Naturlig Mat – Kost & Hälsa

söndag 17 mars 2013

Har du tröttnat?


Lite här och var läser jag bloggar och inlägg där personer har "tröttnat på kolhydratshetsen". Det enda man vill är väl att slå dövörat till och fortsätta som vanligt, äta allt men inte alltid och förakta tabubeläggande av livsmedel. Hålla med om att socker kanske inte är det bästa men ändå frossa i frallor och pasta, eller om man vill inbilla sig det bättre i fibrer och mörkt bröd.


Jag tror dessa personer är rädda för förändring. Evidens skriker vissa - den finns om du vill se den kan man svara men ändå åker dövörat på. Man kan inte veta hur den nya lågkolhydratskosten påverkar oss om 20 år, vänta och se - även detta ett klassiskt gensvar från de förändringsrädda. 


Vill Du vänta 20 år? På att få reda på det vi redan vet redan genom att se evolutionärt? Vi VET ju hur människor mår av den nya tidens kost, vi vet hur sjukdomar ökar och vi VET hur man mår av lågkolhydratskost. Fine att vi har blivit bättre på att diagnostisera men absolut inte i den takt som sjukdomarna ökar.


Att den nya tidens kost är rent hälsovådlig - ska det vara så svårt att inse?


Nej - att hetsa kolhydrater är fel - att hetsa säd och socker är något helt annat. Att äta mindre kolhydrater och inte vara fettskrämd är helt naturligt. Att äta enligt klockan och uppdelat antal exakta måltider varje dag är inte naturligt. Det säger väl sig själv. Bara för att människan har utvecklats har inte våra kroppar förändrats särskilt mycket. Våra gener skiljer sig inte mycket från de som levde långt bak i vår tid.


Jag möter ofta motstånd i kommentarer som talar om för mig att jag inte ska svartmåla livsmedel - men varför inte? Vad finns det för positivt att prata om när det gäller margarin? Eller raffinerat socker? Vad gagnar det mig eller mina barn att låta "hysch-hysch" fortgå och på det sättet underminera allt jag står för och är? Sätta ut mina barn i en värld där utbudet är enormt och ändlöst - så var det inte förr - utan att ge dem riktlinjer, kunskap och en värdegrund?



Det jag vill ha sagt är att det här är ingen kolhydratshets och det här kommer inte ta slut. Det här är bara början. Målet är att sätta stopp för den utveckling som lett oss till dagssituationen med övervikt, undervikt, kroppshets och sockerberoende. Diabetes och psykisk ohälsa. Ett utbud av allt och inget där gemene konsument blir mer förvirrad än lugnad. Media säger en sak, statligt styrda verk nåt annat och kroppen något helt annat  -  kaos!




 Målet är Hälsa - frisk, sund och naturlig Hälsa





Åhh vad jag är glad! Har turen att ha en granne som kan leverera lokalproducerade och biodynamiskt odlade ägg! Kokosolja gör vi åt i massor - nej tack till min alzheimer-gen!!


.

2 kommentarer:

  1. Nej, det är inte så lätt att välja "rätt". Själv tillhör jag de där som tror att människan kan livnära sig och utvinna näring ur det mesta. Det visar ju vår enorma utbredning på jordklotets olika delar.
    Jag tillhör också de som tror att man kan välja bort olika livsmedel - bara man ser till att få i sig proteiner, fett och kolhydrater. Då menar jag inte kolhydrater = raffinerat socker och inte heller fett = halvhärsken frityrolja, utan liksom du tror jag att det finns mer kvalitativa alternativ.
    Men jag är ändå rätt säker på att jag och många med mig mår bra av kolhydrater.
    Inte minst med en vegetarisk kost så krävs det kolhydrater. Det är svårt att få i sig protein utan att också få i sig kolhydrater - bönor innehåller ju båda delarna. :)

    Jag hoppas att vi i samhället kan komma så långt att var och en äter det han eller hon mår bra av och vågar lita på signalerna som kroppen skickar. Men hur vi ska komma dit vet jag tyvärr inte.
    Det är som du skriver rätt svårt att navigera bland alla budskap i dag.

    Hoppas att du får en fin dag!
    /Jennie

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte annat än hålla med dig Jennie!


    Det här med att vi som äter lågkolhydratskost inte äter KH alls är ju en helt felaktig bild - man väljer kvalitativa KH snarare. Inte utesluter men överdriver heller mängden.

    Du nämner en viktig aspekt och det är hur det kan skilja sig mellan olika delar av klotet. Det man kan ha i tanke då är att där de äter större andel KH - där ÄR de just kvalitativa. Inget raffinerat skit eller genmanipulerat. Vårt vete här idag är ju inte som det var förr t ex.


    Precis som du säger bör man äta mer KH om man är vegetarian, man kan aldrig äta LCHF om man är vegetarian och samtidigt få i sig alla näringsämnen är min generella uppfattning.


    Ja det är oerhört svårt att navigera idag - stärka människors självkänsa och egentillit verkar inte vara på topplistan. Men det är klart ju osäkrare vi är desto mer följer vi strömmen och konsumerar därefter - sjukt.


    Kram och tack detsamma!! <3

    SvaraRadera