Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 14 februari 2013

Släpp Frukten Fri?


Frukt är ju sött, gott och nyttigt - eller?


Nej jag anser inte att frukt är hälsosamt, iallafall inte så hälsosamt att det behövs i vår vardagliga kost. Frukt är godis.


Visst innehåller frukt både vitaminer, mineraler och antioxidanter men inte ofta i samma mängd som i grönsaker. Frukten innehåller förutom sina små nyttigheter nästan uteslutande fruktos och glukos. Vad innebär då det?


Jo. Fruktos/glukos stimulerar hunger, höjer insulinnivåerna och ökar fettinlagringen. Ett äpple före maten är alltså ingen hit, man blir ju bara hungrigare.



Men frukt är ju naturligt?


Visst är den det, om man äter frukten naturligt, säsongsvis och naturligt uppdrivet. Nästan all frukt idag är ju framdrivet extremt fort och förlorar därmed många av sina nyttigheter och faktiska näring. Ett äpple plockat från det egna trädet smakar ju helt annorlunda än det glansiga från holland, eller vart det nu må vara. Nyttigheterna får slåss mot onyttigheterna när det gäller frukt.


Detta gäller tyvärr även många av våra grönsaker - hur roliga är tomaterna som finns att köpa nu för att ta ett exempel. Men grönsaker har den stora fördelen att de innehåller så mycket mer än bara socker. Frukt kan ha lika hög sockerkoncentration som läsk.



Så släppa frukten fri? Skulle inte tro det. Någon enstaka frukt då och då fine, men man ska inte tro att det är så otroligt nyttigt.









En bättre källa till vitaminer, mineraler och antioxidanter är grönsaker. Här är en del av vår frukost idag. Tyvärr är ju tomaterna hopplösa just nu - precis som frukten snabbdriven och urlakad. Därför boostar man salladen med äppelcidervinäger och en god olja.



.



8 kommentarer:

  1. Här känner jag nog faktiskt, att om man börjar ska tänka på att till och med frukt är något man ska hålla sig ifrån och inte äta för mycket av... tänka på att inte ta en frukt i tid och otid, då är vi fel ute. Så tänker jag. Ska jag begränsa barnen att inte äta obegränsat med frukt? Frukt är ingenting som jag tänker att man bör äta någon enstaka av då och då. Risken om än det ena, än det andra bör ätas restriktivt är att det blir så himla restriktivt att det blir svårare än nödvändigt. Så tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här tänker jag helt tvärtom...

      Finns det EN anledning att äta obegränsat med frukt?? Fruktos är det mest fettinlagrande ämne som finns och om man inte har problem med det så finns det andra aspekter - hur många av våra frukter som finns i handeln har inte åkt halv jordklotet och "mognat" på vägen (läs tappat näring och är skadliga för miljön), frukt mättar inte de skapar hunger... osv...

      Frukt om något bör äta begränsat, iallafall i detta land... om man frågar mig... Någon frukt då och då som barn eller som tränande vuxen är nemas problemas - men obegränsat är galet!

      Radera
    2. Då tänker jag, att om vi signlarerar att en sådan sak som frukt bör intas med restriktivitet, vad kan vi då äta och förhålla oss helt avslappnat till? Ja, vi tänker helt olika här. Jag tror tyvärr att det medför risker att vara strikt och prata "onyttigheter".

      Radera
    3. Jag förstår hur du tänker men här går våra tankar helt isär.

      Jag ser ingen anledning till att just frukt ska ätas obegränsat. Sen anser jag att det är just nyttigt att prata om vad som är just nyttigt och onyttigt, barnen t ex kommer ändå att mötas av detta ute i verkligheten sedan och jag vill gärna ge dem kunskap och en stabil grund att stå på - av kunskap, för att kunna möta det senare.

      Jag respekterar dock till fullo dina åsikter trots att vi här tycker och tänker helt olika.

      Kram

      Radera
  2. Önskar bara att mina barn ville äta annat än gurka och morot, de är totalt anti att ens smaka nya saker. Så det är inte lätt att få bort dem från kolhydratsträsket

    Kram Tess

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh kan du göra alternativen roliga? Grönsaksstavar med dippsåser gjorda på smetana och örter t ex?

      Ostkuber, minibabybel?

      Goda såser kan göra den tristaste grönsak smarrig... vilka kolhydratskällor är svåra att undvika, kanske kan jag komma med tips?

      Kram

      Radera
  3. Du får mer än gärna komma med tips, jag tar emot dem med öppna armar!!
    Puss o kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då undrar jag först, vilka måltider är de "svåra" och vilka kolhydrater är barnen särskilt svåra att få i sig och vilka vill de ha mest?

      Radera