökssmör med twist


Smöret gör du såhär:

rumstempererat smör, majonäs, pressad vitlök, örtsalt

Tomatsalladen såhär:

skivade tomater, finskuren silverlök alt rödlök som fått ligga i vattenbad en stund, mozzarella, mycket färsk finstrimlad basilika, olivolja, vinäger, örtsalt och några riv med pepparkvarnen


Låt smaka!


.



3 kommentarer:

  1. Apropå sjukhuskäk kan det värsta stället att befinna sig på om man är känslig för kolhydrater vara psykiatriska slutenvårdsavdelningar. Att ge patienter "skräckmedicinen" (nåväl, men om man avser risken för viktuppgång) Zyprexa, inte erbjuda dem möjlighet att röra på sig och sen servera en kost baserat på vitt mjöl, socker och dåliga fetter känns onekligen som ett mindre lyckat koncept. Trots det verkar det mer eller mindre vara standard att äta sex gånger per dag och erbjuda rikliga mängder skorpor, fikabröd, sylt och smörgåsar. Sen röker de flesta patienter sisådär tjugo cigg om dagen, så hälsan får sig verkligen en riktig uppsving när man är inlagd.

    Jag tänkte förresten låna Paulúns LCHQ-böcker på biblioteket idag, men båda böckerna är smyckade med bilder på oliver, vilka jag inte tål lukten av och knappt står ut med att se på bild, så det fick vara ;). Grillad oxfilé däremot, det är helt i min smak! Mums!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså det är ju helt bisarrt... finns inte ens kommentarer, ja du vet vad jag menar...

      hahahaa ja du, lchq böckerna är nog inget för dig, eller ja, klart de är men oliver och olivolja är ju en stor del där... då tror jag att lchf delen är mer för dig... liberal sådan, men det är du ju redan...

      KRAM

      Radera