Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 14 mars 2013

Ifrågasättande och fördomar


Jag gillar att bli ifrågasatt! Även om det sticker i mig mellan varven. MEN jag står för både ord och handling fullt ut så jag kan ta det mesta utom möjligtvis personangrepp. Att bli ifrågasatt hör till vardag när man gör val som inte tillhör normen. Men vad är normen kan man fråga sig?

När det kommer till mat är tydligen normen tallriksmodellen - den diet som existerat hos oss i snart 40 år och  knappast lett till en bättre hälsa hos gemene man. Sen att många vill skylla på att folk inte följer kostråden - att det är det som är orsaken till den försämrade hälsan, det är lågt! Då kan man isådana fall fråga sig varför kostråden inte följs, varför de inte fungerar och varför resultatet har blivit som det har blivit?


För mig är normen lågkolhydratskost. DET är hälsa. Normen kan aldrig vara en kost som skapar mer sjukdom och osäkerhet än välmående och lugn. Tallriksmodellen är en högkolhydrats diet - inget annat än så.  En påhittad dietmodell som både har varit och är styrd av pengar, politik och prestige - inte med den genuina betydelsen av folkhälsa i fokus. Vår hälsa är ju mer än spädbarnsdödlighet och medellivängd.



Så... till ifrågasättandet, tack förresten för att jag får chansen att diskutera det, igen...



Tycker din blogg är bra men helt ärligt känns den inte för alla. Den känns som en "bantarblogg".

Om man anser att min blogg är en "bantarblogg" då har man totalt missuppfattat. Vart propagerar jag för bantning? När jag kör över min våg och påtalar att ingen bör äga en eller värdera sig efter siffror? Att min blogg inte är för alla det är självklart - alla är vi olika. Men att det är en bantarblogg eller en kroppshetsblogg är den definitivt inte och är det någon som uppfattar något sådant så säg gärna mer specifikt vad som menas så att jag kan ta bort eller förändra.


Tvärtom vill jag att min blogg ska vara en Må Bra Blogg 

 Kost och hälsa utifrån ett Må Bra perspektiv



 Jag har svårt att förstå hur du inte överför din "ätkontroll" på barnen?

Alla överför sitt ätbeteende på sina barn - det är oundvikligt. Om det så är ätkontroll eller ickekontroll och vilket som är det bästa får stå för var och en. Jag väljer en mellanväg som jag personligen kan stå för och tro på. Jag lär gladeligen mina barn vilka livsmedel som är bra respektive mindre bra, jag kan svartmåla vissa - läs margarin som exempel - och jag kan höja vissa till skyarna - här läser ni kokosolja som exempel.

Det jag är oerhört noga med är att jobba på barnens självkänsla och självförtroende. Det är grunden för att finna riktig hälsa i kombination med mat och övrigt leverne. Om man bara fokuserar på själva ätandet och maten kan även jag tro att det riskerar slå över i framtiden men inte om man hittar en grundtrygghet i sig själv.

Om jag inte berättar och informerar för mina barn om vad som är hälsosam mat, hälsosam syn att se på mat och ätande så kommer de bortom min kontroll skapa sig en helt annan bild. Medias och omgivnings. Medias vet vi ju hur den är med sin Becelreklam och omgivningen - hur många vet vad hälsosam kost är och på vilka grunder, livsmedelsverkets? Tyvärr är det få som lyssnar på sin kropp, ifrågasätter vetenskap och kostråd, utbildar sig.

De flesta är bekväma, vilket är OK. De flesta vill flyta med och bli styrda - slippa ta ansvar och lyssna på, i vårt fall, livsmedelsverket och vården. Smidigast så. Tyvärr är det inte hållbart!

När det kommer till "ätkontroll" - hur många mutar inte sina ungar med godis? Belönar dem med glass? Vad leder det till för syn på mat och hälsa? Nu säger jag inte att det är fel att äta sötsaker någon enstaka gång men när det skrivs in i agendan, när det mutas och används som en anledning att få tystnad, vad skapar det för tankar i längden?


Begreppet allt men inte alltid är en underbar utopi. Det fungerar i en annan tidsera, en annan värld. Inte i ett samhälle som har ett sådant enormt utbud av skräp som förstör och skapar osäkerhet och sjukdom. Allt men inte alltid kräver gränser - vem sätter dem och utefter vad?



Medvetna Val, Kunskap och en grundtrygghet

 + 

God Självkänsla och Gott Självförtroende


leder inte i sig till ätstörningar





 Jag vill rekommendera alla även dig Hanna ett intresse som inte har med mat att göra.

Att intressera sig för kost och hälsa är i allra högsta grad mitt Ansvar - särskilt när det kommer till mina barn. Att flyta med strömmen och hänga på den stora massan leder mig, oss, mot samma grav.



Nej tack!


2 kommentarer:

  1. Hej igen och tack för ett utförligt svar.

    Vad bra att du inte tog min kommentar som ett angrepp ibland kan det va svårt att i text vara ifrågasättande utan att det blir för negativt. Det som skiljer våra åsikter är väl främst att jag inte tror på ett (i mina ögon) överdrivet intresse för kost och hälsa och det gäller oavsett metod och inriktning. Har sett alldeles för mycket och upplevt hur en sund livsstil med tiden utvecklats till ren fanatism och behov av total kontroll över maten och kroppen. Men vi kanske kan vara överens om att inte vara överens ;)
    Skönt att man kan vara olika men ändå diskutera och kanske lära varandra ett o annat under tiden.
    Ha en fin dag!
    Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åhh självklart är vi överrens om att vi inte är överrens även om jag tror att vi i grund och botten ÄR just överrens.

      Fanatism tror heller inte jag på, man får vara försiktig med att dra för raka paralleller mellan bloggande och verklighet, bloggen handlar ju enbart om kost och hälsa medans livet handlar om så otroligt mycket MER.

      Diskuterar MER än gärna igen!

      Tack och varma kramar till dig!

      Radera