Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 23 maj 2013

Kycklinggryta Paleo/LCHF


Mejerifritt är inte alltid fel även om jag saknar ostar något enormt! Vi hade utvecklingsdagar på sjukhuset idag, det brukar sällan vara det roligaste men idag var det faktiskt helt ok. Plus i kanten för att sjukhuset tog hänsyn till oss som äter lågkolhydratskost! Det serverades som vanligt men på eftermiddagen hade det inhandlats glass (lowcarb och full av stevia men tanken tanken!), serverades ostar och grönsaker som ersättare till den sliskiga tårtan. Det går åt rätt håll!!


Väl hemma och utslagen, två underbara vildar och allmänt matt serveras en kycklinggryta - eller soppa som barnen kallade den. Hur god och enkel som helst!





Jag är dålig på recept eftersom jag aldrig eller väldigt sällan lagar/håller mig till något. Lagar efter huvud och kylskåp. Men så här är det på ett ungefär;


Champinjoner
Vitlök
Lök
Purjolök

Fräs inhop i kokosolja/smör

Kycklingfiléer
Gurkmeja
Örtsalt
Chilipeppar
Tamari (en slags soya/sås från Renée Voltaire)

Vänd ihop tills kycklingen fått en vit yta

Kokosgrädde
Strimlade bambuskott
Pressad färsk lime

Koka någon minut men inte för länge, räcker att kycklingen är genomkokt så den inte blir torr...


Låt smaka!


.

2 kommentarer:

  1. Det låter jättegott :)Ska prova. Mina kottar gillar inte stark mat. Hur pass stark är grytan på en skala 1-10?

    Kram
    Cecilia

    PS Har läst inläggen om periodisk fasta men med 30 års ätstörningar i ryggsäcken är det inget jag tänker prova. Bra att ni förespråkare är tydliga med det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grytan är inte det minsta stark, ja om man inte kryddar på för hårt såklart... en ren vuxensoppa skulle säkert inte må dåligt av färsk chili i men detta rec passar perfekt till barn!


      Har du kvar äs-tankar så ska du självklart undvika periodisk fasta! Inget snack om saken ens.... man måste vara helt fri är min känsla och tanke...

      Kram

      Radera