Naturlig Mat – Kost & Hälsa

tisdag 25 juni 2013

Hälsohets Balans LCHF och Periodisk Fasta


Det går i vågor som det mesta men nu är det verkligen en topp när det kommer till Hälsohets bland bloggare, facebook och andra sociala medier.


Det gäller att hitta balansen mellan sig själv, sina egna val, intryck och känslan av förväntningar och måsten.


Jag är högst medveten om jag själv upplevs som provocerande, särskilt för vissa. De som hårt krampar om oviljan till förändring och många med ätstörningar. De som inte vill veta och de som vägrar inse hur farliga vissa livsmedel faktiskt är för våra kroppar. 


Jag eftersträvar naturlig och näringstät mat. Jag håller mig uppdaterad till den mån det går gällande näringsläran och kopplingen till sjukdom och hälsa. Jag väljer bort livsmedel som jag vet skadar min insida - om än inte idag så senare i livet - prevention. Jag idkar periodisk fasta regelbundet. Är detta per automatik hälsohets?


Vad är då hälsohets? Jo när det går till absurdum. När det mest naturliga blir onaturligt. När "Allt men inte alltid - tänket" har tappat alla begrepp och när det innefattar just allt vi har i vårt utbud oavsett hur skadligt eller onaturligt det må vara. När fastan överdrivs och maten ersätts med smörkaffe, när kaloriräknande och vågar tar plats i måltiden, när kontrollen tar överhand på ett onaturligt sätt. Att fasta och då och då hoppa över en måltid är inget onaturligt alls, tvärtom, jag gör det dagligen. Men orsaken, grunden kan vara allt annat än sunt. Värderingen. När näringstäthet förbises till förmån för bukfylla eller svält.


Att gå sin egen väg och att välja en annan kosthållning än den som ett regelverk valt ut åt oss, en kosthållning med profit som huvudintresse och definitivt allt annat än hälsa i fokus. Det är provocerande och inte normalt. Jag skulle vilja bolla tillbaks och säga att det som är provocerande är den egna rädslan, att de val man gör faktiskt är fel och osunda och att välja om och välja rätt inte behöver vara någon hets. Att erkänna att man haft fel.


LCHF-folk har länge varit i hetluften när det kommer till just detta. Hetsen och förmågan att skapa aggression då det provocerar just rädslor till förändring. Nu är det istället fasta som både lockar, faschinerar och provocerar - som även den kan bli en ny ätstörning - det där med gränser och balans verkar vara det svåraste för folk generellt.


Varför? Jo för att det är lättare att sätta sig själv i ett fack som andra har målat än att hitta sin egen väg och lyssna på sin egen kropp och egna vilja. Att bli den som provocerar. Folk vill så illa gärna passa in och vara omtyckta - så till den gräns att man hellre går andras väg än sin egen.






Jag vägrar följa strömmen bara för att. Jag vägrar göra som så många andra se sockret som en belöning, som en naturlig del av livet. Jag vägrar frångå min natur. Jag följer ingen tillfällig diet - jag gör medvetna hälsosamma val. Jag går min väg om så alla skulle ogilla mig.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar