Naturlig Mat – Kost & Hälsa

lördag 2 februari 2013

Svar på Tal!


Helt ärligt gillar jag kritik, men ibland blir jag faktiskt irriterad.



För att sägas frisk från en ätstörning ska man alltså lyda under livsmedelsverkets tallriksmodell, vara omedveten om sina val och absolut inte tänka på mat eller näringslära. Herregud DET är ju sjukt om något att resonera på det viset! Förlåt mig men jag håller inte alls med.


Lurar mig själv? Skulle inte tro det - tyvärr är det ju det enda jag gjort tidigare, litat mer på andra än på mig själv - mitt stora misstag!


Gällande medvetenhet tycker jag att var och en av oss faktiskt har ett ansvar i dagens läge att vara just medveten om hur och vad man äter, lyssna på både kropp och knopp och inte bara anpassa sig i den värld som råder just nu som enbart skapat en enorm ökning av metabola syndrom, ohälsa och missbruk av livsmedel. Att vara medvetet medveten är inget negativt - tvärtom.


Det handlar inte om kontroll, tro vad ni vill. Det handlar inte om att gå från den ena störningen till den andra. Det handlar om insikt, vilja och medvetenhet - våga gå sin egen väg och följa sina drömmar. Kunskap.


Ja, jag kommer svara så detaljerat jag kan när det kommer till frågor som berör näringsläran - jag läser ju inte till kostrådgivare för intet. Jag har sedan min tid då jag läste molekylärbiologi intresserat mig för näringsläran, att jag nu äntligen följer en dröm har inte ett dugg med kontroll eller annat knäppt att göra. Sedan jag var barn och fyllde i de där böckerna där man skulle beskriva sig själv och även skriva vad man skulle bli när man blev stor så var svaret enkelt. Jag skulle bli kirurg - nu blev det ju tacksamt nog inte så men intresset för kroppen har alltid funnits. Favoritprogrammet på TV var vetenskapens värld när Lennart Nilssons serie en resa inuti kroppen sändes.



Däremot kan jag tycka, som jag tidigare nämnt att det även finns många som skapar ätstörda mönster när det kommer till valet av att äta lågkolhydratskost - därav att jag själv väljer bort att kalla min kosthållning för LCHF som dels är ett laddat ord och dels ibland förknippas med just vad jag anser vara ätstörda val och mönster. Något jag skarpt tar avstånd ifrån.




Ingen är tvungen att läsa min blogg - valet är fritt. Kritisera mig gärna men kom inte med påhopp som att jag skulle lura mig själv eller annat osunt. Lurad har jag blivit förut likväl av mig själv som av för mig idiotiska råd och tankar om att jag är sjuk för att jag väljer bort pasta.



Jag kommer fortsätta baktala de livsmedel som jag anser vara ohälsosamma, skapar sjukdom mm.



Jag ställer mig inte bakom de rådande kostrekommendationerna och jag ifrågasätter skarpt livsmedelsverket och läkemedelsverkets roll i det stora hela.



Kom inte och säg att det är osunt att välja naturlig kost och välja bort det som människan raffinerat. Kom inte och säg att mättat fett skapar sjukdom när gluten och socker står bakom och lurar. Kom inte och säg att det är sjukt att vara medveten om sina val.  Kom inte och säg att jag lurar mig själv när jag äntligen öppnat ögonen för att jag blivit lurad, låtit mig luras hela tiden.








Kunskap, say no more.


.





17 kommentarer:

  1. Jag tycker du är stark o klok. Läser o beundrar o försöker se på maten som något som ska bidra till hälsa. Fast jag tänker inte sluta äta pasta eller godis för den delen. För jag behöver lite av varje. Då utesluta saker leder till hets.( varit bulimiker o måste passa mig för förbud". Men jag vill hoppas att jag hittar min gyllene medelväg. Och att folk antingen slutar gnälla på andra som hittat den och mår bra! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du!!

      Alla har ju sin väg!! Jag förstår det där med förbud men även det är en insiktsfråga. Själv ser jag ju inte mina kostval som att den innehåller förbud mer än de som äter enl tallriksmodellen... jag utesluter gluten och säd, men lägger till mättat fett, tänker ekologiskt när det går - tallrikarna utesluter fett men lägger till säd...

      Jag tänker inte gnälla på andras val, men hoppas kunna visa på bra och hälsosamma kostval oberoende hur man väljer att leva - utan pekpinnar.

      Jag är imponerad av människor som tar egna beslut - gör egna val - oberoende om de är lika mina eller ej...

      Så tack snälla för en fin kommentar!! Hoppas du blir kvitt dina sug, själv blev jag av mina när jag valde bort just gluten...7

      Kram Hanna

      Radera
  2. Oj det känns som man tryckte på en öm punkt?!!

    Tycker du att alla dietister som jobbar med personer med ätstörningar också har helt fel och lär ut fel?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blir irriterad när man anklagar mig för att hänga kvar i en ätstörning då jag själv anser att jag äntligen tagit mig ur den stämpeln. Jag har aldrig någonsin mått så här bra på varken in som utsida och det är förolämpande när jag anklagas för att lura mig själv.

      Min insikt är inget lur.

      Och JA, jag anser att dietisterna har dåliga kunskaper gällande näringslära, jag anser att de är färgade av livsmedelsverkets råd. Så svar JA. Tyvärr. Därmed inte sagt att alla kan dras över en kam såklart.

      Kram H

      Radera
  3. Hej Hanna! Även om jag äter långt ifrån LCHF (som jag också provat, men ej mår bra av), utan snarare är "extrem" (eller vad folk nu vill kalla det...ser det själv inte så) åt andra håll med kosten, så känner jag mig också starkt frågande till detta med att man som frisk från en ätstörning ska vara och äta på ett speciellt sätt. Jag utvecklade själv en ätstörning när jag var 14, till följd av mina magproblem och att jag inte kunde äta. Fick en anorexidiagnos trots att jag aldrig hade problem på det viset med maten, men den där stämplen hänger ju tyvärr kvar i journaler och annat nu 10 år senare. Jag har en tarmsjukdom m.m. och kämpar febrilt för att bli frisk, men har i perioder svårt att ta upp näring, varför jag ofrivilligt varit väldigt smal i perioder. Vad jag egentligen vill komma fram till är att man som f.d. "ätstörd" förväntas äta på ett visst sätt, annars är man sjuk. Hade jag följt tallriksmodellen och ätit mjölk, gluten, hade jag fortfarande haft inflammerade leder, varit sängliggande pga neurosjukdom. Jag tror att det ofta finns en fysisk anledning till att ätstörningar utvecklas, kanske pga saker vi får i oss från kosten. Vet ju bara själv att jag får panikångestattacker så fort jag får i mig gluten t.ex. och slipper dem när jag inte äter det. Vet inte om du läst teorin om basallergi (bl.a. Annika Lagerhorn om du googlar)? Det var där jag började från första början. Som jag skrev mår jag själv inte bra av lågkolhydrat, utan jag har snarare mått som bäst när jag levt på väldigt mycket kolhydrater och lite fett, varit frukterian i perioder och börjat läka för första gången någonsin. Nu äter jag veganskt (utan mjölk, soja...och nästan bara ekologiskt, utan massa omega6) med glutenfria spannmål, men jag förändrar ständigt min kost för att må bättre och hitta vägen till att må helt bra. Tycker det är toppen och blir så glad när folk hittar sin väg till hälsa och jag tror inte den är lika för alla. Precis som du skriver har vi ett ansvar att vara medvetna, och vi kan inte bara förlita oss på att sjukvården dyker in när vi blir sjuka. Vi lever inte för att lida, sjukdom ska inte vara en självklarhet, vilket det tyvärr är i dagens samhälle. Nu blev det mest en massa babbel och jag vet inte riktigt om jag kom fram till något;) Bra skrivet hur som helst, även om du och jag valt olika vägar i kosten:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. M... jag kan inte annat än hålla med dig! Vi är alla olika och kan knappast göra samma val, vi måste anpassa efter oss själva. Därför jag aldrig kommer döma någon som väljer en annan väg än min, även om jag gärna talar varmt om den.

      Jag tycker det är klokt av dig att välja bort gluten, oavsett vilken kosthållning som passar dig bäst så är ändå vårt vetegluten rent jäkla gift.

      Tack för fint svar och jag kan som sagt inte annat än att ta dig i hand och hålla med!!

      Kram Hanna

      Radera
  4. Säger bara, grymt bra skrivet, och grymt bra att du verkligen propagerar för din sak!!! Naturlig mat är bra mat!
    Jag hatar alla fördomar om att ätstörda inte kan vara närings och matintresserade utan att alla ständigt dömer än för att slaviskt följa ätstörningarna. Fortsätt leva som du lär, det är då man mår som bäst!

    Kramar Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh tack!!! Verkligen!! Jag kan inte annat än hålla med, att bara för att man har haft en äs så får man inte vara varken närings- eller matintresserad... galet!!

      Fick verkligen en kick av ditt inlägg, stort stort tack för det!!

      Många kramar H

      Radera
  5. Hanna Jag anser ändå att jag känner dig ganska väl. Med det vill jag säga att jag inte alls är orolig över dina val, Bara så du vet;)

    DIN syn är hälsosam utifrån DITT liv och DINA förutsättningar, det är JAG övertygad av.

    Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sötötan min... jag fnular på ett program till dig... ses snart PUSS o tack för förtroende <3

      Radera
  6. Jag unnar dig verkligen, allt, allt gott och naturligtvis vet ju du helst bäst själv vad du mår bra av. Däremot kan jag också förstå de som tvivlar, men det handlar mycket om hur man själv ser på friskheten och hur man själv ser på maten och hur man vill ha det.

    Mitt sätt att bli frisk FÖR MIG innefattar inte att följa någon "ny" diet eler sätt att äta annat än att äta allt, men inte alltid och äta allt jag vill äta av! Jag skulle inte som du, vilja sluta ut något för att känna mig mindre "svullen" och må bättre av det och sedan gå vidare mot friskheten. Jag vill stå ut med det jobbiga i att ha känslan av att vara svullen och vile igenom "skiten". Men ditt val är ditt val och du vet vad som är rätt.

    Jag råder ingen att prova t ex LCHF eller annat innan man vet att man är helt, frisk och helt fri. Sedan när man är det, då kan man lättare hitta SIN VÄG. Så tror jag är bäst och enklast för de flesta. Jag tycker man bör gå den vägen.

    Men att inte stå för vad man tycker, genom att vara anonym, det är inte sjysst. Så här tänker jag och jag står för det. Att du tänker och tycker som du gör, det respekterar jag fullt ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh fina fina du!!

      Jag tänker precis som du... det individuella. Jag skiter i om folk tvivlar, jag förstår men ändå inte.. precis som jag förstår att det säkerligen finns de som tvivlar på dig som löper var och varannan dag numer... men jag vet hur du känner där, vart du står! Har man en gång besegrat tvivlet är det enkel väg egenligen....

      Jag ser inte lågkolhydratskost som en "ny diet" snarare något som vi är ämnade att äta.. jag anser INTE att vi är gjorda för att äta våra raffinerade produkter, socker och annat skräp... undvika mättat fett som vi ätit i alla tider... Nä det är inte hälsa eller naturlig för mig...

      Jag tänker aldrig råda någon att testa lchf, särskilt ingen sjuk... för jag anser att det begreppet är så laddat i sig.. men att äta kroppsanpassat och utan att fokusera på vikt och annat tycker jag är kanon för alla, frisk som sjuk.

      Jag anser inte att man "måste stå ut" med en negativ kroppskänsla när man kan äta och må väl utan det... jag vill må bra på in som utsida så mycket som det bara går... i både korta som långa loppet.

      Håller med dig ang de anonyma, funderat på att inte publicera sådant MEN samtidigt vill jag stå rakryggad i alla väder... än...


      Tack underbara du för fint svar och personlig åsikt!!

      Kram H

      Radera
    2. Ja, kanske, men jag förespråkar inte egentligen joggingen för andra, att det är den "rätta" vägen, något man ska sträva mot, bara en utmaning för mig och ett sätt för mig att motverka såväl huvudvärk och stress. Ang negativ kroppskänsla, om det är för att man känner sig "tjock" pga vissa livsmedel kan man lära sig stå ut med det och genomlida ångesten och sedan klara av att äta ALLT. Jag ville verkligen det, gå hela, hela vägen, möta all ångest.

      Bara man trivs på sitt sätt, på sin väg. Det är det viktigaste.

      Radera
    3. Håller med dig ang. kroppskänsla - tjockänslor är bara att ta, genomhärda och lära sig hantera. De kroppskänslor jag pratar om är andra, som ont i magen, öm bål generellt och en svullenkänsla, vattenkänsla bl a... alltså inte "tjockkänslan" för den är något helt annat anser även jag.

      Jag kommer fortsätta förespråka mina kostval då jag tror på den och jag är väldigt anti det matsamhälle som råder idag. Jag anser att vi äter oss sjuka i våra västländer, tyvärr.

      Sen vill jag aldrig generalisera och ställa fram pekpinnar, alla är vi ju olika men det finns vissa saker som alla bör veta och ha i åtanke och dem tar jag regelbundet upp här...

      Kram på dig

      Radera
    4. Aha, då är jag helt med på hur du tänker kring det där med svullenhet! Instämmer! Jag kan bara inte heller förstå varför jag ska äta pasta, pannkakor etc när jag bara för magknip, ballongmage och dålig hy även om inga prover visar glutenintolerans.

      Radera