Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 7 mars 2013

Är det dyrare att äta lågkolhydratskost?


Att äta så ekologiskt och närproducerat man kan? Att välja de bästa råvarorna efter förmåga, tillgång och plånbok? Att inte välja efter prislapp? Att välja bort bulkmaten (läs säd)? Att välja bort socker?


Både JA och NEJ


Ser man till den enskilda måltiden eller det enskilda livsmedlet ÄR det dyrare, det går inte komma ifrån. Tyvärr är nästintill allt närproducerat eller ekologiskt dyrare, ofta mycket dyrare. Själv köper jag alltid naturbeteskött om det finns tillgängligt, annars försöker jag hitta lamm som även de går ute stora delar av året. Fisk är skitsvårt att hitta viltfångat och gör man det så är det så dyrt så man sätter sig själv i halsen.


Min personliga erfarenhet är att det i slutändan ändå inte är dyrare att äta naturlig mat än att äta utfyllnadsmaten som tallriksmodellen förespråkar. Varför är det så?


Jo, för man äter inte lika ofta och heller inte lika mycket totalt sett. Maten är mer mättsam, man har inget blodsocker som åker bergodalbana och kräver en massa mellanmål och det gör inget om man råkar missa en måltid - man fungerar ändå!




Vi äter inte jättemycket kött, men när vi gör det köper jag det oftast när det är prisvärt. Lammlägg är ju kanongott, har ni inte provat är det ett måste! Hos oss ligger kilopriset på ca 79:- och det är ett underbart kött i långkok. 


.

8 kommentarer:

  1. Där sa du ett sanningens ord. Ren mat gör ju oftast att man sparar in pengar på godis, chips och annan skit. Ekologisk mat är för mig som att lägga pengarna i en liten bössa. Det går till någonting bra och får då gärna kosta lite mera.

    Vet inte vad jag skulle göra utan mellanmål, verkar jätteläskigt. Om jag åt som du så skulle jag med all sannolikhet ändå äta alla mellanmål, och kaloriintaget skulle bli jättestort. Just nu är jag bara förvirrad av allt som har med mat att göra, och vet inte vilken fot jag ska stå på.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sluta tänk kalorier... vet att det är svårt men det går att få bort sådant tänk <3

      Hitta ditt inre lugn innan du funderar på maten om du inte klarar av att göra det parallellt... fina fina du!!

      Radera
  2. Tror ändå att det är värt att satsa pengar på BRA mat och sådant man tycker känns rätt för en själv, även om det blir några kronor extra.

    Fråga, vad menar du med utfyllnadsmat? Vill nog flika in, att missa måltider är nog ingen lysande idé, särskilt inte med en äs i bagaget och mellanmål tror jag ju att alla människor behöver oavsett kost. Tror inte du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man inte kan stå över en måltid utan att triggas eller får känslomässiga äs-relaterade reaktioner/känslor/tankar så är man nog inte 100% frisk anser ju jag.

      ÄR man hungrig eller vill äta mellanmål är ju det en helt annan sak, men att äta det bara för att passa tider känns helt onaturligt. Jag äter väldigt sällan mellanmål, jag är mätt och då känns det kaka på kaka.

      Mellanmål behövs bara om man äter enl tallriksdieten - för att hålla blodsockret i schack... vi som är "fettdrivna" har inte dessa sockerdippar och är man inte hungrig finns ju heller ingen anledning att äta bara för att.

      Med utfyllnadsmat/bulkmat menar jag t ex pastan på en tallrik... den fyller ingen större funktion mer än att fylla upp... något större näringsvärde finns där inte som man inte kan få av grönsaker och övrigt.

      Kramis

      Radera
  3. Linda Hamrin Sundkvist8 mars 2013 kl. 11:57

    Lammlägg, hur tillagar man det?:) Tips tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh vi långkokar det i rejält med vatten, ordentligt med salt, rosmarinkvistar, hela pepparkorn... kokar i ca 2-3h då faller det isär... supergott med pepparrotssås!!

      Kram

      Radera
  4. Intressant blogg du har, kommer gärna hit igen. Visst är ekologiska produkter dyrare men tror att det i längden är gynnsammare både för kropp och miljö. Sedan kan ju man hitta bra ekologiska alternativ genom åka direkt till odlarna och köpa grönsaker som morötter och potatis som håller sig länge i större mängder vilket ofta ger bättre priser. Köpte precis 25 kg ekologiska potatis till mina föräldrar för 6:-/kg (så nu har de giftfria potatis så de klarar sig ett tag). Ha en fin helg/Annelie

    SvaraRadera