Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 13 juni 2013

Det här med Periodisk Fasta



Ja det verkar ju omåttligt populärt. Samma dag som reprisen om fasta på SVT gick i måndags ökade mitt antal besökare gånger tre. Med mina fasteinlägg i topp.


Så är det ett nypåfund och bara en hype? Som det mesta gällande vår kost och hälsa så överdrivs det mesta så in i den att det faktiskt slutar med att vara just en hype och så rinner det tillslut ut i sanden. Sen kvittar det om just fasta ÄR det mest naturliga för våra kroppar - något som man kan härröra till evolution och våra förfäder. För som jag tidigare har nämnt;


Hur naturligt är det att äta regelbundet efter klockan?


Tyvärr tror jag inte på fastevarianter där man inte tänker på den övriga kosthållningen eller näringsupptaget. Där man uppmanas äta "som vanligt" och då menas efter tallriksmodellen med en hög andel kolhydrater, lågfett och lågkalori. Där fastan enbart i slutändan blir en kalorirestriktion - vilket förvisso är bra om man behöver gå ner i vikt men fastan handlar om så mycket mer. 


Det pratar mycket om att ha låga halter av IGF-1 - även här tror jag faktiskt inte att gemene man egentligen har en aning om vad det är och vad det innebär som helhet och jag tänker inte ta upp det heller för den delen. Men poängen är ATT man vet att detta är av positiv effekt när det är lågt men frågan är då vad som håller det lågt? Jo det som inte nämns så flitigt i alla kretsar - blodsockret. Ett lågt blodsocker är nyckeln och förklaringen till varför fastan har så många positiva effekter för våra kroppar och vår hälsa.


Hur går det då om man äter "som vanligt" och dessutom fastar på det? Jo man går givetvis ner i vikt om man sköter sina kort rätt, men alla andra positiva effekter av att hålla sitt blodsocker i schack går om intet övrig tid. Kroppen kastas från ett metabolt tillstånd till ett annat ganska bryskt. Äter man däremot LCHF/Paleo är övergången till fastan mer naturlig och mjukare - för vad är det som orsakar blodsockerhöjning jo - Kolhydrater..



Min poäng här är - vill man hålla hälsan räcker det inte att köra ytterligare en Quick Fix variant där enbart vikten är i fokus och inte helheten.

Hälsa är något man lever med varje dag. 




Själv fastar jag 5 dagar/vecka. Måndag-Fredag. Äter mellan 11:30-19:00. Däremellan dricker jag enbart vatten eller naturellt te för att inte störa fastan. 

Givetvis äter jag lågkolhydratskost som gör att den strikta fastan inte känns av alls. Räkna kalorier är något jag absolut inte gör då jag vet det är en omöjlighet i praktiken och något som enbart bör stanna teoretiskt då det blir både ohållbart och totalt fel - dessutom är det helt onaturligt. 



Ann Fernholm bloggar klokt om peridisk fasta och förklarar mer ingående om IGF-1 i detta fall HÄR för den som är nyfiken. 



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar