Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 3 januari 2013

LCHF för hela familjen!


Jag är rätt övertygad om att det är enklare att göra en större kostförändring om man gör det som ett team, främst jag och Anders såklart men eftersom det här är något vi verkligen tror på hänger även barnen på. Något vi är medvetna om att det är kontroversiellt men det är något vi väljer att faktiskt strunta i och gå vår egen väg - våra val.


Nu är det ju det som många inte tänker på, att bara för att man väljer att äta LCHF så är det strikt lika för alla? Så är det självklart inte. Vissa behöver mer kolhydrater än andra, vissa mår bättre så och vissa vill det helt enkelt. Barnen äter mer kolhydrater än vi och naturligtvis äter de som alla andra barn när de är i förskolan... Jag är mer strikt än Anders... vi har ju alla olika behov. Sen är det ju inte bara kolhydrater den här kosthållningen handlar om, det är ju även fett bl a.


Det gemensamma är ändå att man äter mindre kolhydrater än vad SLV rekommenderar och mer fett, givetvis då även mättat fett. Sen är det en anpassning efter behov. Jätteviktigt tror jag, tror vi, annars blir det ju ohållbart. Det är ju knappast "en diet vi är satta på" om man får uttrycka sig så.








Köpte Monica Forslunds kokbok - LCHF för hela familjen. Jättesmidigt för Anders när inspirationen tryter och jätteroligt för barnen att få vara delaktiga. Igår valde de att laga äggmos -  kokt mosat ägg med majonnäs.


Barnen har haft ett behov av bröd och när vi hittade ett LCHF bröd på ICA blev det tvunget att testas. Barnen ger det ett högt betyg, själv vet jag inte då mitt brödbegär är helt borta. Men en nackdel har det, det är snordyrt!


En nyvaken och nybadad Måns med sin frukostsmoothie - rysk yoghurt, kokosmjölk, grädde, frysta hallon och och jordgubbar. 







7 kommentarer:

  1. Det är så roligt att läsa om era förändringar och om hur bra det går för er!
    Min "stackars" unge har inte ätit mackor till frukost på snart fem år, då vi beslutade oss för att sluta köpa hem bröd. Jag måste säga att jag aldrig ångrat det beslutet - jag saknar inte bröd för fem öre och med tanke på den (över)mängd mackor som serveras i förskolan och skolan känns det knappast som sonen kommer att lida av smörgåsrelaterade bristsjukdomar ;).

    Ge det hela några år till och jag tror inte att kolhydratreducerad kost till barn kommer att vara "a big issue" i samma utsträckning. Inget barn som äter lunch i skolan lär få i sig för lite kolhydrater...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag är så glad att ni har hittat något som passar ER och jag hoppas innerligt att det är något som även passar OSS;) Men jag ska inte göra mitt vanliga misstag att hoppa in i något till 100% bara att efter ett tag tröttna och tycka det är för jobbigt. Nej denna gång ska jag göra allt rätt, skynda långsamt, känna efter, byta maträtt efter maträtt och det ska vara ok för mig att äta min smörgås på morgonen (för som du vet är jag en smörgåskärring) Sådan tur jag har att jag kan hitta inspiration här hos dig;)
    Ta hand om dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Gå er egen väg! Ja, gå dit hjärtat leder er.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Hihi, kommer du inte ihåg ur jag pratade om mina kolhydrater och hur mycket bättre jag mådde utan men att jag tycker det var fel av vården att inte se till det individuella perspektivet? Då blev du arg på mig, men nu känns det fantastiskt att du hittade den vägen också :) Det ÄR verkligen bra mat man mår bra av :D

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Jag är glad att dina barn äter annan kost i skolan, mest för jag vet att lågkolhydratkost påverkar tillväxten. Min son gick ner två kurvor i längdtillväxt när han åt en låg andel kolhydrater (hans kost var extremt strikt av medicinska skäl), men hämtade upp det mesta efter att ha börjat äta normalt. Dock vet vi att han antagligen kommer att ha tappat någon eller ett par cm i vuxen längd.
    Jag är väldigt imponerad av att du vågar följa din egen väg och glad att du hittat en kosthållning som passar dig. Dock är min anorektiska sida (som inte är helt död än) fortfarande alltför lockad av det restriktiva i lchf och eftersom jag vet att det inte är något för mig så väljer jag att sluta läsa sin blogg. Önskar dig all lycka till i framtiden!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Det finns en till negativ aspekt av det där brödet; det innehåller vetemjöl :/ Jag har helt slutat köpa LowCarbs produkter för det är mest bara bluff o båg.. :/

    Jättefin blogg annars :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte annat än hålla med! Mjöl och gluten... och iaf för min del för mkt kolhydrater.... Men det fungerar fint till barnen som äter en liberalare LCHF än jag och maken...

      Radera