Naturlig Mat – Kost & Hälsa

tisdag 28 maj 2013

D-vitamin & Solskyddskräm


Använder Ni solskyddskräm? Använder ni det på era barn?


Frågar ni mig är detta verkligen något man ska undvika om man kan, självklart inte om man åker på en tillfällig resa när huden är ovan, men om våren, sommaren i Sverige när man har möjligheter att tillvänja långsamt, när man kan ha långärmat på barnen och när man har påverkan att fördröja solandet totalt sett.


Visste ni att om man använder SPF 8 så reducerar man D-vitamin upptaget med 85% och använder man högre faktor blockas upptaget med 100% !!!  Galet! Att solskyddsfaktor i sig innehåller en mängd gifter som är direkt skadliga och cancerogena är ett ämne för sig men att det hindrar kroppens naturliga funktioner såpass är verkligen tänkvärt!


Vad är och vad gör då D-vitamin?


D-vitamin syntetiseras via huden, produceras med hjälp av kolesterol bl a. 50-80% intas via maten vi äter - viktigt med andra ord.

D-vitamin är super för benbildning och skyddar skelettet och våra tänder.

D-vitamin har ett positivt skydd på blodtryck, hjärt-/kärlåkommor och lindrar depressioner!

D-vitamin är en viktig del av vår ämnesomsättning, via såväl sköldkörten som bisköldkörtlar.

D-vitamin reglerar blodets koagulation och skyddar mot stroke - rädda hjärnan!

D-vitamin är leverskyddande!

mm mm mm


Vi som bor norrut har ett större behov av D-vitamin, jag skulle säga att vi faktiskt behöver tillskott året runt. Är man dessutom mörkhyad så stiger behovet med 6gg jämfört med oss blekfisar. Ju äldre vi blir desto viktigare blir tillskott då kroppen får svårare att tillverka just detta. Stress är en riktig bov även här!


Det finns massor med risker med brister, såsom flertal cancerformer, MS, IBS, depressioner, hjärtsjukdomar, PCOS, diabetes, ämnesomsättningsstörningar mm mm mm...



Så hur gör NI... solkräm eller ej, D-vitamintillskott eller litar ni på att kosten tillhandahåller behovet? Vet ni skillnad mellan rekommenderat dagligt intag (RDI) och optimalt dagligt intag (ODI)?




Min lillplutta är mer känslig för solen än min son, han blir brun direkt medans hon blir röd. Hon får tunnt långärmat och protesterar inte, hon är naken eller exponerar stora delar hud tidig timma och sen timma istället för mitt på dagen. Ingen faktor what so ever.



.

4 kommentarer:

  1. http://vagtillfrihet.blogspot.fi/2012/01/lchf-lchq-gi-m-fl.html

    Hva sier du om dette? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ann!!

      Oj vilket gammalt bra inlägg du har hittat av mig!! Jag står ff för grunden i just detta inlägg, dieter och annat skit tror jag inte på. Därmed inte sagt att jag anser att lchf/paleo är en diet mer än själva tallriksmodellen.

      Jag har kommit mycket längre i insikt nu än där t ex. Jag gör MINA val och inte de som tidigare känts påtvingade. Tidigare fick jag indirekt "skäll" för att jag valde bort nudlar till förmån för kött och grönsaker t ex. Anklagades att vara "sjuk" av den anledningen trots att det faktiskt var MINA val.

      Pekpinnar gillar jag ff INTE. Det är just det som är så bra med att äta naturligt, det finns inga pinnar, alla är vi olika även om grunden är densamma.

      Tror mitt senaste inlägg, idag 6/6, svarar på endel av dina frågor :)

      Hoppas det gav dig svar!

      Kram <3

      Radera
  2. Är inte speciellt förtjust i att smeta in allsköns kemikalier på vare sig mig själv eller mina barn då jag vet hur skadligt det kan vara. Jag brinner, som du vet, för det naturliga, både inom kost och hudvård. Vi använder aloe veraprodukter som solskydd istället. Inte de där produkterna där aloe Vera kommer sist i innehållsförteckningen utan där de kommer först... Det har fungerat kanon på mina lintottar! När vi var i Thailand förra vintern valde vi dock att börja med vanlig solskyddskräm för att efter ett par dagar gå över till aloe vera igen. Ett tips så här i sommartider :)

    Kram Maaria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh tack för tipset Maaria!!! Här används kokosolja som naturligt alternativ när det är ett absolut måste, men jag ska definitivt kolla upp aloe-produkterna!!

      Kramar

      Radera