Naturlig Mat – Kost & Hälsa

fredag 8 februari 2013

Att äta allt men inte alltid?


Klassisk mening när man inte vill konfrontera sina val eller faktiskt bara erkänna att OK det  här är väl inte så bra men so be it. Eller?


Men kan man verkligen äta allt, men inte alltid? Skulle du suga på en bensinslang om den smakade jordgubb? Visst är det ett överdrivet och provocerande påtal men ni förstår poängen. Så varför denna frågeställning alls, jo det handlar om margarin vs smör.


Mitt sjukhus, eller deras dietist/-er gick igår ut med uttalande att margarin är bra för vår hälsa. Holy shit, lever de på stenåldern var ju min reaktion - sånt kan man väl inte tala om för varken medarbetare eller patienter, eller? Jodå, det kan de - eftersom de är styrda av livsmedelsverket och vad jag anser om några av deras påfund det vet ni redan.



Nu tar vi det här med Smör vs Margarin


           




SMÖR









MARGARIN




Kossa




Mjölk






Kärning





Smör






En förenklad förklaring, men helt utan tillsatser som kemikalier. Ett naturligt fett som vi alltid ätit.













































För att beskriva margarinprocessen så använder man i grunden växtoljor, fleromättade fetter som många talar varmt om. Skillnaden är att i margarinprocessen så omestras fetterna - vilket förvandlar deras kemiska struktur från naturlig till onaturlig - härdad.

Underbara kemiska tillsatser som lut, blekningsmedel, hexan (ett bensinderivat) och en stor mängd ytterligare kemikalier som för de flesta bara är konstiga namn tillsätts... 

Tillägg att margariner innehåller en högre halt Omega-6, vilket är något av västvärldens problem som orsakar många sjukdomar. Vår balans mellan Omega-3 och Omega-6 är helt rubbad och vi har för mycket av just Omega-6 av många anledningar. Ska vi äta mer av denna vara? Tror inte det...





Om nu livsmedelsverket trots detta rekommenderar just margarin, vad mer rekommenderar de som vi inte bör stoppa i våra kroppar kan man verkligen fråga sig.



Äta allt men inte alltid är ett fint begrepp när det kommer till naturlig mat, inte till kemikalielådor och strunt.



.

24 kommentarer:

  1. Jag blir äcklad bara jag ser en förpackning margarin. Smör for president!

    SvaraRadera
  2. Förstår att det är mina ord du syftar på. Såklart ska man tänka på vad man äter och att försöka äta så naturligt som möjligt. De orden är ändå en väldigt bra ledstjärna för mig och för många andra. När man vill slippa förbud och förmaningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både ja och nej, för dina ord här är i mångt och mycket missbrukade om du frågar mig... men jag anser som du att grunden är god även om den blir fel i dagens samhälle..

      Radera
    2. När det blir ett missbruk av de orden är det inte bra, men så länge de brukas (utan miss före) är de en himla bra ledstjärna!

      Radera
  3. Skrämmande med all processad mat!

    Jag funderar på att gå över mot en mer lågkolhydratinriktad kost och undrar lite, frukt och grönsaker, typ morötter, är det ingenting som dina barn, du eller din man saknar? Det är ju sånt där som är så smidigt som mellis och sånt, ifall det behövs... Vad äts istället för det? Grönsaker?
    Himlans inspirerande blogg du har, här är det pepp på högsta nivå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK snälla!!

      Nej barnen utrycker inte att de saknar något... i början saknade de iof bröd men då hittade vi ersättare men numer så frågar de inte efter sådant.... Att äta lågkolhydratskost är ju inte detsamma som att att inte äta kolisar alls... äta rätt kolisar är snarare tanken och anpassa efter person.....

      Radera
    2. Men Hanna, nog äter ni väl sådant som frukt, rotfrukter...? Det är väl naturlig mat om något!

      Radera
    3. Vi äter väldigt sällan rotfrukter, morötter främst då och aldrig potatis. Vi har helt enkelt valt andra alternativ - men visst är det naturlig mat och helt OK, särskilt när man inte behöver gå ner i vikt, eller växer som barn.

      Radera
    4. Här känner jag att jag gärna får ett förtydligande om hur du/ni tänker? Hur kan rotfrukter och potatis inte vara naturligt? Frukt? Och varför skulle äta detta enligt ditt sätt att se på det om man inte behöver gå ner i vikt eller växer som barn? Potatis liksom som man ätit och odlat i alla tider...

      Radera
    5. Jag har inte sagt att rotfrukter inte är något naturligt - däremot något vi äter i mindre mängd/sällan för att andra livsmedel prioriteras och att hålla blodsockret lågt och jämnt genom att vara på fettdrift före glukosdrift i allra första hand.

      Potatis är väl inte något man odlat i "alla tider" det har ju odlats här i mindre än 400 år...

      Frukt är som du säger naturligt, säsongsvis. Kikar man på det åt man ju bara äpplen på sensommar/höst och sparade över vintern för att hålla gott fettlager/energi och klara sig till våren. Det går ju inte jämföra med den fruktmängd vi har att välja på idag och dessutom året runt. De folkslag som däremot lever och har levt på frukt i alla tider har inte haft tillgång till spannmål eller rotfrukter, fett istället och är anpassade till det...

      OM man är i behov av en viktnedgång eller har problem med högt blodsocker, diabetes etc är inte frukt att föredra då de innehåller en stor del fruktos just. Har man däremot inget behov av viktminskning, är barn etc så kan man ju låta kroppen "ta" fruktosen vid enstaka tillfällen men absolut inte jämt och ständigt - då hamnar man återigen i sockerdrift.

      Hoppas jag kunde förklara mig någorlunda Jenny... roligt att du frågar!!

      Kram

      Radera
    6. Tack för svaret! Och glad att du man ta min frågvishet. Släpp frukten fri åt såväl barn som vuxna anser jag, inget begränsande där, men vilket tur att man får göra som man vill i varje familj.

      Radera
    7. Åhh det är jag som ska tacka, trevligt ifrågasättande är bara positivt och utvecklande!

      Det där med frukten, det gör jag nog ett eget inlägg om - tack för inspo!!

      Radera
  4. Linda Hamrin Sundkvist9 februari 2013 kl. 17:06

    Jag anser att man kan äta allt, men inte alltid! Balans!:)

    kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Balans is the shit!! MEN inte till vilket pris som helst...

      Radera
  5. Även om jag inte håller med om att smör är en toppengrej, är väldigt anti mejeriprodukter över huvud då jag anser att komjölk är för kalvar, men jag är helt med på att naturlig okonstlad mat är grejen, ren mat. Margarin måste vara djävulens påfund. Imorse stod min mamma och kokade gröt till systerdottern. Jag lyckades under en period övertala henne att köpa riktigt smör istället för det där jäkla margarinet. Sedan slutade hon med det och jag undrade varför...jo, flytande margarin smakade tydligen godare och mer smör...än smöret (fattar inte riktigt logiken..). Vad som hände imorse var att jag såg mamma hälla i flytande margarin i min lilla systerdotters gröt och jag blev rätt äcklad. Jag tänker på vad tjejen växer upp på...och de flesta andra barn. Som sagt, våra åsikter går nog i sär om mycket, men jag tror att vi är ganska överens om att alla borde eftersträva så okonstlad mat som möjligt, oavsett om man äter lchf, är vegan etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig ang mejerier!! Är det något den såkallade "lchf" kulturen får konfrontera så är det just detta... det ÄE inte naturligt att äta mejerier om man ska se till evolutionen... MEN det är iof ett sätt att se på det hela, tolka och utläsa.... men helt klart en poäng och tanke!


      För oavsett som du säger, alla borde äta naturligt,okonstlat och argeget...

      Radera
  6. Hanna, om jag betalade dig en lite summa. Skulle du kunna tänka dig att hjälpa mig att hitta ett sätt att äta som inte utgör en ond cirkel av bulimi. För jag desperat. 23 år, sjuk i bulimi sen 15 års ålder o jag har läst om dina tankar o idéer. O tänkte att jag åtminstone kan testa din kosthållning.

    Ursäkte kort o kanske otydligt mail. Kontakta dig gärna på mail om intresse finns. Mvh Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh men finaste du... Maila mig! hannasberghalla@gmail.com

      Radera
  7. Hanna,
    en fråga till dig! :-)

    Stämmer det verkligen att LCHF kosten även kan användas för att gå ner i vikt?
    Vet många som har testat men enligt dessa så har vågen bara stått stilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kosthållningen passar både för viktökning som viktminskning, det handlar i det stora om att äta sunt och naturligt, hitta sin naturliga vikt, den biologiska vikten och inte en vikt som varken samhällsenliga ideal eller krav har ställt upp som måttstock.

      jag har oxå hört flertalet där vågen står still - de flesta gör fel. Främst är det jojobantande kvinnor, stressade kvinnor som står för den biten. De som "testat några veckor" och ger upp...

      För vissa kan det ta över ett ÅR, undantagsfall än längre tid innan man kan se en viktminskning (om den är befogad). Att äta lågkolhydratskost är en individuell anpassning...

      Kram

      Radera