Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 6 juni 2013

Hälsa vs Diet


Hallojs denna fantastiska lediga varma sommarkväll! Kan det bli bättre än vad det är just nu? Sommar, semester och allt framför sig. Bästa blomningstiden, hundkäx, nävor, smörblommor och grönskande träd. Det är verkligen en lisa för själen att hitta nuet, njuta av nuet och inte bara köra förbi.


De senaste månaderna har jag funderat mycket på hälsa, begreppet hälsa som helhet. 


Första gången jag hörde talas om LCHF och faktiskt provade på enligt vad jag trodde var rätt - så handlande det om diet och vikt, det är nu nästan 8 år sedan. Detta är som jag ofta påtalar helt felaktigt och som många gör galet i valet av kosthållning. Missfokus och att man glömmer bort vad Hälsa egentligen är.


Man ska inte förringa att viktnedgång, eller uppgång för den delen, är något viktigt för vissa. Att hitta sin match, där kroppen toppar och mår som bäst. Där utgångsläge för hälsa, välmående och träning är ultimat. Sin balans. MEN när en diet enbart handlar om att fokusera på just vikten för att ta ett exempel, det kan lika gärna vara träning men just vikt är ju det som pratas om mest både generellt och i media, ja då är det något som är helgalet om man frågar mig. Vikt är en DEL av hälsa - men det är knappast Hälsan i sig!


Man kan gå ner i vikt med vilket metod/diet som helst egentligen - om man inte har problem med stress/hormoner eller annan sjukdom, men nu menar jag en frisk individ. Handlar det bara om det så fungerar viktväktarna, extravaganza och vanlig hederlig svält - summan av kardemumman är ju att man är restriktiv med sitt kaloriintag och sitt generella ätande. Är det i sig hälsa? Nej inte om man frågar mig.


Hälsa är att äta näringsriktigt, närigstätt och att inte räkna kalorier. Jojobanta genom att "svälta" till vardags för att festa till det till helgen? Har folk fortfarande inte fattat att det är helt lönlöst? Att det inte säger ett jota om näringsstatus eller om upptag, om det biologiska? Suck.


Hälsa är att äta sig mätt och att må bra, inte gå efter scheman eller tider. Vem är tror egentligen på att vi alla är gjorda för att äta samma tider dag ut och dag in? Samma antal gånger? 

Hälsa är att göra sunda val, att ha insikt om sin kropp och balans mellan kropp och psyke. Det här är naturligtvis inte likaställt med att ha full kunskap om varenda näringsämne utan här kommer vanligt sunt förnuft in och det där tycker jag många har tappat.



Hälsa är inte att äta för att andras skull, artighetsätande och den förväntan tycker jag är idioti. Om jag vet att viss mat är dålig för min tarm, för min hälsa och för min framtid - varför ska jag då äta den för att andra inte har samma kunskap?

Hälsa är inte att räkna kalorier och stirra sig blind på en våg, det skiljer på 100kcal från broccoli och 100kcal i ketchup. Köpta jordgubbar som transporetars och jordgubbar som plockas från land, gräsbetande djur eller antibiotikabehandlade spannmålsdrivna köttdjur. I can go on!

Hälsa är inte att äta allt men inte alltid bara för att man kan i dagens samhälle - återigen insikt om kroppsvänlig och artegen mat. Äter man allt men inte alltid av dagens utbud har man att göra och det är sällan de hälsosamma valen står i fokus. Det blir lätt både mackor till vardags, fredagsmys, lördagsgodis, extra till söndagsmiddagen - återigen - I can go on!



LCHF är just Hälsa för mig, Paleo likaså. För min egen del är en mix mellan dessa prima, det tillsammans med periodisk fasta som fått mitt onda i sidan att i stort försvinna - kanske var det något med tarmen till trots. LCHF/Paleo är inte bara ett val på tallriken där vikten är fokus utan det är en helhetsmodell där hela Hälsan hamnar i fokus. Välmående på såväl in som utsida och perspektiv på miljön och vår omgivning likaså. Stort med andra ord.

Jag är väl medveten om att de som väljer att inte äta som jag, som äter tallriksmodellen för att ta ett exempel, tycker att jag är extrem. Men frågan är egentligen här - vem är det egentligen som är det - extrem? Vem är det som äter allt men inte alltid och därmed godtar genmodifierat? Processat? Onaturligt och med tillsatser i en cocktail som vår kropp är allt annat än gjord för. För att ta några få exempel.


För trots att vår utveckling har gått i rasande fart de senaste årtusenden, århundraden, decennierna, så har våra kroppar inte anpassats genetiskt för just denna utveckling. 



Fundera på vad som är hälsa! Det är ett stort stort begrepp där såväl kropp som psyke samsas. Maten är en stor viktig del, större än vad de flesta förmodligen kan tro. Allt börjar med vad vi stoppar i oss.





Dessa små sötingar hittar ni hos min vän Annie HÄR



.

6 kommentarer:

  1. Jag mår väldigt bra jag också när jag äter som jag gör, även här en blandning av LCHF/paleo. Dock så KAN JAG INTE sluta räkna kalorier. Det bara går inte, jag kan inte hantera att inte veta,jag måste ha kontroll. Jag vet att det inte är bra... Men hellre det än att ha ångest som alltid leder till något destruktivt.

    /Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du KAN, men det kan kräva tid och träning. Att veta kcal-innehåll i allt och att tänka på det är två separata saker som går att hålla isär.

      Försök att hitta ett sätt att äta på som gör att du vågar släppa kontrollen, hitta glädjen i något annat än den falska kontrollen.

      Jag är helt övertygad om att om du äter näringstät mat, rätt energi för din kropp så kommer ett inre lugn till slut - våga lita på din kropp och ditt sunda förnuft!

      Massor av kramar

      Radera
  2. Håller med om väldigt mycket här! Många behöver släppa fokus på vikten och tror inte heller på dieter som du beskriver. Däremot, äta allt men inte alltid vet du ju att jag tror på. Inga förbud, inte svartmåla, etc, etc. Att äta smörgås till vardags ser jag inget fel, men inte heller fredagsmys och lördagsgodis. Somliga behöver vara strikta, men långt ifrån alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att vi i grunden tänker väldigt lika egentligen även om vi inte går samma väg, kanske går vi parallellt.

      Allt men inte alltid är ohållbart med det utbud som vi har idag anser jag, media, utbud mm förvirrar konsumenter och ångestkanaler sprutar ut sina budskap och krav.

      Att äta kroppsvänligt, näringstätt och naturligt är för mig inte synonymt med strikt dock är det inte det enklaste för den ovana med det utbud som finns som sagt.

      Svartmåla har jag heller inga problem med, så tillvida det finns grund. Ingen skulle ju suga på en bensinslang om den smakade jordgubb, även goda saker kan vara farliga och det finns inga anledningar att stoppa allt i munnen bara för att man kan.

      Kram och tack för input Jenny!!

      Radera
  3. Så otroligt bra skrivet Hanna, jag kan inte annat än att hålla med. Det är precis så det är. Du slår huvudet på spiken som alltid.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh stort tack ska DU ha fantastiska!!!

      Kram!!!

      Radera