Naturlig Mat – Kost & Hälsa

torsdag 4 juli 2013

Periodisk Fasta och lite Mat


För att förtydliga för de som inte har insett grunden i Periodisk Fasta. Det handlar inte i botten om viktnedgång, så gör heller inte LCHF/Paleo. Det handlar om något mycket större - vår hälsa.


Personligen har jag inget behov av att gå ner i vikt alls. Skulle jag jämföra mig med dagens ideal skulle jag förmodligen känna pressen men nopp, been there done that. Enda "felet" med min kropp är att den behöver mer styrka - allt annat har den, den är MIN.


Att utöva (kan man säga så?) Periodisk Fasta utan att önska viktnedgång, såsom det är i grund och botten, innebär att man tar igen det ätande man missar men under en mer begränsad tid på dygnet. Energin bör inte minska. Jag äter nästan alltid dubbelt så mycket som övriga vänner och kollegor. Tar de en laxfilé tar jag två etc.


Men det handlar återigen inte om jämförande - det handlar om person och att äta kroppsvänligt



Mina barn äter en liberal LCHF hemma, så här såg delar av deras kvällsmat ut idag


Birgitta Höglunds frönknäcke med Bregott, tomat och mozzarellasallad med basilika och vinägrette, ostar och korvar




Efterrätt - plockat i egna trädgården och därmed slipper vi mellan 8-13 bekämpningsmedel... Med vispad grädde, givetvis inte den 36% utspädda med vatten och karragenan, utan the real deal - 40%


.

3 kommentarer:

  1. Hejhej igen!
    Intressant detta men som du skriver så handlar det om person. För mig skulle detta aldrig funka då jag snabbt skulle fixera mig vid tider och andra tvång. Bra att du tar upp det! Eventuellt skulle det funka för maken som är sugarjunkie och rejält överviktig, gillar att äta få men stora mål mat. Själv är jag frukost- o kvällsmatätare och äter flera små kalla mål däremellan. Funkar jättebra för mig men inte för maken som äter tills han är proppmätt från ca 07-22, han har dessutom diabetes på alla håll o kanter i släkten. Problemet är att han tycker det här med kost är en "tjejgrej" (urlöjligt menmen). Har du möjlighet så skriv gärna ett inlägg med manligt fokus.
    För övrigt tar jag jättegärna ditt recept på pulled pork då vi ska fiska imorgonkväll och ska äta när vi kommer hem :)
    Kramkram
    Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan be maken skriva ihop ett inlägg om hur han ser på det här med LCHF/Periodisk fasta, tack för input!! Maken din bör ju absolut äta LCHF om han har diabetes i släkten, övervikt och äter som han gör...

      Det är som sagt jätteviktigt att anpassa efter sig själv när det kommer till fasta - vet man att pf kan leda till tvång då ska man undvika det, inte värt! Må bra måste vara i fokus, in som utsida tillsammans.

      Gällande Pulled Pork brukar jag göra en variant på Åses ( som du hittar här http://56kilo.alltforforaldrar.se/pulled-pork-lchf/ )

      Lät jättemysigt att åka ut och fiska! Ha en underbar fredag!!

      Radera
  2. Åh, jordgubbar! Längtar tills våra är mogna i landet! Tyvärr kanske lagomt tills när vi reser bort...

    SvaraRadera