Naturlig Mat – Kost & Hälsa

söndag 30 december 2012

En liten frågestund...


Börjar dagen med att beta av lite frågor, tack för respons!! 



Spännande val och att det är detta som tagit dig ur ätstörningen som du skriver.


Jag tycker det är både fantastiskt och upprörande. Kan känna mig mycket besviken och ilsken ibland när jag tänker på att det ska krävas en sådan enorm styrka för att man blir så motarbetad inom vården när det kommer till lågkolhydratskost i kombination med att tillfriskna från en ätstörning.




 Hur kan en måltid se ut, ge gärna exempel? 


Oj, det kommer komma många måltider här i bloggen senare gissar jag. Men i det stora hela så är bröd, pasta, ris, potatis och socker helt uteslutet ur vår kost. Har aldrig räknat på hur mycket kolhydrater jag egentligen får i mig men jag gissar att den delen är väldigt låg för min del.




När du bestämde dig för att utesluta kolhydrater och äta enligt LCHF kunde du då börja släppa på ätstörningens förbud och äta mer fritt?


JA! Inget snack om saken, helt klart min livräddare!! Nu finns inga förbud, inga ångest och jag äter som JAG vill och inte enligt vårdens tallriksmodell som man genom åren blivit påpackad. Så JA, jag har verkligen den här kosthållningen att tacka min lyckliga stjärna för.




 Hur kom du fram till att du skulle utesluta kolhydrater? 


Föll sig helt naturlig, jag har hela mitt liv alltid föredragit kött och fettdelen även om jag tidigare ätit kolhydraterna. Dessutom mår min kropp oerhört mycket bättre rent fysiskt av att utesluta denna omstridda del av tallriken, psyket likaså.

Dock har jag ju som jag erkänt tidigare varit svårövertygad, just för att LCHF tyvärr har har framställts som en diet med fokus på viktnedgång och allt vad det innebär. Att jag hela tiden fått höra att mina kostval varit sjukdomsgrundande har dessutom bromsat såväl mina egna insikter som mina möjligheter till ett snabbare tillfrisknande.

Men inte för inte, man får krypa till korset och inse att man har fel ibland, upplärd av gamla skolan. Göra om göra nytt. När jag läste boken Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt var det som att alla bitar föll på plats. Med ytterligare uppdatering inom näringslära och ett försök att inte bli färgad var valet ändå lätt.

LCHF är ingen diet -  det är ett sätt att leva, då är valet inte längre svårt.




Om du blir bortbjuden tar du allt utom kolhydraterna då, det serveras ju, nästan vill jag påstå, alltid det? Många frågor men det skulle vara intressant att höra dina svar!


Svar JA. Jag har haft turen att när vi varit iväg hamna på bufféer och då är det ju lätt att välja bort kolhydraterna. När jag senast var ute på en tapasrestaurang valde jag bort det till lagda brödet och beställde in extra oliver till som ersättare. Annars får man nog vara lite kontroversiell och antingen ta reda på innan vad som bjuds eller ha med sig eget. Är man vegetarian eller har glutenintolerans är ju folk förstående - varför inte med LCHF.



Hoppas svaren var till belåtenhet.


.







6 kommentarer:

  1. Trillade in här av en slump, men kommer definitivt titta in igen:) / My!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ju setts förr i bloggvärlden, du är varmt välkommen tillbaks My!

      Radera
  2. Hej Hanna! Jag funderar på hur du tänker kring ketos. Det framställs ofta som målet med Lchf. Hur ser på riskerna med hyperketos och att det är samma tillstånd som vid svält? Jag vill absolut inte sälla mig till skaran som kritiserar dina kostval, jag hoppas bara att du är rädd om dig och dina barn. Kram Anni

    SvaraRadera
  3. Oj, ketos är ett ämne som bör tas i ett inlägg.... för det jag tror att du tänker på är skillnad på ketos och ketoacidos?? stor skillnad och har som du säger till viss del med svält att göra...

    Kritisera för tusan, det är BRA med kritik! Utan det utvecklas man inte <3

    SvaraRadera
  4. Kul att du svarar på frågor!
    Jag tänker lite så här, vad är det som gör att du inte kan/vill gå utanför ramarna på en middag t ex om det serveras något sominte går in under LCHF? Känns det inte tryggt eller är det det att du inte mår bra av det rent fysiskt?

    Vilken överraskning förresten med nya bloggen!

    SvaraRadera
  5. Åhh det är absolut inte att jag inte "kan" utan för att jag inte vill, för att jag vill ha andra alternativ. Sen mår jag inte fysiskt bra av kolhydratdelen, jag blir nästan direkt uppsvälld och får gasig/öm buk, trött och ofokuserad.

    Kram och kul att överraska lite...

    SvaraRadera