Naturlig Mat – Kost & Hälsa

måndag 20 maj 2013

Styrka, Periodisk fasta och LCHF


Ja kanske inte fysiskt tyvärr- är det något jag längtar efter och verkligen hade behövt är det just styrketräning. Jag har styrketränat hårt och mycket tidigare men det var då det som momo hade sagt. Nu räcker inte tiden till och den som säger att det handlar om prioritering får en rak höger.


Men jag är stark som människa, som kvinna och som mamma - som Hanna. Att välja att gå en annan väg än den stora massan ifrågasätts alltid med skepticism. Även om LCHF numer är ett bekant begrepp är det fortfarande väldigt missuppfattat. Fettfrossa, Förbud och Vikthysteri är väl tre ord man direkt kopplar till denna heta bokstavskombo.


Fettfrossa - Nej, vi är bara inte livrädda för fett och har fattat grejjen med blodfetter och intag av fett.

Förbud - Socker och Säd är rent ohälsosamt, varför inte förbjuda eller tillåta det lika mycket eller lite som cigg och alkohol. Det här är en kunskapsfråga och mycket vana och inställning. Man kramar lätt sin drog.

Vikthysteri - synd, vikten är en bonus för de överviktiga men det här är i första hand en hälsoaspekt där vikten är en liten pusselbit för en del, upp som ner.



Skitsamma... inne på vecka sex eller nåt av periodisk veckofasta. Känns kanon!! Det här kommer att bli ett stående koncept och vill jag rucka på det så gör jag det, något tvång är det ju knappast. Eftersom jag tar barnen ensam veckovis så köper jag mig energi på det här viset. Det är mer jobb än man kan tro att vara ensam och jag kan inte föreställa mig de som är ensamma på heltid - jag höjer min hatt av respekt!



Ha en fin kväll finisar! Själv har jag en liten klump kvar i bröstet när jag vinkade av maken ikväll, men den försvinner, den stärker och den bygger mig som människa då jag tvingas till min spets. 




.

4 kommentarer:

  1. Så härligt att du hittat saker som verkligen passar, som egentligen passar alla. Jag tänkte bara kolla, hur gör du med PF för att inte dina barn ska få fel tankar, typ frukost och sånt? :) Jag är så rädd för att föra över felaktiga tankemönster på mina med PF. Tips vore jättesnällt! :)

    Tack för mer uppdatering, det gillas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu, för det första kan man fundera på vad som är fel tankar, är det ett måste att äta frukost om man inte är hungrig t ex? Att äta efter klockan och inte när kroppen så önskar? Ja du förstår tanken...

      Jag idkar ju min PF på förmiddagen och eftersom jag lämnar barnen väldigt tidigt på förskolan är det inget som de lägger bry vid så att säga. Vissa dagar hinner/orkar de inte frukost själva, ibland äter en av dem ibland båda... det varierar och jag låter dem göra precis som de vill där. Svälta ihjäl lär de inte göra för att de inte följer tidsplanen som bestämts av, vem?

      Har man inga felaktiga tankemönster kommer man inte föra över några, så tänker jag. Sen tror jag man kan vara ärlig mot barnen om de skulle fråga, jag är övertygad om att barn förstår mer än man tror men börjar man ljuga, smyga eller annat hyckel så kommer de snart på det och vips har man skapat något negativt.

      Tack förresten!!!

      Kram

      Radera
  2. Hej,

    Javisst är det märkligt hur vanföreställningarna kring fettets farlighet lever kvar? En majoritet tror fortfarande att mättat fett är farligt för kroppen. Det vore mer produktivt ifall man riktade sina blickar mot sockret och hur farligt sockerberoende kan vara.

    Hls

    Mathias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte annat än bifalla!! Dock är det verkligen en förvåning att folk kan sitta så benhårt fast i teser som inte ens har 40 år på nacken!! När människan funnits så mkt längre... sockerberoende? Hell Yeah!

      Radera