Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 21 mars 2013

Dåliga kostråd och friska ätstörda LCHF-hysteriker



Det finns endel inom lågkolhydratsvärlden som svärtar ner, om man frågar mig. Som anammar "LCHF" som ytterligare en förlängning till deras förmodigen redan tidigare ätstörda beteende. Då menar jag inte att de är ätstörda i den bemärkelsen att de hamnat inom sjukvården utan de tillhör den stora skaran av bantare som inte har en sund syn på kost och hälsa generellt. 


Cecilia skrev ett inlägg och gav mig två historier. En klassiker som jag tänker kommentera och en ledsam som jag också kommer lägga min åsikt om;



Iaf i lördags var jag på konferens och med var en god vän/kollega som helhjärtat anammat LCHF (fast jag tycker detta verkar direkt osunt och extremt). Vi anlände tidigt på morgonen och vid kaffet slängde hon frallan samt paprikan och åt ost och smör samt en gurkskiva. När jag frågade om hon verkligen inte skulle äta mer så svarade hon att hon hade "druckit sin frukost hemma" dvs MCB (och ja Hanna jag vet att du absolut inte förespråkar denna). Under lunchen skällde hon på mig att jag åt potatis till fiskgrytan eftersom "vad trodde jag det gjorde med mitt blodsocker?". Hon pillade även bort grönsakerna. Vid eftermiddagsfikat drack hon enbart kaffe med grädde.
Denna väninna är en störtskön tjej men jag oroar mig alltmer över dessa konvent hon deltar i. Vill också påpeka att hon gör detta i syfte att gå ned i vikt utan att behöva.





Jag blir uppriktigt ledsen över dessa människor - och din väninna är inte ensam. Frågar man mig är det här beteendet allt utom att äta hälsosamt och friskt med en sund syn på mat. Det här är ett typexempel på en vad jag kallar "frisk ätstörd". Nu vet jag inte något om denna kvinna men jag gissar på att hon är i yngre medelåldern/medelålders? Förmodligen jojobantat i hela sitt liv? Eller så har hon en ätstörningshistorik? Ja det här är bara helt oprofessionella gissningar såklart.


Men en sak går att sammanfatta - det här är INTE lchf/lågkolhydratskostens grundtänk. Det är inte kroppsvänligt eller sunt.


MBC gillar jag INTE. Av den enda anledning att den används som måltidsersättare och inte bara för att hålla sig mätt när man vet att mat inte kommer finnas. På diverse forum kan man läsa (särskilt kvinnor) som nästintill hetsar varandra om vem som kan hålla sig längst på MBC - sjukt om man frågar mig! 


Att skuldbelägga en person under måltid för deras val på tallriken utan att de har bett om det är ett tecken på egen osäkerhet. Potatis kan man visst äta om man äter en liberal lchf, dock inte i de mängder som tallriksmodellen förespråkar men livsmedlet är defintivt inte dödskallemärkt - särskilt inte om man tränar. Att ha åsikter och tankar om en kosthållning och att ge andra dåligt samvete är väldigt skilda saker. 


Om denna kvinna dessutom plockar bort grönsakerna ur sin kost utan att ha uppenbarliga metabola problem, grav övervikt, sockerberoende eller diabetes så anser iallafall jag att hon har Problem.


Sådana här kvinnor (oftast är det kvinnor) kryllar det av i denna värld. Det är dessa som får den här kosthållningen att framstå som en Diet, en fluga och som bara handlar om det som man är så urtrött på, viktminskning där smal är lika med lycka och där hälsan i sig inte har någon plats.



Ledsamt




I söndags var jag hemma hos en väninna som nyligen fått diabetes typ 2. Hon är adopterad från Asien(om det nu har med saken att göra men kanske-där är ju matvanorna som bekant ganska annorlunda gentemot här) och har under åren fått en kraftig övervikt främst pga medicinering mot psykisk ohälsa. De kostråd hon fått var tätt mellan måltiderna, MASSOR med grönsaker och rotfrukter, pasta ris o potatis och magert kött och magra mejeriprodukter. Ingen tvekan om att hon behöver ned i vikt.



Det här känns som en kvinna som fått sina kostråd av en dietist, tallriksmodellen. Finns det EN anledning att denna kvinna ska välja magra köttprodukter? Finns det EN anledning att någon överhuvudtaget ska välja magra mejerier där fettet ofta ersatts med skräp och tillsatser, genomgått kemiska processer? Skulle inte tro det.


Massor med potatis, ris och rotfrukter lär inte hålla hennes socker i schack men hon har säkert fått lära sig hur hon ska ta mer insulin istället (om hon kommit så långt).


Har hon inte kommit till sprutstadiet bör hon definitivt överväga en lågkolhydratskost som med största sannolikhet kommer hjälpa henne mot den begynnande diabetesen. Tvivlar hon kan hon kolla upp vad socialstyrelsen godkände med evidens redan 2008 - lågkolhydratskost. Titta tillbaks i tiden i början av 1900-talet så var även då lågkolhydratskost rekommenderat till diabetespatienter.





Fler frågor och svar kommer.......



.






2 kommentarer: