Naturlig Mat – Kost & Hälsa

måndag 11 februari 2013

Äter man lågkolhydratskost äter man INGA kolhydrater - Eller?


Det verkar iallafall vara det som många tror - att man inte äter några kolhydrater, att man frossar i fett och kött. Alla äter ägg och bacon till frukost.


Ibland händer det att jag träffar, både inom familjen och i diverse kretsar på såväl jobbet som i det sociala, människor som har en aggressiv inställning till det här valet av kosthållning. Man möts ibland av en dimridå av ovilja att veta vad det här är - för man VET ju - man VET att man inte äter kolhydrater och att det är något fel - för man ska ju kunna unna sig, äta allt men inte alltid... ja nu var vi där igen.


Man har förmodligen bildat sig en uppfattning av vad som stått på löpsedlar, eller hört av vänners misslyckanden såväl som misslyckanden med den nya kosthållningen. Man är rädd om sitt fika och sitt lördagsgodis - aldrig får man ju se det igen, eller? Ja då går ridån ner... vill inte veta.



Sen finns det lika många nyfikna och intresserade men de är ju av ett annat kapitel och inställning.



Äter man inga kolhydrater om man äter naturlig mat? För kolhydrater är ju det mest naturliga - det har vi ju "alltid" ätit? Jo man äter kolhydrater - men man är noga med valet av kolhydrater. Man väljer naturliga kolhydrater och sen anpassar man mängderna efter sitt liv. Tränar man mycket, behöver man gå upp i vikt, ner i vikt? Har man en grundsjukdom eller vill man bara må bättre. Kolhydratnivån  individanpassas helt enkelt men hålls generellt låg och framförallt gör man aktiva val av just kolhydrater, bara för att vi växt upp med socker eller pasta betyder inte det att det är naturligt för kroppen.


Fettfrossa? Nej, inget kan vara mer fel, men man har inte tallriksdietens fettskräck, man äter och mättas av naturliga fetter och gör man det blir det inte några stora mängder.


Proteinet då? Miljöbovar i köttindustrin? Inget kan vara mer fel! Äter man naturlig mat gör man i första hand ekologiska eller allra helst biodynamiska val om det finns möjlighet. Man väljer köttet medvetet, precis som med alla varor man har möjlighet till. Sen äter vi inte mer kött än de vanliga tallriksdietarna - proportionen ser likadan ut.


Vad är det då man egentligen inte äter? Jo - socker och säd. Enklare än så kan det faktiskt inte bli - och om man ändå äter detta någon gång är det inte hela världen - det viktiga är att kroppen inte drivs av glukos.



Vart vill jag komma.... Jo våga lyssna, våga SE vad det här är - kroppsvänlig mat








Plättar & Mjölk.... en av barnens favoriter. Givetvis blir det ingen sylt till - de älskar färska som frysta bär och varför ska jag ge dem det sockrade alternativet när de älskar det naturliga?


.

8 kommentarer:

  1. Äter ni potatis? Det är nåt jag undrar... Jag har nämligen börja bena ut vad som gör att jag känner mig svullen efter vissa måltider och inte andra och just nu lutar det åt mjölprodukter och inte kolhydrater som jah trodde....

    SvaraRadera
  2. Nej det gör vi inte. Mest för att jag tycker det är så himla tråkigt.

    Som ett annat svar på din magfråga så tror jag absolut det är mjölet!! Större "risk" att det är det än just potatis. Potatis är snällare kolhydrater och innehåller en del näring, mjöl - vitt mjöl innehåller gluten och retar tarmslemhinnan. Detta är en klassiker till varför många känner sig svullna, dästa och kan få ont i magen efter en sådan måltid... det är Dessa kolkydrater man undviker när man äter enl den här kosthållningen.

    Prova att utesluta bröd, mjölprodukter och socker... lägg till mer mättat fett som komplement... såser, kokosolja i mat/kaffe/te.... uteslut inte mat utan att ersätta...

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Bra och väldigt informativt inlägg :) Måste bara fråga, frukostförslag, har du några bra sådana? Lunch och middag är liksom inga större problem, men just frukostar har jag väldigt svårt att komma på någonting bra. Jag är ju en liten grötmänniska med känner mer och mer att jag inte klarar av det längre... jag märkte ju stor förbättring i magen när jag slutade med typ pasta, bulgur, knäckebröd, ris och liknande, men känner fortfarande att gröten förstör mina dagar...

    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos oss blir det väldigt mycket ägg i alla dess former, äggröror, omeletter, kokta, stekta...

      Vad man har till kan variera men vi är förtjusta i grönsaker... avocado med majonäs - är det helg kan man ju pilla räkor till...

      OM man inte är på väg ner i vikt, utan äter lchf/lågkolhydratskost för att enbart må bra så är smoothies toppen!! Jag brukar då och då göra en med turkisk yoghyrt, vispgrädde, frysta bär (finns t o m smoothiespåsar på ica) och en gnutta vaniljpulver (ej att förväxlas med vaniljsocker)...

      Roligt att du märker skillnad med magen - det verkar vara en gemensam nämnare för alla som äter så här, magen!

      Kram

      Radera
  4. Men jag tycker att det är relevant att nämna att det inte är fel att tänka att lågkolhydratkost innebär nästan inga kolhydrater, de som lever så finns ju också. När jag prövade vad jag ansåg var LCHF för några år sedan och läst böcker och forum var det vanligt att man strävade efter noll i princip, eller 10 g kolhyd/dag. Dvs bacon, ägg, hyvlade smörskivor, ost med smör på, en ensam kotlett med fettet på till middag mm. De jag dök på i forum kunde till stor del utesluta grädde, bär, många grönsaker mm pga det "höga" kolhydratsvärdet. Det ser jag traditionellt som LCHF. Nu kallar du dig kanske inte LCHF:are utan lågkolhydratskostare rätt och slätt eller LCHQ, men de mer extrema finns ju också. Jag äter sällan ris, pasta, potatis och till vardags inte bröd och frukt men äter oftast gröt på morgonen och ibland lite knäckebröd som mellanmål på jobbet så jag ser det inte om jag inte har en ovanligt strikt vecka som att jag äter lågkolhydratskost men det kanske en del skulle tycka. Just nu funderar jag lite mindre på det eftersom det triggar mina ätstörda tendenser när jag lätt börjar räkna gram hit och dit och jag vill kunna ta en social macka om jag äter lunch på ett bageri med en kompis. Jag blir egentligen mest pigg av kolhydrater. Nåväl, ville bara belysa att det finns en stor bredd så inte konstigt att en del missuppfattar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!!!

      Jag kallar ju inte mina kostval för lchf av en anledning men det har inte med att jag äter mer kolhydrater att göra. Själv ligger jag inom en sk "strikt" lchf om man ska dra den paralellen dock inte så att jag ligger på 0g/dag utan snarare runt 10, ibland över men aldrig över 20.

      Att jag tog upp det som jag gjorde var för att som jag uppfattat det så tror de flesta att lchf/lågkolhydratskost per automatik är strikt... vilket det inte behöver vara även om vi är många som mår väldigt bra av att äta strikt.

      Tack för input!

      Radera
  5. lunaselina@live.com12 februari 2013 kl. 13:09

    Hej Hanna! Vet inte om du sett mitt mail - men Insikt vill jättegärna ha en högupplöst bild av dig för texten jag skrivit om mamma/ätstörning. Tror du du kan maila dem direkt på insikt@abkontakt.se? JÄTTETACK!

    SvaraRadera
  6. Vet du vad min vän. I helgen när vi var i Stockholm så fuskade jag med mitt bröd. Gissa vad som hände.... Magen svullen som en gris och jag mådde faktiskt inte alls bra. Har en känsla av att jag kan vara lite glutenintolerant;) och det måste jag väl ändå välkomna då det om något kan få mig att sluta med alla dessa smörgåsar;)

    Mycket bra inlägg förresten du fortsätter att lysa upp min väg.
    Tack

    SvaraRadera