Naturlig Mat – Kost & Hälsa

tisdag 2 juli 2013

Äta Kroppsvänligt


Att äta kroppsvänligt är ett komplext begrepp, det är allt annat än att äta allt men inte alltid utifrån vad vi en gång har lärt oss eller vad vi hittar i butiker. Vad diverse dieter förespråkar eller vad som är bäst för någon annan än en själv.


Att äta kroppsvänligt är att äta så att man mår bra från insidan och ut, inte bara nu utan även i längden - Medvetet och holistiskt. Äta utan ångest, utan krav och utan förbud. Att bortse från saker är inte per automatik lika med förbud.


Det finns två huvudpunkter jag är strikt med i min kosthållning och det är att utesluta ALL säd och ALLT socker (med undantag från naturligt socker vid enstaka tillfällen - bär, frukt osv). Saknar jag det? Inte det minsta - inga sug, ingen längtan och ett väldigt nöjt val. Jag mår inte bättre av dessa livsmedel, varken i korta eller långa loppet.


Varför undvika säd, En anledning oberoende av kolhydratinnehåll är:

De flesta varianter av säd innehåller Gluten. Gluten är ett protein som innan det började förädlas för dryga 100 år sedan innehöll 14 kromosomer - idag över 60 kromosomer av anledning att kunna ge högre avkastning, stå emot angrepp och växa snabbare bl a. Naturligt? Nej.

Gluten är ett ämne som retar vår tarmslemhinna genom att skapa en inflammatiorisk process. Förstör tarmluddet så att fel ämnen läcker ut i blodet, kroppsfrämmande. Läckande tarm. Alla är olika känsliga, vissa utvecklar celiaki - glutenintolerans, vilket innebär att tarmluddet är helt förstört. Dock ska man komma ihåg att alla har en viss känslighet för gluten - det orsakar mer eller mindre skada och ger ingen näring.

En rad autoimmuna sjukdomar har visat sig bero på bl a annat gluten - men främst skador i tarmen som en start. Vår hälsa börjar i magen - tarmen!

Jag skulle kunna skriva en uppsats om gluten och alla sjukdomar som man vet och tror att detta skadliga ämne står bakom. Men om det finns det andra sidor/bloggar/tidskrifter att läsa i, här är jag kortfattad.


Att undvika säd är med andra ord kroppsvänligt. Socker behöver man knappast förklara varför man ska undvika nuförtiden...


Många kolhydratförespråkare propsar på en liten del säd för att komma åt bl a fibrer. Behöver vi fibrer? Nej det är en av 2000-talets stora bluffar, eller började det redan i slutet av 90-talet tro? Oavsett så är fibrer inget vi behöver om vi inte har ett stort intag av just kolhydrater från säd. Fibrer hindrar upptag av viktiga mineraler i tarmen, dessutom jäser de och kan skapa gaser/uppblåst mage. Därav så många med IBS som blir bättre genom att utesluta just fibrer ur sin kost - känslig tarm vill inte se åt fibrer. Att de dessutom inte innehåller någon näring som vi kan ta upp - säger inte det allt om varför vi inte behöver dem kortfattat egentligen.



Att undvika kolhydratrika livsmedel som säd, potatis, pasta, ris m fl är inte tråkigt - det är fantastiskt och kroppsvänligt. 



Här är en rätt ni måste prova! Det är en variant på Tastelines Djävulskyckling.

I en stekpåse slängde jag ner lite av vad jag hade hemma. Några kycklingfiléer, finhackad chili, finhackad vitlök, massor av hackad persilja, citron i skivor, rapsolja, rosa himalaysalt och vitpeppar. In i ugn på 160gr varmluft i ca 2h. Klart! Filéerna smälter i munnen!!




Skit i att bilden är kass och att maten redan är påbörjad. Att bry sig om den exakta mängden som ligger på min tallrik på bilderna tycker jag ni ska bortse ifrån då jag allt som oftast äter mycket mer än så, tar om, fyller på, skrapar ur salladsskålen och likväl barnens tallrikar - varför skulle jag visa det? Bara för att det ligger massor på en tallrik betyder det inte automatiskt att allt äts upp.


Så se maten istället - ingen är den andra lik och vi har olika behov beroende på både person och dag. Jämförade är aldrig av glädje och sällan rättvisande.



Må Väl och Låt smaka!


.

4 kommentarer:

  1. Hejhej!
    Låter jättegott :) Får provas en dag då jag är på långritt och är hungrig som en varg efteråt. Använder ofta lergryta, borde väl va detsamma i mängd och tid?
    Kramkram (och tack för förtydligandet, min fråga va i all välmening)
    Cecilia

    SvaraRadera
  2. Åhh jag vet faktiskt om det blir riktigt samma i en lergryta men det är värt att testas helt klart! Det "kokar" ju mer i påsen en vad det gör i lergrytan (som för övrigt är fantastisk!)

    När vi ändå nämner lergrytan, har du provat att göra Pulled Pork i den? GULD och gudagott!!!

    Många kramar (återigen tack för omtanke)

    SvaraRadera
  3. Hej! Detta låter ju grymt gött! Vet du vad jag ska ha för temp o hur lång tid jag ska ha i en "vanlig" ugn?

    Tack på förhand!
    /Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ca 30 min längre skulle jag tippa :)

      Radera