Naturlig Mat – Kost & Hälsa

måndag 8 april 2013

En kommentar värd att lyftas fram!


Och HUR kan folk fortfarande vara så negativa och se lågkolhydratskosten som något obekvämt? 


En kommentar värd att lyftas, Grattis Annika till dina framgångar - beröm dig själv mycket och ofta!




"När jag äter LCHF-kost (klarar inte av att göra det jämt eftersom jag helt klart är sockerberoende och som de flesta hjärntvättad hela mitt liv med att meningen med livet är att äta...kolhydratspäckat, konstant och i mängder) så äter jag mycket mindre mängd än när jag äter kolhydratspäckad mat. Jag äter ca 3 gånger per dag och mängden varje mål brukar vara ca 1,5 kupad hand full. Plockar jag bort de feta mejeriprodukterna, som jag är mycket känslig för, så äter jag en handfull i mängd. Jag är ALDRIG sugen och blir hungrig med riktiga hungerkänslor ca 3 ggr /dag. Efter att bantat och svält mig sen tidiga tonåren och fram till 40-årsåldern så vet jag hur det känns att inte få i sig tillräckligt med näring. När jag ätit bra Med LCHF-kost under ca en månad och kroppen vant sig så blir jag ALDRIG sugen,trött,nedstämd,yr eller känner mig sjuk som med olika bantningskurer. Om jag "tappar greppet" nån dag eller medvetet äter fel under LCHF-kost så går det väldigt lätt att "komma tillbaka" i motsatts till en svältbantningskur då jag fullständigt öppnar dammluckorna och i princip hetsäter flera dagar innan jag kan stoppa. Har förstått att många tror att man med LCHF skulle äta kilovis med kött och smör varje dag. Ja, första gången jag prövade åt jag glatt som en idiot eftersom man fick det...Tog ca 4 dagar sen var det omöjligt, kroppen ställde in sig och jag åt så lite att jag nästan blev rädd. Men efter ett halvår och 12 kilo mindre, gladare, bättre sömn, energi,klartänkt och med betydligt mer pengar i plånboken efter varje besök på affären så insåg jag att detta var "räddningen" för mig. Äta fett och gott och må bra. Jag belastar miljön så otroligt mycket mindre pga av den mindre mängd mat som för min skull annars måste tillverkas och fraktas runt jorden och jämför man i plånboken så skulle jag kunna äta älgfile och gräddsås varje dag och ändå ha pengar kvar. Gjorde en beräkning för en LCHF-vecka och en "vanlig" vecka för några år sedan och det gjorde över 1000 kr i skillnad för mig ( äter ganska strikt LCHF). DEn enda nackdelen med LCHF är att man fortfarande ses som obekväm av så många andra. Men det jobbar ju du stenhårt på att lösa, tack:)"





Att det finns folk som tvivlar när man läser sånt här - Det är det mest förunderliga. 



.



Krångliga och "obekväma" familjen - Med glädje och Stolthet!


Lunch på Bar Prego i Ulricehamn. Här kan man gå in och be att få lågkolhydratskost, lchf, för hela familjen utan problem - tvärtom.

Gratinerade tomater i blandade ostar, grillad kyckling, oliver, grönsaker, såser mm mm. Gott!


.

7 kommentarer:

  1. Hej!
    efter att ha läst din blogg kan jag se mer positivt på lchf. men mig passar det dock bäst att äta vegetariskt plus fet fisk, frukt och grönt, fullkorn, ägg och mjölkprodukter och är nöjd med det.

    jag hörde nyligen om ännu en studie som visar på sambandet mellan rött kött och hjärt-kärlsjukdomar. något ämne i köttet som ´de tror påvekar kroppen negativt. Skulle vara intressant att höra vad du anser och har för tankar kring sådana uppgifter/studier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl underbart att ha hittat SIN modell för ätande... alla kan ju inte äta lika även om många har gemensamma faktorer att såväl lyfta fram som ta väck...

      Den studien du pratar om är intressant! För den är ju amerikansk och är gjord på just amerikaner som äter mkt rött kött... just denna kategori äter ju generellt mycket kolhydrater och raffinerat socker utöver det - vilket är en aspekt som inte fokuseras alls på.

      Ann Fernholm svarar kanon på just din fråga i ett inlägg här http://ettsotareblod.se/hur-farligt-ar-rott-kott-for-hjartat/


      Jag håller med Ann i det hon säger.... Att det är så mycket som förbises av det som är runtom...

      Kram

      Radera
  2. Nu har jag en till fråga här :)
    Hur ska man veta vad man ska tro på då alla livsmedelsverk osv. säger att mättat fett är inte är bra för hjärta och blodkärl och sånt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Endast genom att själv läsa på ordentligt och ifrågasätta :)

      Grunden, orsaken till hjärtkärlsjukdom startar alltid med en inflammation ... det kan man googla mycket om om du tycker det är intressant <3

      Kram

      Radera
  3. Åh så härligt det ser ut, bra och god mat och frisk och pigg familj! :)
    Jag tänkte höra lite, din utbildning till kostrådgivare, det var väl via mf-hälsoutbildningar du läste den, eller har jag helt fel? Vad har du att säga om utbildningen? Rekommenderar du den? Du får gärna berätta mer om det! Det går ju att läsa en del, men är alltid roligare och bättre att höra från någon som verkligen läst utbildningen!

    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt svar fick bli ett inlägg!! Har du fler frågor maila gärna eller fråga här, svarar såklart på ALLT!

      Kram

      Radera