Naturlig Mat – Kost & Hälsa

söndag 27 januari 2013

Nya tankar - En vändning


Om någon undrar varför jag låste bloggen så var det för att jag kände att jag inte kunde stå för allt här fullt ut. Vad undrar ni säker, men det kommer.


Som många av er vet läser jag till kostrådgivare, den 1:a mars blir jag klar och kan börja jobba med det om jag vill. Det jag måste bestämma mig för är vilken inriktning jag vill ha, vad som ligger mig närmst om hjärtat och var jag själv tror att jag kan göra som bäst nytta. Ja det finns många perspektiv att bejaka för är det något jag tycker är viktigt så är det trovärdighet och trygghet.


Det jag vet med säkerhet är att jag aldrig kommer bli en kostrådgivare som jämför eller tävlar mellan mina klienter. Jag kan aldrig stötta eller stödja sådant som Rutakuten eller liknande projekt - var och en står för sina val och sin inriktning men den biten är allt annat än Hanna.


Som det är idag anser jag personligen att kvinnor idag jämförs och jämför sig för mycket. Kvinnors mentala hälsa ihop med fysiska hälsa är en stor och viktig bit. Kvinnor idag är vana vid, inkörda på siffror, jojobantning, viktväktar points, soppor ja you name it! Någonstans där bland all statistik har de glömt det viktigaste av allt, sig själva. Vikt och normalvikt har blivit en bestämd siffra - ett mått. Sen inte att förglömma, det ska gå så fort! Fungerar inte en "diet" efter några veckor så fungerar den inte - inte en tanke till att det kan ta tid, att det får ta tid och att alla kroppar är olika av diverse anledningar.


Även i lågkolhydratskretsar känns det ibland som att ätstörda beteenden uppmuntras - hur länge man kan hålla sig med hjälp av mbc är ju en klassiker och inte alls något som jag ställer mig bakom. 



Jag anser att vi alla är mer än så, gällande vikten som är en stor bit som kostrådgivare så är det jag vill trycka lite extra på just den biologiska vikten. Ja vad tusan är då det kan man undra - jo den vikt som kroppen naturligt anpassar sig med naturlig mat och välmående. Alltså ingen siffra. Det viktiga för mig är att må bra, inte tro att man mår bra utan verkligen MÅ bra.



Det låter ju så självklart och präktigt, så enkelt - men det är i själva verket svårt, men långt ifrån omöjligt!



Så under tiden jag funderar lite på hur jag vill presentera mig så kommer kanske blogginläggen lite sporadiskt. Jag vet inte vad ni vill läsa? Ge mig gärna tips och tankar!!





Generellt är vi som äter lågkolhydratskost mindre sjuka - förkylningarna duggar mindre tätt. Det är helt logiskt eftersom vårt kostval är så inflammationsdämpande, hämmande. Men ibland veknar även den starkaste och jag har suttit på mina lektioner superförkyld. Dock har jag tacksamt nog varit pigg och alert till trots, även det har med kosten att göra.


.

8 kommentarer:

  1. Ja, usch för allt detta jämförande. Hekton, kilon, energiprocent, kalorier, ketoner, points och träningstimmar. Allt detta som så lätt går från motiverande till jäktande, stressande, sjukdomsfrämjande.

    Jag känner mig fortfarande på tok för skör för att involvera mig i kost och hälsa som en möjlig utväg ur sjuksrivningen, trots att jag både har intresse och goda grundkunskaper. Synd, på sätt och vis, men jag vågar inte riskera att "åka dit" en gång till.

    Åh, vad jag önskar att dessa exakta siffror kunde flytta ut ur kvinnomagasin och liknande medier. Alla "Maria vägde 69 kg till 165 cm, men efter tre veckor på XYZ-dieten väger hon 65 och säger att hon har fått ett helt nytt liv", som om de där fyra kilona var det som förändrade henne från en dyster hög med ister till en lycklig kvinna.

    Jag tror på dig och hoppas på att få läsa mycket matnyttigt (haha) och inspirerande här framöver!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finaste Helle...

      Jag tror som du, är man inte "där" mentalt så ska man inte tänka så mycket på kosten utan lägga energi på det inre... men har man tagit steget förbi så är det ultimat att äta så här - enligt mina åsikter och erfarenheter.

      Vikten kommer vi aldrig förbi, media är för stark MEN vi kan jobba förbi det, omkring det istället. Som sagt kommer jag aldrig att fokusera på vikt inför ev kommande klienter... aldrig! Det finns andra mått, viktigare och bättre.

      Som jag ser det är ju mina val ingen "diet", långt därifrån... tragiskt nog är det många som missuppfattar MEN det är ju där jag kommer in i min nya roll framöver.


      Tack för tilltro!! Kärlek till dig!!

      Kram

      Radera
  2. Du ska följa ditt hjärta och göra det som känns bäst för dig, inte vad alla andra tycker och tänker om vad du ska eller bör göra. Hanna du är grym! Du står för det du gör och det du tror på, och det är den bästa egenskapen av dem alla. Så fortsätt med att brinna för det så kommer det här bli hur bra som helst. Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Ljuvliga Hanna. Du får inte sluta nu;) Jag gillar din blogg för den handlar om HÄLSA att må bra och det gör vi alla utifrån olika förutsättningar. DU besitter kunskap min vän en kunskap som många (läs jag) vill och behöver ta del av. Låt din blogg bli en blogg som handlar om HÄLSA Du vet ju vilken mat som är bra (tex den äckliga broccolin) Skriv varför maten är nyttig ge oss något recept som är gott. UPPLYS oss (för tyvärr har kunskapen om nyttig mat gått förlorad) Så fokusera på HÄLSA och HÄLSO-nyttig mat;)

    Kram min vän
    Annie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh gullis TACK!!

      Meeeen broccoli är GOTT tokfialotta!! ;)

      Pöss

      Radera
  4. Hej! Jag har en fråga ang. Paleo-kost. Kokosmjölk.. som du köper i vanliga matbutiker... hur är det med den? OK? Inte ok? Måste det vara kokosgrädde?
    Tack

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg! Vi har lite lika tankar när det gäller det där med hets osv. Personligen tycker jag att kost och träning är så himla kul. Främst därför jag kan verka lite fanatisk ibland! Fortsätt skriva sådana här saker. I like it!

    SvaraRadera