Naturlig Mat – Kost & Hälsa

lördag 29 december 2012

Val


Egentligen vet jag inte varför det är så kontroversiellt med att välja bort kolhydrater ur sin kost - särskilt inte när det är just det som gör att man mår bra.


Fikabrödet, mackorna och det vita mjölet har något heligt över sig. Nytänk är jobbigt och fraser som "man ska kunna äta allt" läggs som försvar. Varför i hela friden man nu ska äta av allt om det nu inte är bra för hälsan såväl som det totala måendet.


Att hela grejjen med LCHF och alla former av lågkolhydratmodeller känns provokativa är väl för att de är just nya, förändring tar emot. Erkänna att man haft fel, gjort fel. Eller rent av har svårt för förändring. Well, sak samma egentligen - valet är ens eget. Jag har själv varit där...


Tänk om den här kosthållningen hade framställts för vad den egentligen är - ett må bra val - istället för att vara så oerhört fokuserat på vikt och kroppsfett. Fine att det finns en enorm massa som hjälps i sin övervikt eller diabetes men i det stora hela är det ändå ett må bra val - livsval.






Idag serverades citronkyckling med grönsallad och nötter, mina barn älskar vinägrette och slåss om att få sleva upp det sista - inte mig emot.


Nu Bountybak som alternativ till den sockriga lördagsgodisen - vilken alltid har förvandlat mina ungar till kolhydratstilla små monster.


.



4 kommentarer:

  1. Jag älskar att läsa om hur bra du mår om det är LCHF el LCHQ el TALLRIKSMODELLEN el något annat som får dig lycklig är i sig helt oviktigt. Det viktiga är ju att just du Hanna mår bra är lycklig och har slutit fred med dig själv såväl psykiskt som fysiskt.
    Jag kommer mer än gärna läsa din nya blogg och inspireras och ta efter det som passar mig.
    All lycka och en jätte kram från lilla jag

    SvaraRadera
  2. Jag är tacksam att du hänger med mig...

    Gör precis så! Ta till dig och inspireras av det som passar DIG, det är viktigt!!

    Kram fina

    SvaraRadera

  3. "Tänk om den här kosthållningen hade framställts för vad den egentligen är - ett må bra val - istället för att vara så oerhört fokuserat på vikt och kroppsfett. Fine att det finns en enorm massa som hjälps i sin övervikt eller diabetes men i det stora hela är det ändå ett må bra val - livsval."

    Jag håller med dig sååå mycket om det! Ett livsval och varje människas rätt att finna sin väg, det är viktigt. Ändå tror jag att man behöver lära sig att äta det mesta, kunna äta vad som helst utan ångest för att verkligen göra friska val som håller i längden. Så tror iaf ja.

    "Varför i hela friden man nu ska äta av allt om det nu inte är bra för hälsan såväl som det totala måendet." Ja, varför i hela fridens namn? Absolut-man ska äta det man mår bra av oavsett vad alla andra tycker och tänker, men att bli för snäv kan också bli handikappande och då är man ju inte heller fri.



    SvaraRadera
  4. Att välja LCHF har helt klart gjort mig MINDRE snäv. Jag ser inte bortplockandet av kolhydraterna som ett offer, jag har aldrig föredragit det så det känns mer befriande.

    Vi tycker både jag och Anders att världen av mat och möjligheter har vidgats med LCHF.

    Kram

    SvaraRadera