Naturlig Mat – Kost & Hälsa

fredag 22 mars 2013

Många Frågor - Många Svar



Jag älskar frågor om någon missat det...



Tänkte bara fråga, när började ni med lågkolhydratkost?


Jag har ätit lågkolhydratskost till och från under många år men helt utan att avvika sedan i somras. Maken min och barnen (hemma) sedan november.




 Tog ni det stegvis eller bytte ni allt på en och samma gång?Varför just det?


Jag tog det stegvis av många olika anledningar. Dels för att jag var sjuk och dels för att jag åt så omedvetet/medvetet så att säga. Jag ville aldrig förlika mig med LCHF då jag inte visste fullt ut vad det innebar utan trodde som många att det var en tillfällig diet och bara handlade om viktnedgång. Fel hade jag. 

Maken min bröt rakt av på en dag och fick genomgå alla övergångsbesvär som jag slapp. Anledningen till detta är att han höll på att gå rakt in i väggen och behövde en omedelbar ändring. 




 Hur pass strikta är ni? Äter ni typ morötter och äpplen, eller är det helt uteslutet?


Barnen äter en liberal LCHF, medans jag och maken äter en normal LCHF. Den fullstrikta varianten behöver vi inte eftersom ingen av oss lider av metabola syndrom, sockerberoende eller annat.

Frukt äter vi sparsamt av då det inte ingår i just normal LCHF, däremot barnen som är mer liberala får frukt då och då, dock är inte frukten fri istället är miniostar fria och de är piggare och gladare av den här kosten.

Morötter äter barnen ofta och vi sparsamt av. Inget jag ens tänkt så mycket på faktiskt då vi sällan äter rotfrukter utan föredrar grönsaker som växer ovan jord med några undantag.




 Äter ni frukost, lunch och middag eller hur äter ni? Hur ser en klassisk matdag ut för er? 


Jag och maken äter alltid frukost, lunch och middag utan mellanmål generellt. Lunch och middag ser i stort sett likadana ut - lagade måltider med mycket grönsaker, goda såser och fisk/fågel/kött som tillbehör. Frukosten är ofta äggbaserad, mycket sallader med avocado.

Barnen som rör sig mer, växer och använder mycket mer energi än vi stillasittande vuxna äter mellanmål när de känner för det. Ofta i form av smoothies, bär/grädde, miniostar, frukt, grönsaker.

Tyvärr äter de ju inte LCHF på förskolan. Hade de varit vegetarianer hade det varit OK, hade de haft religösa skäl hade det varit OK att utesluta något, men vill man välja naturlig icke inflammatorisk mat så är det tyvärr inte ok, än.




Läste i någon bok att någon bara brukade äta en ost och smör rulle till lunch, och det lät på något vis så absurt... hur kan det vara hälsosamt med en ostrulle med hyvlat smör i liksom? Det går ju emot allt vad man är uppvuxen med...

Att bara äta EN ostrulle med smör låter lite extremt, annars är det inget fel på smör och ostrullar. Ja det går emot allt man är uppvuxen med, VI är ju uppvuxna på en högkolhydrats-/lågfettdiet. Vi har blivit inpräntade att socker och mejerier med lite fett är bra för hälsan, att lågkalori är eftersträvansvärt. 

Nu har dock folk fattat att socker inte är bra, ändå kämpar man hårt för att hålla det kvar och blundar för det osynliga sockret. Stärkelsen och kolhydratskällor. Man har fastnat i brödberoendet. Man vill inte inse hur många livsmedel påverkar vårt blodsocker och hur inflammatoriskt det är. 

Vanor är svåra att bryta men inte omöjligt om man har viljan och förståelsen varför.




Vilka produkter har du alltid hemma för så kallad akutmatlagning? 


Visade jag i tidigare inlägg.




Säger era barn någonting om er kosthållning? Hur mycket berättar ni för dem?


Vi är helt öppna med allt, barn är smartare än man tror, de ska inte underskattas. De ska vara trygga med maten och sina val, med sig själva. Kunskap är inte fel - det beror isåfall på hur den hanteras och hur man lägger fram den.

Barnen tog det förvånansvärt BRA när de slutade med sitt lördagsgodis och "fredagsmys". Vi har ju snarare engagerat barnen mer i matlagningen istället och bytt ut det dåliga mot hälsosamma alternativ som dessutom är roliga för barnen.

Ett stort PLUS är dessutom att de är mer harmoniska och lugnare med den här kosthållningen. De håller sig mätta längre och är därmed aldrig sockerstinna.




Tack för en underbart inspirerande blogg med riktig må bra feeling! 


Den här tackar jag lite extra för!!! TACK - det är precis det jag vill förmedla!



Feel Good!



.

2 kommentarer:

  1. Undrar HUR ni har förklarat för barnen att ni helst plötsligt slutade med lördagsgodis? Frågar de inte om de får äta godis?

    SvaraRadera
  2. Tack för dina svar, det är alltid roligt att få höra mer om hur kosten är för er. Jag har själv kämpat mot ätstörningar under längre tid, är nu näst intill friskförklarad, och har som mål att leva på riktigt nu, inte bara överleva matmässigt. Att äta mat som både smakar bra och som både kropp och själ mår bra av, är någonting som jag ser som väldigt viktigt i mitt liv. Tidigare har jag levt på både lågkolhydratskost och lågfettskost, men har nu bestämt mig för att börja äta på ett mer kroppsvänligt sätt, vilket i detta fallet blir en liberal variant av LCHF, att öka fettintaget, istället för som det förespråkade alternativet från andra var, att enbart öka kolhydratintaget. Min kropp längtar verkligen efter att må bra nu!

    Måste verkligen tacka dig och ditt bloggande, för all den inspiration det ger till ett hälsosamt liv. Jag har egentligen bara följt dig en kortare tid, men känner ändå att du verkligen förmedlat viljan till mig, om att vilja må bra på riktigt, både psykiskt och fysiskt. Ett liv utan pekpinnar, men med en baktanke om att ge kroppen det som är bra. Du förmedlar en sådan livsgnista. Jag kan inte annat än tacka dig för det!

    SvaraRadera