Naturlig Mat – Kost & Hälsa

lördag 18 maj 2013

Nässlor och Näring


Att äta LCHF är mer holistiskt än vad jag från allra första början kunde ana. Det är ett tänk som inbegriper hela hälsan. Det liv vi lever och hur vi lever. Allra helst skulle man ta ett steg tillbaks och faktiskt stanna upp den utveckling vi har idag som enbart bygger på konsumtion. Det som i slutändan undergräver oss.


Iallafall. Nässlor har jag gott om i min trädgård. I flera år har jag tänkt laga soppa på de små rackarna men det har inte blivit av, latmasken i mig. I år tog jag hjälp av barnen och tog tag i saken iallafall - men någon soppa blir det inte. För att maximera effekten hos nässlorna kommer de torkas och malas till ett pulver. Ett pulver som kan användas i och till det mesta sedan.



De flesta vet att nässlor är nyttiga men inte varför?


Nässlorna är en av de mineralrikaste och näringstätaste medicinalväxter vi har, de innehåller över 70 olika näringsämnen!

Nässelpulver är otroligt basgörande för kroppen - detta är bra då de flesta av oss är försurade. Den basgörande effekten drar ur urinsyra ur bindväven, skräp som inte ska vara där. Detta är av värde mot eksem och diverse hudåkommor bland annat, dessutom ger just detta blodrengörande effekter som är bra för våra inre organ.

Nässlan anses vara blodstillande, vilket är positivt för oss kvinnor med rikliga blödningar och som bonus ska det lindra smärtor vid dessa tillfällen. Varför har jag inte tagit reda på detta tidigare!

Nässlor är starka antioxidanter! Rika på C-vitamin, järn, klorofyll!! 

De är en guldgruva mot inflammationer på grund av sina oxidativa effekter, immunförsvaret sägs stärkas och även sköldkörteln, som är ett styrande organ när det gäller vår ämnesomsättning, boostas och stabiliseras upp.



Att äta näringstät mat är viktigt men inte allt för lätt med det utbud som finns idag.

Frukt och grönt som fraktats långväga och har förlorat ca 70% av sina näringsämnen de senaste 30 åren. Odlad fisk, lax som förlorat ca 50% av sitt naturliga Omega-3 innehåll. Det vita mjölet och dess produkter som är i stort sett tomma på näringsämnen. Socker och snask. Ja vad finns det mest av i affären? Det näringstäta eller det söta och näringsfattiga? Råvaror som är onaturligt uppdrivna och spannmålsmatade och därmed en lägra näringstäthet, sämre.






Näringsguldgruva på tork!



Annat som kommer komma framåt sommaren... Rödbetor, gulbetor, polkabetor, morötter, blandad sallad, spenat, rädisor, sockerärtor, spritärtor och vitlöken som redan tittat upp!


.

2 kommentarer:

  1. Hej Hanna!
    Jag älskar din blogg! Jag började ett nytt kapitel i mitt liv i februari med seriös träning och mer Paleoinspirerande mat och i en månad har jag fastat. Mår mycket bättre!!!!
    Tycker din blogg är så inspirerande och matnyttig. Du förmedlar så mycket tips och kunskap. Tack för att du tar dig tid att blogga och dela med dig av dina kunskaper. // Mimmi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du!!! Är det något du vill att jag ska skriva om så hojta gärna!! Roligt att det går så bra för dig!! <3

      Kram

      Radera