Naturlig Mat – Kost & Hälsa

måndag 18 februari 2013

Kan man tänka efter för mycket?


Helt ärligt så känns det så ibland när man pratar om kost och hälsa med folk generellt. Många stänger av och ursäktar sig med "jamen man ska ju kunna leva med" "man kan inte analysera allt" "vi måste ju ha en sund syn på mat och då kan man inte tänka på allt" osv, osv. Min make var likadan när jag i höstas sa att nu är det slut med spannmål och socker i det här huset för ALLA. Hans instinktiva kommentar var då "men jag kommer ju dö" "vad ska man då njuta av" "man måste ju njuta i livet" "nu tar livet slut".


Idag är han inte sen med att faktiskt skratta åt sin egen reaktion - inse hur fel han hade och hur otroligt mycket bättre livet har blivit. Idag MER än 10kg lättare, lugnare och gladare, mer kreativ och mer ork! En gladare och nöjdare man på alla sätt utan att dras med hunger och sug.



För att spä på margarindiskussionen lite ytterligare - ja margarin som SLV rekommenderar oss att äta före smör. Palmolja - känner ni till det? Palmolja är en av grundsubstanserna i just margarin, matoljor, köpta bakverk, chips, glass, halvfabrikat mm mm. Det finns även i vissa hudkrämer, hårvårdsprodukter och annat inom skönhetsindustrin.


För att tillgodose vårt behov av palmolja i sverige så tar varje svensk upp 11 hektar tropisk mark! Hur det påverkar vår värld kan vem som helst tänka ut - skövling av regnskog. Att EU dessutom är största imortören av palmkärnmjöl till djurfoder kan ju också väcka en tanke.


Odlingen av palmolja har 3-dubblats de senaste 30-åren - kan det ha med de senaste 30-årens kostråd i västländerna att göra tro? En ganska enkel parallell.



Så att stänga av och inte tänka på hur just vår kost och hälsa påverkar övriga världen känns både egoistiskt och kortsiktigt. Däremot kan kanske inte alla hålla på att analysera sönder varje förpackning - men vi kan göra aktiva val och medvetandegöra oss bit för bit.



Foto Sjöberg bild WWF/Cede Prudente, WWF Alain Compost


Naturligtvis kan man inte ha koll på allt - det tycker jag inte man ska ha dåligt samvete över. Dock kan det ju vara av värde att faktiskt inte äta sånt som man faktiskt VET både innebär ren ohälsa och skadar vår planet. 


Det man ska kika efter är när det står "vegetabiliskt fett" på en förpackning som dessutom inte är KRAV-/FSC-märkt eller ekologisk. 


För mer info kika HÄR och HÄR

.

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, stora fingrar liten iphone... tur att den gick att hämta upp igen, var inte meningen!! /H



      Håller med dig om att det inte är dåligt att på ett sunt sätt välja sin mat på ett medvetet sätt.
      Om man vill bidra till mindre skövling av regnskog, mindre resursåtgång och mindre påfrestningar på klimatet, då är vegetarisk kost att föredra. Inte quornprodukter då utan bönor och linser samt helst rotfrukter och grönsaker odlade så nära en själv som möjligt.
      Kött och mjölkprodukter kräver mer energi för att ta fram eftersom man går ett steg högre upp i näringskedjan.
      Vad som är bäst för hälsan är ju mer en fråga för diskussion - det är säkert individuellt samt beror på vanor osv.

      /Jennie

      Radera
  2. Åååååå den där förbaskade palmoljan. Såg ett reportage om den när jag läste en kurs på högskolan och blev synnerligen skrämd. Bort flög mitt älskade Lättolagom (som jag nu aldrig kan förstå att jag ens ätit,, blääää) och ett mer medvetnare val började göras. (alltså bregott) Igår testade vi att äta hemmagjorda köttbullar med blomkålsmos och gissa om det var gott;) mums

    Ha en härlig dag min vän
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Var hittar jag d vitaminer om inte på apoteket? Hälsokost? Vilken sort? Hur lång tid tar det innan skillnad märks? Har även sköra naglar, kass aptit, huvudvärk och ryckni gar i benen. Allt stämmer in på järnbrist. Men kan prova dvitaminer med. Orkar inte leva mer känns det som... kram o tack!

    SvaraRadera
  4. Ingen fara, lätt hänt när man skriver/redigerar från telefonen. :)

    Till Ida ovan: jag kanske är en sån där som tror för mycket på sjukvården, men jag skulle kolla mina värden hos läkare om jag misstänkte vitamin-/mineralbrist. har du underskott så kan du få utskrivet starkare vitamin-/mineraltabletter än de säljer receptfritt. Dessutom brukar de följa upp så att det ger verkan.

    /Jennie

    SvaraRadera
  5. Man ska tänka efter och man ska analysera. Men man kan överanalysera och tänka för mkt och bli för noga med vad man stoppar så man inte alls slappnar av eller "unnar sig". Och jag tänker att livet blir trist om man är för strikt. Jag tycker att man ska äta lördagsgodis om man gillar det, äta pommes om man mår bra av det, inte jämt men ibland. Jag tror på att njuta av allt det goda man gillar-i lagoma mängder. Men det vet du nog vid det här laget =)

    SvaraRadera