Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 25 april 2013

Long time No see


Jag vet! Bloggandet har verkligen hamnat i bakkant. Tyvärr. Tiden går för fort!


Många nyheter och insikter finns att dela iallafall! Tänkte att vi kunde nämna kolesterol. Många är livrädda för just kolesterol, det jobbades ju hårt på detta under 80-/90-talet om att skrämma ihjäl människor gällande kolesterolet och dess livsfarlighet. Ägg blev ju t ex ett livsmedel som under en period bannlystes - tills man fick krypa till korset och erkänna felet.


MEN. Fettskräcken och Kolesterolskräcken kvarstår tyvärr, särskilt hos den äldre generation jämfört med min egen. Indrillade i livsmedelsverkets spindelnät av fettskräck och felaktiga faktagrund gällande just detta - rädsla mot kunskap.


. Vad är då bra och vad är dåligt? Ger LCHF/lågkolhydratskost negativa kolesterolvärden? Förhöjda? Farliga? Nu reder vi ut det här kort och enkelt.


Kolesterol är livsnödvänding. Tillför vi det inte via födan så tillverkar kroppen det på eget manér. Varje cell i vår kropp innehåller kolesterol, D-vitamin produktionen är beroende av kolesterol, våra könshormoner byggs av kolesterol mm mm. Men vad är då farligt och vad har vi skrämts av? Hjäft-/kärlsjukdom. Ateroskleros, åderförkalkning, åderförfettning.


Skapar Kolesterol dessa sjukdomar?


Nya studier, med bättre grund, visar att det är inflammation som är orsaken - boven i dramat (gissa vad som orsakar inflammation - gluten, socker, kolhydrater bl a) För att plack ska bildas i kärlen måste först en skada i kärlväggen ske. Hur sker då den? JO inflammation bl a. Placken då? Ja de består till största del av Omega-6 - hallå, våra balanser av Omgega-3 och Omega-6 är i obalans, samband?


LDL, det sk "onda" kolesterolet som utmålas med dödskallemärkning. Vi måste ha det, vi behöver det. MEN när det skadas, när det oxideras, DÅ blir det farligt. I sin naturliga form med naturlig artegen mat blir det fina runda fluffiga partiklar som passerar vårt blodsystem, gott för kroppen. När det utsätts för oxidation, enkelt sagt för högt blodsocker och högt kolhydratintag bl a så blir LDL-partiklarna små och taggiga - det är dessa som fastnar i de skadade kärlväggarna tillsammans med Omega-6 bl a. Plack.


Mäter man sitt totalkolesterol på vårdcentralen, då får man en summering av ett antal faktorer - inget som säger vad som är vad. HDL vi vi ha mycket av - högt sådant visar på låga inflammationsfaktorer vilket är bra. Man mäter i serum - stora partiklar av LDL som de goda av den varianten är, tar plats... de taggiga och farliga tar mindre plats men ger mindre utslag på provet. Rättvist? Nej. Man kan gå vidare, mäta ytterligare kvoter men det är överkurs och jätteviktigt för de som påstås behöva sättas på kolesterolsänkande medicin.


Mer om detta, mer om kolesteron och och mer detaljerat hittar ni här HÄR


Så här ser kolesterolvärden ut med LCHF/lågkolhydratskost för Mig om ni är nyfikna. Min doktor lyfte nyfiket på ögonbrynen när jag sa att de kommer vara höga (>5 tot) och att jag önskar så. Min doktor är dock insatt i skillnader och har kunskap, var nyfiken på att jag skulle bevisa motsatsen till fettskräcken







För att underlätta gällande gränsvärden:

HDL ska för kvinnor ligga över 1,3 (män 1,0)
LDL ska ligga under 3,0
Triglycerider ska vara så låga som de bara kan


Bra värden va! Kan tillägga att övriga värden, njurar, lever, blod var kanon. Allt hänger ihop.



.

10 kommentarer:

  1. Bra inlägg & artikel.
    Dock mindre bra att jag läser sånt här medans jag fortfarande har ätstörning, eftersom jag nu fick massor av extra ätstörningstankar :(
    Hur ska jag riktigt göra? Borde jag bli helt frisk först, och äta som jag vill då jag blir äldre, (eftersom vi äter högkolhydratskost och ingen i min familj är riktigt insatt i vad lchf är) eller är det riktigt dåligt för min hälsa? Och hur ska jag kunna bli frisk då jag helatiden tänker på att kosten jag äter inte är bra!
    Funderingarfunderingar..
    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ps svara gärna om du vill! :)

      Radera
    2. Åhh jag menar verkligen INTE att trigga äs-tankar! Tvärtom!

      Att utesluta vissa saker ur sin kost, att ha insikter betyder inte att man totalt sett ska minska ner... tvärtom. Man byter det ena mot det andra så att säga. Äter man mindre KH äter man mer annat, rakt av - det här är i grunden ingen bantingskur utan en feel good och naturlig kost! <3

      Eftersom du som jag antar är yngre och bor med din familj är det SVÅRT att gå över till en kost som inte inte dina föräldrar äter utan att de förstår den. Det du kan göra är att påverka dem, upplysa dem och visa dem. Det här är ju nåt för alla.

      Jag anser ju personligen att man inte måste bli frisk varken fysiskt el psykiskt innan man äter naturlig mat... det här är ju det normala om du frågar mig. Tallriksmodellen, hur länge har den funnits i mänsklighetens historia och hur bra har vi mått av den?

      ÄT och ÄT dig mätt... låt inte tankar styra, följ hjärta och själ... ÄT och må bra, låt riktig mat mätta rejält så att du mår BRA <3

      Håll mig gärna uppdaterad om du vill, maila om du vill ha mer personliga råd...

      Kram

      Radera
  2. Bra förklaring Hanna, och vilka värden! Vore kul att se vad mina kolhydratjunkie och hel "fel ätare" som jag är ligger på..


    /Annika

    SvaraRadera
  3. Hej Hanna,
    Älskar äggmos och undrar om det finns någon majonäs i handeln som är mer ok än andra ur lchf/paleo synpunkt om man inte ids göra egen?
    Tack & hej från Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hellman´s på burk, en amerikansk (tror jag) är den som innehåller minst tillsatser vad jag hittat :) Annars är det ju inte så svårt att göra själv och hållbarheten är lång!

      Kram

      Radera
  4. Man gillar din blogg, du är jätteduktig! Hittade vad jag sökte här!



    Here is my web site - ekologisk kokosolja

    SvaraRadera
  5. Vilken typ av fett anser du är rätt? hur är det med kokosfett(inte olja) och smör och så vidare? och hur kan en vanlig matdag se ut för er?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla naturliga fetter anser jag vara rätt... otäcka fetter som transfetter däremot är big NONO!

      Sen kan man ha i åtanke att de olika oljorna innehåller olika halter av Omega3/6 och det är av värde för hälsan.

      Kokosfett som är ekologiskt och EJ härdat är kanon med sina medellånga fettsyror. Kokosolja är ju faktiskt ett fett - kokosfett.

      Smör är oxå ett bra fett, särskilt det skirade smöret, ghee.


      En vanlig matdag för mig är att på vardagar äta 2 måltider/dygn. Näringstätt och energitätt och med tillskott av kokosolja.

      Kram

      Radera