Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 16 maj 2013

Periodisk Fasta - Livsomställning och mycket att göra


En välförtjänt bloggpaus kallar jag det, undrar om det ens är någon kvar vid det här laget. Men jag hoppas nu vara åter på bloggbanan igen.


Vad är det då som har hänt? 


Jo mitt liv har förändrats rätt rejält de senaste månaderna, jag är ensam med barnen veckovis och har därmed fullt upp med stort hus, trädgård och just de små knattarna. Sen tar jag varje ledig stund jag har att läsa, läsa och åter läsa. Mer och mer näringslära, mer hormoner och mer av allt på djupet. En spännande sak har hänt men inget är helt klart så jag återkommer när allt är klart.


Kroppen är fantastiskt spännande och det är både intressant och skrämmande hur mycket vi faktiskt kan påverka vår hälsa, såväl inre som yttre, med just maten. Allt cirkulerar runt mage och tarm och givetvis dessa fantastiska hormoner brukar jag numera säga. Att stoppa huvudet i sanden och bara tugga  - det går inte för mig. Jag är nyfiken på vad, hur och konsekvenser. Inte bara skrapa på ytan.



Periodisk fasta. Intermittent fasta. Det har jag och några av mina kollegor provat på under några veckor nu. Själv kör jag strikt måndag till fredag och så blir det mer utspritt på helgerna. Vad ÄR då periodisk fasta?


Fasta är inte svält för det första, kroppen går in i svält först efter 36h och därför brukar man lägga fastan på mellan 16-36 timmar för att få ut maximal effekt. Vaddå effekt? Av att inte äta? Effekten som jag är ute efter, förutom att det givetvis för mig är oerhört praktiskt, är att öka den anabola effekten - den uppbyggande. Det är när vi är i vila, när vi fastar som kroppen byggs upp.

Tillväxthormoner ökar vilket leder till bättre muskeluppbyggnad, förbättrat immunförsvar och bromsar åldrandet bland annat. 

Antalet fria tillväxtfaktorer, särskilt IgF-1 (insuline-like growth factor) minskar - detta är bra för vävnadsreparation och läkning bland annat.

Minskar oxidativ stress genom att minska antalet fria radikaler - återigen läkning och fokus på reparation.

Och så vidare......


Personligen lägger jag min fasta vardagsvis, mest för att det är mysigt att sitta och äta långfrukost med hela familjen på plats på helgerna. Sen har jag gjort den klassiska varianten, 16-timmarsmodellen som innebär att jag äter mellan ca 12-20:00 och fastar däremellan med enbart vatten och te.


Förr om tiderna när jag fastade av helt fel orsak än idag, så mådde jag dåligt och tyvärr gick ju den sjuka sidan loss på detta, som en belöning. Idag är tänket något helt annat och jag mår tvärtom kanonbra under min fasta. Givetvis är det grundkosten, att jag är på fettdrift och inte kräver kolhydrater för att få energi och ork. Att fasta är alltså inget att rekommendera för någon som har ätstörda tankar på något vis, någon som inte är fullt frisk och fri från sin ätstörning bör undvika detta är något jag vill betona.


De effekter jag har fått av fastan är att jag har stressat av rejält. Mer kraft, ork och energi på eftermiddagarna när hem och barn kräver så. Mer skärpt och alert. Sen har det onda i sidan, som ännu inte är klart utrett, minskat. Om detta är av fastan det återstår att se men nåt är det.


En reminder bara - bara för att man fastar betyder per automatik inte att man äter mindre, om man inte önskar så. Man fördelar bara maten på andra tider.


Mer om periodisk fasta kan ni läsa om inne på Jonas Bergqvist blogg HÄR





Fastan på jobbet innebär för mig ett större vätskeintag av framförallt rent vatten, kanon för mig som ofta glömmer dricka.



Fastan bryts alltid med god mat



.

9 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka till bloggandet!
    Men... jag måste säga att jag inte gillar tanken på fasta. Att inte äta något varje dag under vardagarna fram till klockan 12, det känns ju inget som jag vill att någon ska tipsas om faktiskt. Särskilt inte personer med en ätstörning i bagaget. Men glad att du trivs och mår, även om jag inte hurrar över anledningen till det!

    SvaraRadera
  2. På sidan du hänvisar till framkommer dessutom denna avrådan, något som jag tror starkt på:

    "Förmodligen inte heller om du idag är frisk, men tidigare varit sjuk eller haft ett osunt förhållande till mat. Då kan nämligen periodisk fasta trigga igång gamla osunda tankar, synsätt och beteenden."

    SvaraRadera
  3. Hej Hanna! Det var jag som skrev till dig på instagram idag... Jag har några funderingar.
    Jag har dragits med ätstörning i snart femton år och har nu börjat äta lchf. Jag känner ju de positiva effekterna av det och vill väldigt gärna fortsätta. MEN, min sjuka del kan inte sluta att tänka på hur mycket kalorier jag får i mig och detta leder till otrevliga ångestattacker ibland. Hur tycker du att jag ska hantera detta?

    Jag är vegeterian sen sju år tillbaka och tänker absolut inte sluta med detta.
    Jag har hela tiden haft en bild av att lchf=köttfrossa. Men, går det att kombinera en vegetarisk kost med lchf?

    Min sista fråga för tillfället: hur ska jag hantera omgivningens åsikter om vad vid väljer att ge för mat till vårat barn? Den enda som förstår är min mamma, eftersom hon själv ätit lchf i drygt ett år. Men övriga tycker att vid är fruktansvärt elaka (BÅDE vegeterian och lchf, tydligen den elakaste kombinationen). Det är ju inte lätt att tackla en snart treårings förfrågan om glass/bulle/choklad när till exempel hela kusingänget äter detta....

    Du får gärna svara på min mail; kajsabjerke@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Bra tankar kring periodisk fasta, kul att det fungerar för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Fastan är ett grymt redskap som jag har stor glädje och nytta av faktiskt. Ren fasta när man är fettdriven är enkelt tillskillnad mot om man är glukosdriven, verkligen stor skillnad.

      Radera
  5. Hanna, kommenterade här tidigare, men vet inte om du antingen inte sett dem eller om du inte vill publicera dem =) Hoppas du inte tog illa vid dig i alla fall, när jag funderade kring fasta i kombination med en ätstörning i bagaget, men det är ju det även den där Jonas Bergström ställer sig skeptisk till. Även fasta med barn hemma känns tveksamt, hur tänker du kring detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej fina! Konstigt, för jag har inte fått något av dig och jag publicerar allt utom spam... kan man inte stå för sin åsikt ska man inte blogga och det sista du är är ju otrevlig <3

      Jag vet inte riktigt vad jag skulle ta illa vid mig vid? Synd att dina inlägg inte kommit fram :(

      Ang att ha en ÄS i bagaget i kombination med PF är definitivt vanskligt om man inte är fullt frisk. ÄR man fullt frisk, så är man inte annorlunda än någon annan där anser ju jag. Jag har ingen ökad "känslighet" eller annat som jag trodde tidigare - när jag inte nått hela vägen. Men nu är det ju annat. Dock tror jag att många med ÄS i bagaget aldrig blir eller låter sig bli helt fullt friska och fria och då kan det här säkert trigga negativt.

      Här handlar det om självinsikt och ärlighet mot sig själv :)

      Fasta med barnen är nemas problemas, de äter inte frukost alla dagar och ofta äter de båda tillsammans och så äter vi ihop på helgerna. Mornarna är jag alltid ensam och vi är oerhört tidiga, så inget knepigt alls. Vill de själva hoppa hemmaätandet är det ok, här ska inte läggas sådana känslor, stress, tvång eller annat vid ätandet. På helgerna äter vi dock alltid alla tillsammans, när vi kan sitta i lugn och ro. Den tiden finns inte vardagar numer...

      O du, jag tycker det är BRA och roligt att du kommer med ifrågasättande!! Det är viktigt!

      Kram

      Radera
    2. Ok, tycker det är bra i alla fall att barnen inte märker av att du "hoppar över" frukost förstår ju såklart om de inte äter frukost hemma om ni är tidiga iväg. Frukost serveras ju på förskolan i alla fall.

      Radera