Naturlig Mat – Kost & Hälsa

måndag 27 maj 2013

Kålsoppa LCHF


Åhh jag fullständigt älskar soppor! Barnen likaså - tacksamt nog. Måndagar är lika med fotbollsträning för ungarna och då måste jag vara uträknad in i det minsta. Måndagar är med andra ord Långkok! Perfekt att maten lagar sig själv medans man är iväg och klar i tid tills man är hemma igen utan att anstränga sig.


Ikväll blev det Kålsoppa med fläsklägg, ett underskattat billigt kött. En näringstät soppa eftersom benet kokar med, ett paleorecept utan mejerier, en soppa som basar och läker samtidigt som den mättar.






Här är mitt improviserade recept:

Fläsklägg med ben (märgen är en stor källa av näring!)
2 små färska vitkålshuvuden
2 morötter
1/2 purjolök
4 buljongtärningar (tog vad jag hade, en kött och 3 grönsak)
Några vitpepparkorn
Havssalt
Maggie (en krydda som finns i "invandrarbutiker" och är baserad på libbsticka)
3L vatten

Koka ihop allt i dryga 2h, ta ut köttet och bena av, skär upp och lägg tillbaks... tvätta håret på ungarna och ät!


Låt Smaka!

.

2 kommentarer:

  1. Vad gott det låter! Äter du helt mejerifritt/paleo, eller är det bara ibland? Av vilken anledning? Rotfrukter, äter du/ni det? Vilka i så fall? Jag själv har inte så stor koll på allting, känner att jag förändrar lite i taget. Det faktum att all säd är borta, liksom alla "onaturliga" produkter känns bra, likaså att smöret och kokosoljan blivit naturliga delar utav vardagen, men resten. Ja, det är lika bra att ta det allt eftersom för att vänja sig och skapa vanor för livet, och inte för närmsta veckorna... Det skulle aldrig fungera med snabba förändringar i min familj. Hur äter era barn en normal dag, typ frukost och lunch? Med dagis och allt? Vi har så kallad önskekost på dagis, så våra barn äter betydligt mer LCHF inriktat där än många andra barn, vilket känns bra, men frukosten verkar vara förskollärarnas stora problem. Har du några tips?

    Älskar att din blogg är så inspirerande!
    Kramar Ellen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh Tack!!

      Jag äter paleo rakt av just nu, fuskar ibland men aldrig vardagar, för att läka min tarm. Vill bli av med candida. Sen kommer jag introducera ostar igen men kommer nog aldrig äta en stor del mejerier.

      Rotfrukter äter vi sällan hemma, det blir en morot då och då och lök såklart men annars är det väldigt sparsamt med dem biten.

      GRYM är du/NI som faktiskt tagit tag i att utesluta säden, det är det stora!! Det är en omställning och var sak får ta sin tid, man är inte mer än människa heller, det får man inte glömma. Det är inte en lätt värld vi lever i.

      Jadu, vardagar på fsk äter barnen tokmycket kolhydrater och rent socker tyvärr. Ett problem jag måste ta tag i mer. Enda tipset jag har här är att prata prata prata och upplysa. Sen får man inte glömma att lagen säger att våra barn ska äta näringsriktig mat MEN det finns inget som säger att de ska äta enl livsmedelsverkets rek som flertal hänvisar till.

      Tack igen!! O KRAM

      Radera