Naturlig Mat – Kost & Hälsa

onsdag 6 mars 2013

Ska man dra alla Dietister över en kam?


Dessa dietister. Jag blir så trött! När jag ifrågasatte margarinrekommendationen på vårt sjukhus, med välgrundade argument och forskning så blev jag hänvisad till kuratorerna. Pinsamt! Man kan givetvis inte dra alla över en kam, absolut inte, men ibland undrar man för de är så många som verkar ha så dåliga kunskaper om näringsläran. Är de inte nyfikna på utveckling och forskning och Hur kan man lita så benhårt på kostråd som orsakat mer sjukdom än någonsin genom tiderna?


Idag, igen... läste jag ett inlägg av en dietist. Hon hade fått en fråga från, ja jag vet inte men frågan löd;


"Många utesluter kolhydrater i sin kost, hur påverkar det kroppen"



Svaret blev långt och vissa delar stämmer men en fundamental del är helt galen!









Alltså, Seriöst? HUR kan man ha en utbildning till dietist och inte ha grundläggande kunskap om just detta? "Det finns inget ämne som kan bli glukos". Skämsmössan PÅ! Det är här inget påfund av "LCHF-fantatiker", det här är fakta, kroppen KAN tillverka glukos själv och det genom glukoneogenesen. 


För att skita i alla jobbiga ord så är det hon skriver bullshit och det är sådant som förmedlas över landet, om man ska dra alla över en kam. Pinsamt!


För den som är nyfiken kan kroppen tillverka glukos av glycerol (läs fett här) olika aminosyror, mjölksyra m fl. Att kroppen bara skulle ha en motor, kolhydrater, är inte bara dumheter utan rentav ologiskt även för den som inte är utbildad. Hjärnan som är beroende av en liten del glukos för överlevnad skulle då inte klara en kortare period av svält? Logik my friends.


Vi behöver inte kolhydrater men vi behöver en viss del glukos (blodsocker), stor skillnad!



Återigen vill jag poängtera att i stort sett ingen äter helt kolhydratfritt, kolhydrater finns i nästan alla livsmedel och ska inte svartmålas. Det är rätt kolhydrater som ska hamna i fokus, medvetna val! 


.

9 kommentarer:

  1. "kroppen KAN tillverka glukos själv och det genom glukoneogenesen"

    Det är viktigt att den faktan SPRIDS. Folk måste få veta. Det måste läras i skolorna! Det måste med i allmänbildningen, inte bara för dietister. Eh, för några dietister måste väl ha fått med sig det i sin utbildning? Tack för att du bloggar. Har du något inlägg där du skriver om hur du ändrade din kost till lågkolhydratkost?

    /Mariel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!!

      Njee nä jag har inget inlägg om hur jag ändrade min kost för det har varit så surrigt, luddigt och annat. Jag har alltid föredragit lågkolhydratkost utan att veta om det. Jag har anklagats för att vara "sjuk" när jag valt bort pasta etc trots att det varit MINA val, inga sjuka.

      Maken däremot, han började med detta i november och det finns under "makens viktresa" dock inte utförligt om hur vi lade upp kosten.

      Hoppas det var svar? På mig igen annars bara, älskar att få frågor!

      Kram

      Radera
    2. Åh, ska med intresse kolla in din makes viktresa. Min man är precis i början på sin. Han har precis börjat med lågkolhydratkost.

      Är du läkare? Vad för typ av läkare i så fall?

      Skönt för dig att du valde bort pasta redan innan... det måste nog vara något av det jag saknar mest. Jag har börjat träna mer dock, och funderar på om det skulle förbättra min insulinkänslighet såpass mycket att jag kan vara mer generös med pastan utan att det påverkar blodsockret märkbart?

      Sen undrar jag också, eftersom jag är väldigt smal (ej på magen) och äter lchf och tränar mer och mer: kommer jag troligtvis bränna fettet på magen och få mer muskler överallt, eller blir fettförbränningen mer jämt över hela kroppen?

      /Mariel

      Radera
    3. Nej Nej, ingen läkare - jag är i botten biomedicinare (eller för att vara övertydligt biomed.analytiker med en teoretisk inriktning ej mot sjukhus eller klinisk) och så är jag ju såklart Kostrådgivare numer.


      Ang magen, man kan aldrig punktförbränna fett. Fettförbränningen sker ju i hela kroppen så den biten kan man tyvärr inte påverka. Om du äter lchf redan så kanske du kan prova periodisk fasta och/eller ta bort mejerier en period för att se om det ger resultat?

      Eller så är det så att om du är väldigt smal, så måste du kanske gå UPP i vikt för att komma ikapp magen istället för tvärtom - det kanske inte var det du ville höra men det är en tanke.

      Spännande med din make!! Hoppas det går lika bra för honom som det gått för min! Män har ju det generellt lättare att gå ner i vikt än vi kvinnor.

      Kramar

      Radera
    4. Vad gör en biomed.analytiker med en teoretisk inriktning.. för något?

      Ja jag har precis börjat med lchf (2 veckor sedan) så jag vill ge det längre tid innan jag eventuellt skär ner på mejerier. Det kanske ger sig ändå liksom.

      Tja .. Att gå upp i vikt verkar inte alltid ske jämt över kroppen så frågan är om det skulle göra det denna gången i så fall? Men ja... kanske att det kommer ikapp magen och sen kan man försöka ta bort det jämnare igen? Min förhoppning är ju dock att muskler ska ersätta fettet på magen samt mer muskler generellt sett (har lite muskler).

      Vad bra! Efter den raska viktnedgången i början... hur mycket/lite bör man förvänta sig att gå ner varje vecka? Om man står på samma kilo i en vecka.. ska man konstatera att man inte går ner mer eller låta det dröja någon vecka till innan man kan konstatera det?
      Och om han vill gå ner snabbare, är det mindre kolhydrater och mer fett och mer protein som gäller - eller Bara mer fett? Tänkte att mer ägg skulle kanske inte skada i vilket fall.

      Tur at du gillar frågor ;)

      Radera
    5. Jadu, enkelt sammanfattat är jag i grunden utbildad att jobba inom industrin/forskning MEN jag precis som många av mina andra kursare hamnade ändå inom vården trots avsaknad av just omvårdnadsdelen.


      Helt ärligt när det gäller siffror och vikt anser jag att de stressar mer och stjälper mer än de hjälper. Som du säger tappar man mest i början då kroppen släpper vätska sen är det oerhört individuellt hur mkt man tappar. Det beror på SÅ många faktorer. Kön, ålder, genetik, bantningshistorik mm mm mm. Så stirra er inte blind på siffror utan ät rätt så kommer det.

      Har du en våg - gör som jag - Kör över skiten! Det man kan ha i bakhuvudet att ser man siffror man inte trivs med så ökar kortisolnivåerna i kroppen = fettet (om man har något) släpper inte.


      Män är av förklarliga skäl inte lika känsliga som kvinnor för sifferbiten.


      Jag kan inte ge individuella och proffsiga kostråd så här över bloggen - då får ni anlita mig privat. Men jag tror nog ni klarar det galant!


      Kram

      Radera
    6. okej, tack för svar :)

      Radera
  2. Har läst både detta inlägg och ditt förra och jag vill kommentera men har liksom inga ord. Jag blir rädd över människans förfärliga förmåga och starka vilja att ställa sig utanför allt...vi tittar på och tror att vi inte påverkas och hör ihop med resten av jordklotet. Det skrämmer mig något fruktansvärt hur intelligenta varelser med raska steg springer rakt in i ett brinnande hus utan att fatta någonting... Det känns som om vi människor de sista 50 åren fullständigt tappat vett och sans:( På fullt allvar tror vi att många årtusenden av långsam utveckling kan ignoreras, människan kan anpassa sig till fel typ av mat, fel typ av levnadssätt, miljöförstöring ja, allt...på bara några årtionden...

    Av vilken anledning skulle du gå till kurator? Allvarligt talat? Vad har det med din fråga att göra? Det du berättar låter riktigt illa. Tack för att du och andra med dig orkar...En dag, snabbare än vad någon anar, kommer det att bli en förändring...det mullrar redan om man lyssnar noga:)
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika... jag kan inte annat än bifalla i allt du skriver, att den generella massa, (tacksamt nog ändras det nu) TROR på att de gällande kostråden leder till hälsa? NÄR tappade man historan? När tappade man logiken?

      Jag orkar mycket, mer än man kan tro. Hade jag bara haft mer tid så hade jag engagerat mig ÄN mer...

      Jag gillar mullret ;)

      Kram!

      Radera