Naturlig Mat – Kost & Hälsa

onsdag 3 april 2013

Fet Fetare Fetast



LCHF - LowCarb HighFat  =  Inga kolhydrater och extrema mängder fett?


Självklart inte men det är nog så många väljer att missuppfatta denna bokstavskombo.


Lowcarb, lite kolhydrater misstolkas direkt som inga kolhydrater och skapar förmodligen ångest över alla förbud det skulle innebära. Till saken hör väl att de flesta idag har insett att Lowcarb betyder minskad andel kolhydrater på tallriken i jämförelse med livsmedelsverkets högkolhydratsdiet som bevisligen leder till ökad ohälsa. Sen väljer man med förnuft naturliga kolhydratkällor och anpassar efter sitt liv och untgångsläge. Nog om det.


HighFat. HIGHFAT. Så laddat i den gamla fettskrämda världen. Här byggs nog många missförstånd till den fyrstaviga kombinationen, LCHF. Ibland kan man rent av få uppfattningen att motståndare och missförståare tror att vi som äter en naturlig lågkolhydratskost skedar ur majonäsburken och slickar på smörslevarna. Så är alltså INTE fallet.



Det här är HighFat;

- Belyser fettets, det naturliga mättade fettets viktighet och framförallt tvätta bort den gamla negativa stämpel som felaktigt lagts över detta livsviktiga livsmedel.

- Lyfter undan tallriksmodellens fettskräck och ger plats på tallriken åt just fettet.

- Med en minskad andel kolhydrater på tallriken blir fettdelen större. Portionen blir inte större totalt men mättar mer och längre.

- Mindre kolhydrater till förmån för just fett, alltså inte massor av fett utan en naturlig mängd, leder till ett lägre och jämnare blodsockervärde. Skulle man mot förmodan inte hinna äta, råka missa en måltid osv så håller man sig ändå utan att få "sockerdippar".

- Mer fett på tallriken betyder inte alltid smör och feta såser utan kan betyda en större bit lax, makrill eller kött med fettet kvar.


SummaSummarum: HighFat är alltså INTE överdrivna mängder fett utan snarare en återgång till vad som är naturligt för kroppen att äta och en tydlig markering och avstamp mot rådande kostråd där fettskräck och överdrivet intag av kolhydrater styr.








Riktig Mat. Mättande Mat. Ingen onödig bukfylla. Inget onödigt sockerpåslag. 


LowCarbHighFat 

- eller ännu hellre -

Lågkolhydratskost med naturligt hälsosamt fett.


.



6 kommentarer:

  1. Någonting som jag har sett att många missuppfattar är energiprocentsfördelningen. En hel del, även personer som avser äta enligt LCHF, tror att 80% fett betyder att 80% av maten på tallriken ska utgöras av fett. Jag förstår att man blir avskräckt om man tror att en ynklig köttbit ska simma omkring i en skål med smält smör. I samma missuppfattningskategori beskriver folk att de äter 300 gram protein per dag, när de i själva verket ätit en köttbit som vägt så mycket.

    Värsta tänkbara scenario är då att en person får för sig att 100 gram biff ska kompletteras med ett halvt kilo smör... Mums.

    Jag är fortfarande inte helt såld på idén om LCHF, men det förundrar mig att så många föräldrar tycker att det är bättre för barn att äta sötad yoghurt med Startflingor och ett glas Oboy till frukost än en omelett med skivad tomat och riven ost.

    Nu blev det en såndär lång kommentar igen, jag lyckas aldrig hålla mig på mattan ;).

    Kram

    SvaraRadera
  2. När jag äter LCHF-kost (klarar inte av att göra det jämt eftersom jag helt klart är sockerberoende och som de flesta hjärntvättad hela mitt liv med att meningen med livet är att äta...kolhydratspäckat, konstant och i mängder) så äter jag mycket mindre mängd än när jag äter kolhydratspäckad mat. Jag äter ca 3 gånger per dag och mängden varje mål brukar vara ca 1,5 kupad hand full. Plockar jag bort de feta mejeriprodukterna, som jag är mycket känslig för, så äter jag en handfull i mängd. Jag är ALDRIG sugen och blir hungrig med riktiga hungerkänslor ca 3 ggr /dag. Efter att bantat och svält mig sen tidiga tonåren och fram till 40-årsåldern så vet jag hur det känns att inte få i sig tillräckligt med näring. När jag ätit bra Med LCHF-kost under ca en månad och kroppen vant sig så blir jag ALDRIG sugen,trött,nedstämd,yr eller känner mig sjuk som med olika bantningskurer. Om jag "tappar greppet" nån dag eller medvetet äter fel under LCHF-kost så går det väldigt lätt att "komma tillbaka" i motsatts till en svältbantningskur då jag fullständigt öppnar dammluckorna och i princip hetsäter flera dagar innan jag kan stoppa. Har förstått att många tror att man med LCHF skulle äta kilovis med kött och smör varje dag. Ja, första gången jag prövade åt jag glatt som en idiot eftersom man fick det...Tog ca 4 dagar sen var det omöjligt, kroppen ställde in sig och jag åt så lite att jag nästan blev rädd. Men efter ett halvår och 12 kilo mindre, gladare, bättre sömn, energi,klartänkt och med betydligt mer pengar i plånboken efter varje besök på affären så insåg jag att detta var "räddningen" för mig. Äta fett och gott och må bra. Jag belastar miljön så otroligt mycket mindre pga av den mindre mängd mat som för min skull annars måste tillverkas och fraktas runt jorden och jämför man i plånboken så skulle jag kunna äta älgfile och gräddsås varje dag och ändå ha pengar kvar. Gjorde en beräkning för en LCHF-vecka och en "vanlig" vecka för några år sedan och det gjorde över 1000 kr i skillnad för mig ( äter ganska strikt LCHF). DEn enda nackdelen med LCHF är att man fortfarande ses som obekväm av så många andra. Men det jobbar ju du stenhårt på att lösa, tack:)

    Blev ett långt inlägg här också men det går ju bara inte att låta bli:)

    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Hej! Har du några tips på hur man som vegitarian ska äta hälsosammare, det blir ju som sagt mycket kolhydrater.. Men känns som om jag inte vet något bättre.. Snälla hjälp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Som vegetarian kan du aldrig äta lchf då det animaliska är en viktig del av kosten. Dock kan du givetvis äta en lågkolhydratskost anpassad till dig, som förvisso kommer innehålla mer KH än just lchf.

      Satsa på att äta bra kolhydrater, långsamma. Kanske är lchq ett bättre alternativ för dig här? Kokosfett är ett jättebra fett för alla, särskilt för dig som veg som inte får i sig mättat fett på annat sätt. Feta fiskar om du äter det... och undvika ickeekologiska soyaprodukter.

      Lycka till!

      Radera
  4. Hej igen Hanna!

    Stort tack för din respons på mina "exempel". Förstår om du inte vill ge gratisråd i enskilda fall men jag har ett jätteproblem med min extradotter (mitt gudbarn) 19 år och som bara blir mer och mer överviktig. Har försökt stötta o tipsa, promenerat ja allt. Hon är själv desperat över sin fetma och bantar/svälter/toktränar/hetsäter godis omvartannat. Har du några tips o råd här?
    Med vänlig hälsning
    Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh tack själv!

      Kostråd kan aldrig ges ultimat såhär kort sammanfattat utan mer bakgrund... MEN...

      Tjejjen kanske känsloäter, vilket många tonåringar gör och det kan skapa ätstörningar. Kanske HAR hon en äs? Ifrågasätt den tanken iallafall.

      Oavsett kan hon absolut äta en lågkolhydratskost och komma till bukt med många balanser och i slutändan även vikten. Balans och att få känna mättnad, inga sug, kanska kan vara viktigt för henne?

      Har hon problem med socker? Kanske prova Paleo? Hitta en sund inställning till kropp o ätande. Sen ta det LUGNT! Inga quickfix!

      Vet inte om mina korta svar gav något... men hennes problem går definitivt att lösa!

      Kram

      Radera