Naturlig Mat – Kost & Hälsa

fredag 15 februari 2013

Fredagsmys


En bild säger mer än tusen ord




En av mina invändningar när jag läser näringsläran och grottar mig i allt vad naturlig mat innebär är just kosttillskott. Hur naturligt är det liksom?

Men... Nu är det ju tyvärr så att vår mat är inte naturlig. Djuren vi äter är uppfödda på spannmål och får inte gå ute och beta, mjölken är pastöriserad, fisken är även den odlad och därmed uppgödd på för dem onaturligt spannmål.

Maten vi äter innehåller därför på tok för höga mängder Omega-6 som är livsnödvändig i liten mängd - men i de mängder vi får i oss detta så är det mer skada än nytta.


Nyttan med kosttillskott kan jag ta i ett annat inlägg om ni vill, men nu är det Fredagsmys!


.

6 kommentarer:

  1. Mor Epa som syns ibakgrunden har jag också till mina barn. Mycket bra;)

    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  2. Jag öppnade en ny burk D-vitamin idag, köper du också på Shopping4net? Jag har haft "torra" kapslar tidigare, men tänkte jag skulle prova dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamen, då köper vi på samma ställe!! Kanonbra och fraktfritt över 600... väldigt snabba!

      Vilken dos tar du Helle?

      Radera
    2. Jag tror jag köpte därifrån första gången för fyra år sedan, jag har verkligen varit jättenöjd! Jag tar en tablett (2500 IE) D-vitamin och 2 kapslar (à 1 gram) Omega 3. Fast ibland glöms det bort, det ska erkännas. Det värsta med Omega 3-kapslarna är den vedervärdiga lukten. En gång under min graviditet med sonen blev jag illamående precis efter att jag tagit Omega 3 och herregud, smaken som kom upp med spyorna... oh my, det var inte av denna värld ;).

      Radera
    3. Du har inte provat att dubbla dosen D-vit inför perioder där du vet att det kommer svackor? En tanke bara...

      Ja gud, den vedervärdiga lukten!! Eller när man sväljer dem med varmt te som manar fram aromerna redan i munnen - hualigen!!

      Radera