Naturlig Mat – Kost & Hälsa

onsdag 13 februari 2013

När alla andra åt semlor


... då åt vi vanlig mat...


Personligen förstår jag inte vitsen med att "unna" sig mat - jag vill aldrig känna att mat är något jag "unnar" mig eller "förtjänar". Maten jag äter är den som bygger min kropp och min hälsa och det jag väljer att äta formar mig. Vill jag äta något äter jag det, vill jag inte så äter jag det inte vad det än må vara. Äter är inget jag gör för andras skull utan för min själv - mina val.


Både jag och maken valde bort semlan igår. Jag gillar helt ärligt inte semlor, synnerligen inte köpta! Barnen åt en semla på förskolan - helt ok! Som Måns sa "mamma - på fest och kalas så kan man äta socker och sånt som är onyttigt för kroppen". Helt sant! Det viktiga att komma ihåg är bara att fest och kalas - det är inget som sker dagligvis eller veckovis.




Ja, vad åt vi istället som sagt. Mat.




Långkokt kött med Pepparrotssås och Haricot Verts


Köttet är fläsklägg, jag älskar det! Långkok med benet kvar, kött som trillar isär när man lyfter det ur grytan. Mums!


Såsen blev över förväntan bra - ett av mina expriment som ni måste prova! Helt utan vetemjöl, maizena eller annat skräp.



2,5 dL Vispgrädde
1 äggula
örtsalt, peppar
riven pepparrot efter smak - jag vill ha rejält!



Låt Smaka!


.

5 kommentarer:

  1. Som de rebeller vi är äter vi aldrig semlor på fettisdagen eller kanelbulle på kanelbullens dag, så inte heller i år. Inte heller blir det geléhjärtan i morgon eller våfflor på våffeldagen. Vill jag ha en semla så äter jag en semla, vilken dag det är må vara. Sonen var lite besviken dock, men jag påminde honom om att han åt semla för några veckor sedan och de hade fått Mariekex i skolan.

    Något jag kan tycka är lite strange är att skolor och förskolor ofta serverar tex våfflor på våffeldagen och semlor på fettidsdagen. Sen går majoriteten av barnen hem och äter ytterligare våfflor/semlor. För en tvååring är två semlor på en dag mycket! Samma sak med födelsedagsfirande med glass. Jag vet att det är ett kontroverisellt ämne, men jag blir så less på att man ska anses som tjurkärring bara för att man ifrågasätter normer som faktiskt är med och bidrar till att barn idag har blivit större och mår sämre.

    "Men en semla/lite glass gör ju ingen skillnad!", menar upprörda mammor och pappor när det talas om att ta bort dylikt från förskolan och det har de ju rätt i, men när det är tjugofem barn som fyller år och man utöver födelsedagarna serverar fika vid andra högtider så blir det inte bara lite glass, utan ganska mycket glass, utöver det som barnen äter hemma.

    En vecka i januari räknade jag ihop att sonen ätit kaka i skolan, tårta, kakor och godis på barnkalas, bullar hemma hos en kompis och glass hos en släkting. Hade vi då haft lördagsgodis här hemma (vilket vi ju aldrig har haft) så hade vi varit uppe i fem dagar av sju med sötsaker!

    Jag tror att vi måste våga ifrågasätta vad våra barn får i sig och inte blunda för det faktum att det blir långt, långt mer än bara lördagsgodis för de allra flesta barn under en vecka.

    Smaskigt käk btw!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig som vanligt...

      Dock stör jag mig på mammor som vägrar barnen glass vid kalasen på dagis och låter dem sitta i sin ensamhet med en banan.. som om DET vore bättre... "här skapas inga ätstörningar inte" ironi...

      Kram

      Radera
    2. Nej usch, den stigmatiseringen skulle jag inte utsätta mitt barn för, utan självklart fick han äta glass när någon fyllde åt på dagis. De slutade dock servera glass i förskolan strax innan sonen började skolan och i skolan/fritids firar de födelsedagsbarn genom att barnet får sitta på en speciell guldfärgad stol och att de får välja en lek samt en saga den dagen. Det tycker jag är ett väldigt bra alternativ!

      Radera
  2. Har inte heller ätit en semla, men det är för att jag tycker inte om semlor! Dottern däremot har fått semla på Efter Plugget i Kyrkan igår och en halv semla med lite extra Nutella i kväll till kvällsfika. Alldeles underbart tycker jag att bara få njuta av det goda! Gott och sött ett par gånger per veckan gör ingen skada är jag övertygad om.

    SvaraRadera