Naturlig Mat – Kost & Hälsa

söndag 3 mars 2013

All In!


Jag är väldigt noga med att vara seriös i det jag tror på, sen att jag inte alltid har rätt är något annat men jag går All In när det gäller!


När det kommer till vikt och vägande har väl särskilt vi kvinnor en speciell relation till detta ämne. Många av oss sätter/har satt värde i vikt och siffror. Siffran i sig avspeglar sig i ett mående. Helt ärligt, hur många känner inte igen sig i den här;



"mår bra, känner sig smal och fin - ställer sig på vågen - siffran visar något helt annat än det förväntade, upp ett par hekto eller fler... måendet är nere i fotknölarna"



Så knäppt är det men så fungerar de allra flesta! Jag har använt min våg som en väg till friskhet faktiskt, lärde mig acceptera med vågen som var mitt tvång en gång. Hade jag slängt den direkt hade jag hittat något nytt att hänga upp mig på så jag valde en helt annan väg. För länge sedan har jag just accepterat min vikt och jag värderar mig inte längre efter siffror. Jag anser att vågen hör hemma inom vissa delar i vården men aldrig i ett hem - vågen kan aldrig värdera ditt mående!


SÅ... för att komma till saken. Om jag någonsin får jobba med det jag älskar, kost och hälsa. Då kommer jag vara benhård på att vågen ska ut! Jag kommer inte väga mina klienter och jag tänker inte sätta mål efter siffror. Det är min övertygelse och sen hur andra gör får stå för dem men vill man hålla på med sånt är det inte mig man ska vända sig till.


För att knyta säcken; Om jag ska kunna stå för det jag säger och vara en förebild kan jag inte äga en våg.






... Jag körde över eländet! 


.

19 kommentarer:

  1. Härligt :-)
    Kan tänka mig att det var befriande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha det var mest roligt faktiskt! jag har ju inte sett den som ett tvång på väldigt länge och har hittat ett förhållningssätt till den som gör att den känns mest blasé... Men det var en viktig symbolhandling helt klart!

      Kram

      Radera
  2. Klok som vanligt!
    Bra symbol värde att köra över vågen.
    Vågen har ju faktiskt inte med hälsa och välmående att göra så varför använda sig av den när man ska jobba med just det?

    Själv har jag faktiskt kommit en bra bit påmin resa. Just nu känns det som vissa delar börjar falla på plats och jag vågar tänka nytt och utmana det sjuka. Det tog mig nästan 6 månader som träningsfri innan jag vågade utmana kostmässigt men nu gör jag små framsteg även där. Jag vill ju en dag kunna träna igen så då måste jag ju våga släppa allt det sjuka runt maten.

    Lev väl och må bäst!
    Kram lilla jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är Fantastisk!! Sen är det ju så att var sak tar sin tid... att du fixade det där med träningen först och lät det andra vänta var väl bara bra på ett sätt! Hållbart och produktivt!

      Underbart att höra att du börjar ta i matbiten nu med, är det något jag kan göra så hojta, finns alltid för dig här!

      Kramar

      Radera
  3. Grattis till "examen" fina du!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hahahaha: GRATTIS HANNA!!!!!
    Åhhh vad du är underbar, och jag blir så jävla glad och stolt!!!!!!!
    Underbara, fina, ÄNTLIGEN!
    Stora kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack tack!!! Det känns så J-la BRA rent ut sagt!!

      Kramar

      Radera
  5. WIIIIIIIIIIIIIIIIIII Hejja dig;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. hihi jatamejtusan, fasen vad bra jag har varit!! nu ska jag plåga sönder dig med alla mina kostråd moaahahhaaa <3

      Radera
  6. Här fina du! Bara tillägnat till dig!

    http://izoldesmamma.blogspot.se/2013/03/blogg-rekommendation.html

    Kram och grattis igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju bara SÅ underbar!! Tack lovely!! <3

      Radera
  7. Yes-bra inlägg. Gillar skarpt!
    Och hur coolt klipp som helst.

    SvaraRadera
  8. Haha, gud vad roligt! Jag borde göra det samma. Har tänkt på det i flera år, men vågen är som en trygghet, trots att jag faktiskt inte väger mig speciellt ofta nu för tiden. Tål att tänkas på igen.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Bra gjort! Har själv inte ägt en våg på flera år sen en gamla gick sönder.
    /Annika

    SvaraRadera