Naturlig Mat – Kost & Hälsa

lördag 29 juni 2013

Smaklig Paleo Lördag!


Att äta mejerifritt är ett måste för att läka läckande tarm, utrota Candida och samtidigt må väl!

Äta näringstätt är oerhört viktigt för mig. Tomma livsmedel utan näring går bort.



Frukost


Frukost - ja på lördagar och söndagar äts det frukost hemma på Berghalla - sallad med vattenmelon, lök, tomater, färsk vitkål, pumpakärnor och vinägrette. Nässelshot. Grönt te. Citronvatten.




Lunch/Middag

Dagens stora mål. Grillad entrecoté. Sallad med tomat, lök, alfa-alfagroddar, mixade gröna blad och vinägrette. Aioli.



Mer än så här behövs inte. Näringstätt så det skriker om det - hälsan i fokus och smaklökarna sjunger. Ikväll blir det ett glas rödvin och en italiensk korv sen är man hemma.



Smaklig Spis och  Må Väl!


.

7 kommentarer:

  1. Hejhej!

    Ser verkligen jättegott ut men jag reagerar lite över mängden. Ta inte illa upp men är det inte väldigt lite mat? Själv skulle jag aldrig klara mig på den energimängden. Fö tycker jag det är väldigt intressant att läsa om det här med att äta individuellt. Själv har jag alltid haft svårt för lunch och har slutat tvinga i mig. Äter istället nåt kallt vid ett eller två tillfällen. Däremot en rejälare frukost och ett stort lagat kvällsmål passar mig perfekt :)

    Kram o ha en fortsatt trevlig helg!
    Cecilia
    PS Vet inte om jag sagt men jag är offentlig person så kommenterar därför anonymt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart äter jag mkt MER än det som är på bilderna... Skulle aldrig bli mätt på så lite.

      Kan ju inte fotografera på allt man tar "om" så att säga... utan bara på grunduppläggen...

      Tack för omtanke!! <3

      Radera
  2. Detdär ätandet, speciellt MÄNGDEN, anser jag som ett bantnings ätande. Detdär uppfattar iallafall inte jag som friskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev till Cecilia... självklart äter jag mkt MER!

      Tack för omtanke <3 givetvis "bantar" jag inte... finns ingen anledning att plåga sig när man kan fokusera på att må bra istället <3

      Radera
  3. Jag kan lova att hennes portioner är mkt större!!! Åtminstone luncherna under veckorna.

    SvaraRadera
  4. Det ser jättegott och fräscht ut, MEN... jag måste ändå kommentera en annan aspekt. Jag vet att det är många som följer dig som har/har haft äs och jag reagerar på att du lyfter fram frukostätandet som ett undantag, något som görs enbart på helgen. Dessutom att slå ihop lunch/middag som ett mål, känns ju inte så bra. Ok om det händer någon gång, men i längden är det ju inte hållbart. Det känns som att kroppen då får i sig alldeles för lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte skriva enbart för andras skull och jag vill inte anpassa mitt liv genom att tassa på tå inför de som tyvärr inte blivit friska än.

      Jag är frisk och jag måste kunna leva mitt liv fullt ut nu, vilket jag gör. Fastan för mig är allt annat än att minska på maten, det tror jag att jag hade tydliggjort i ett tidigare inlägg.

      Peridisk fasta handlar inte om att äta mindre (även om vissa som har behovet väljer att göra så). Jag äter "ikapp" mig under de timmar jag äter istället. Vardagsvis när jag fastar äter jag ju både lunch och middag (ett mål 11:30 ca och ett vid ca 17)... här gäller det som sagt att äta igen det man för övrigt missar, energi och näringstätt :)

      Så... i längden är det alldeles utmärkt hållbart! Jag känner flera som gjort så under många år, friska som inte har behov av viktnedgång eller uppgång för den delen utan friska som är ute efter de andra positiva aspekterna av fastan.

      Dock vill jag återigen, som jag gjort tidigare, påpeka att man måste vara HELT frisk för att kunna göra som jag. Det är en av mina övertygelser - gör man det av fel anledning missar man ALL poäng och ALLT positivt med detta. Helt meningslöst med andra ord.

      Sen vet jag att jag tidigare har sagt att jag faktiskt inte har TID att få i mig frukost, jag skulle behöva gå upp 04:30 varje morgon eftersom jag är ensam med barnen som ska till förskola/skola och själv bor jag inte i stan så jag har en bit till jobbet. Att hoppa frukost passar mig utmärkt - jag mår så otroligt BRA av det och det kanske inte alla gör, då ska man lyssna till det! Lyssna på sin kropp är A och O.

      Alla är vi olika - därför kan vi heller inte leva helt lika.

      Kram och tack för tanke och omtanke <3

      Radera