Naturlig Mat – Kost & Hälsa

måndag 18 februari 2013

Hur mycket ska man delge barnen?


Det här är nog en fråga som inte finns ett rätt svar på. Hur man än vrider och vänder på hur öppen man väljer att vara inför sina barn gällande nästan vad som så kan det resultera i både ris som ros.



Vi har valt att vara helt tydliga - öppna med allt gällande kost och hälsa.



Jag tror, märk nu tror för det kan jag inte veta eftersom jag inte har någon spåkula, men jag tror efter egna erfarenheter och syn på livet att det är viktigt att vara öppen. Jag är övertygad om att barn är smartare än vad många av oss vuxna vill erkänna - barn ser, hör och förstår bättre än vi tror, man ska aldrig underskatta dem. Väljer vi att äta på ett visst sätt bör de därför veta varför.


Tyvärr är den värld vi växer upp i idag rätt grym. Dieter hit, dieter dit, kroppsfixering och hälsa utifrån vilka perspektiv? Där smal är lika med lycka och fet är lika med misslyckad. Där yta premieras och viktnedgång hyllas högt, samtidigt som det är viktigt att "unna" sig. En ständig balansgång som kommer bli tuffare för våra barn än när vi var barn, det är jag rätt övertygad om. 


Att vara helt öppen med barnen, prata om kost och hälsa är något vi gör dagligen tillsammans. Lära barnen vad som är nyttigt och samtidigt inte svartmåla det onyttiga allt för mycket, belysa själens aspekt men ändå hålla det på en sund nivå. De ska aldrig behöva känna ångest för sina val, de ska vara medvetna och smarta men också på den nivå att de ska landa i ett lugn av säkerhet, trygghet.



Mat ska vara hälsa hela livet. När de möter framtiden hoppas jag att de är såpass kunniga att de kommer vara trygga i sina val, i sig själva. Lära sig acceptera andras såväl som egna val - se olikheterna och just acceptera det. 





Kunskap är sällan fel, Kunskap skapar inte ätstörningar - det gör andra faktorer. 

Kunskap kan skapa en trygg bas.


.

5 kommentarer:

  1. När du kommer i situationer då omvärlden idiotförklarar dig ska du veta att det står en arme andra likasinnade bakom dig. Tack för att du står på barrikaden och vågar. Testade denna kosten första gången för snart 8 år sedan efter att bantat,svultit och haft dåligt mående i hela mitt liv. Plötsligt hade jag hittat "hem". Nej, klarar inte av att hålla mig jämt efter nästan 40 års hjärntvätt men så fort jag kliver av lchf-tåget kommer problemen tillbaka igen som ett brev på posten.
    Lägger mig som följare så jag inte tappar bort dig i bloggvimlet.
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh tack snälla för så fin respons!!

      Det är fantastiskt när man hittar en kost som man faktiskt mår BRA av på såväl in som utsida!

      Jag kommer alltid stå på mig, mina åsikter är ju just mina och om folk så avskyr mig för det så får det stå för dem, jag gör det jag tror på i alla lägen.

      Återigen, tack!!

      Radera
  2. Vi äter allsidigt och vi vuxna styr över vad vi ska äta, men går inte in i snacket med barnen om vad saker innehåller annat än att man behöver från olika delar av kostcirkeln och vad den består av. Att äta av allt så man får i sig kolhydrater och proteiner etc. Vi pratar inte om nyttigt och onyttigt. Jag har valt att inte prata om ätstörningar heller. Barnen vet att jag är engagerad i en förening men inte att vi stöttar personer med ätstörningar bland annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi äter också allsidigt, enligt vår modell av "kostcirkel" som inte innehåller säd eller raffinerad mat.

      Alla gör precis som man känner passar dem när det gäller hur öppen man är med vad det än må vara. Finns nog inga rätt eller fel, det känner man bäst själv i sin egen familj.

      Kram fina du

      Radera
  3. Man önskar att man skrivit det här personligen!
    tackar!

    Here is my page ... Strykjärn obh Nordica

    SvaraRadera