Naturlig Mat – Kost & Hälsa

fredag 15 februari 2013

Uppeldad


Jo jag känner mig fortfarande helt uppeldad av Jonas Coltings inlägg igår. Jag hade aldrig kunnat uttrycka det bättre själv. 


Att människor, vi, du, jag... är så jäkla lättlurade! Att vi sväljer allt vi hör bara det kommer "uppifrån" som om staten vore gud? Att de senaste 30-40-åren av "kostråd" är så starka trots att vi bara blir sjukare? Varför är det så?


Jo man måste kunna lita på någon, en vit rock helst. En legitimation och en rock då är det ultimat. Jag har också en vit rock och en legitimation men jag tänker aldrig någonsin ställa mig bakom rådande kostråd och jag tänker motarbeta dem efter bästa förmåga. Jag tänker aldrig mer styras av dem eller präglas av dem, jag tänker inte låta mina barn tro att deras så kallade Sanning är Sann. Den är lögn, ren jävla lögn rent ut sagt.



Ibland undrar jag - när slutade människan tappa sin egen vilja? Sitt eget sunda förnuft? Sen när måste vi styras av ett verk för att veta vad våra kroppar behöver?



I det sunda förnuftet ingår inte dagens gällande kostråd från SLV - styrda av lobbyverksamhet, politik och Pengar. Sunt förnuft är inte att tro att mättat fett är farligt, sunt förnuft är inte att lita på dietisternas margarinrekommendation och spannmålsrekommendationer som är rent gift. Sunt förnuft är inte att glida med - sunt förnuft är att lita på sin kropp och sig själv. 




Jättesvårt & Jätteenkelt 




.

10 kommentarer:

  1. Men det är väl knappast så att alla människor följer dessa kostråd och blir sjuka på kuppen, snarare tvärtom. Jag tror inte att en kosthållning passar alla, men det är ju knappast så att slv rekommenderar att vi ska käka godis varje dag, vilket många faktiskt gör (osv).

    SvaraRadera
  2. Tyvärr Tina kan jag inte hålla med dig... De allra flesta som följer dessa kostråd blir just "sjuka" på ett eller annat sätt... sjukdomar har ökat dramatiskt i takt med dessa kostråd som startade i slutet på 70-talet här i sverige (tidigare i usa)... det är ju bara se bakåt... För inte blir vi friskare?

    SLV rekommenderar inte godis varje dag och avråder till viss del från socker MEN anser ff att mättat fett är farligt (utan fulla belägg) och att säd är naturligt (säd=kolhydrater=socker)...

    Så JO, folkhälsan blir sämre med dessa kostråd, det är bara se tillbaks några årtionden... Detta går givetvis att diskutera mycket mer och djupare men det bör kanske inte hamna här...

    Kram och tack för kommentar!!

    SvaraRadera
  3. Vad jag ville kritisera i ditt inlägg var att du kopplar de förändrade rekommendationerna till den förändrade folkhälsan, vilket blir problematiskt när det tycks som att väldigt få faktiskt följer dessa rekommendationer.

    http://www.vetenskaphalsa.se/langre-liv-for-den-som-foljer-kostrad-men-fa-gor-det/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta dig inte, det är roligt att debattera på en schysst nivå!! TACK för det!!

      Enl den rapport du länkade till hänvisade man till följande "Framför allt åt personerna för mycket socker, mättat fett och raffinerade spannmålsprodukter som t.ex. vitt bröd"

      Det säger det mesta om du frågar mig ;) mättat fett är BRA men absolut inte i kombo med spannmål och socker...

      Radera
    2. Precis, och därmed följer de inte slv:s råd! De åt MER socker än vad som rekommederats och dessutom raffinerat socker, vilket livsmedelsverket avråder ifrån. Dessa männskors eventuella ohälsa kan alltså inte sägas ha sin grund i slv:s rekommendationer. All sockerkonsumtion är inte "sanktionerat" av slv. På samma sätt som att totalt uteslutande av kolhydrater eller kost enbart baserad på bacon inte har sin bäring i lchf-tänket.

      Radera
    3. En sak håller jag med om här... äter man MER raffinerat socker och kolhydrater generellt än vad SLV rekommenderar så tror jag absolut på att det är skadligare för vår hälsa - därmed inte sagt att SLVs råd är de ultimata för vår hälsa bara för att det finns värre alternativ. I artikeln utgår man ju från SLVs råd som grunden. Hur hade resultaten blivit om man vänt på det, jämfört SLVs med de som äter lågkolhydratskost - resultat finns om man googlar.

      Som du säger är det få som totalt utesluter kolhydrater och bara äter (onaturligt)bacon av de som äter lchf. Att kategorisera helt kan bli lurigt.


      Att som många dietister gör, skyller folkhälsan helt på folket känns beklagligt tycker jag. Det finns kanske anledningar att folk inte kan hålla sig till de rådande kostråde - för att det inte fungerar? En tanke...


      Ha en fin dag!!

      Kram H

      Radera
  4. Tillägg: ovanstående länk syftar inte till att visa på fördelarna med den av slv förespråkade kosthållningen, för jag är väl medveten om att det finns vetenskapligla belägg för bägge sidor i debatten. Ville bara visa att det verkar som att väldigt få äter på detta vis, och att parallellen mellan slv:s rekommendationer och den försämrade folkhälsan således blir himla skev.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att få inte äter enligt SLVs rek kanske har en förklaring i sig - att det inte fungerar som jag skrev ovan. Att det för många leder till sug, sjukdom eller dåligt samvete(?)... en ond cirkel av dåliga råd som inte är individanpassade och i mångt och mycket baserat på vetenskap utan evidens - som bl a kolesterolmyten.

      Roligt med diskussion! Tack för god ton!!

      Hanna

      Radera
  5. Och en fråga av ren nyfikenhet: varför skulle socker inte kunna vara naturligt? Vad betyder "naturligt" i detta sammanhang?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo ja anser att socker är naturligt, i sin naturliga mängd. I den mängd vi äter socker i dagsläget är det allt annat än naturligt och kroppsvänligt... och då menar jag inte bara mängden smågodis utan allt socker som pasta, stärkelse... bröd.

      Det är mängden i sig som är problemet... att vi är "sockerdrivna"...

      Radera