Naturlig Mat – Kost & Hälsa

fredag 28 december 2012

Fredagsmys


Vem har sagt att fredagsmyset måste vara en stärkelserik högtid? Vem har bestämt att glorifiera detta och höja det till skyarna, se socker och stärkelse som belöning istället för vad det egentligen är?


Var och en gör som den vill, här har vi numera uppdaterat fredagsmyset och inga barn klagade - tvärtom!







Blev inspirerad av en kollega att marinera mina egna oliver, sagt och gjort! En god olivolja, stora oliver med kärna, basilika, timjan och hela vitlöksklyftor - gilla!

Grönsaksdipp på smetana med örtsalt, pressad vitlök och basilika uppskattades av både mor och barn.


Trevlig Kväll!

.

2 kommentarer:

  1. Åh, härligt att det finns en till som vågar gå sin egen väg efter mångårig anorexi!:) Jag var, liksom du, väldigt sjuk under massor av år, fick kroniker-stämpel etcetera och kände mig verkligen som ett hopplöst fall...Men - liksom du anser jag att det är vården det är allvarligt fel på - ätstörningsvården är så likriktad som någon behandlingsform kan bli...Man anses bara vara frisk om man gör på deras sätt - men det finns ju lika många sätt att vara frisk på som det finns människor - alla är ju unika individer med egna förutsättningar! Ätstörningsvården vill gärna utgå från att alla är stöpta i samma form - man ska ha samma matschema, träna lika många gånger i veckan, gå upp till samma BMI...Jag blir trött bara jag tänker på det. Jag är frisk från mina norexi sedan ett par år tillbaka och lever på det sätt som passar just mig bäst - det var först då jag insåg att vårdens metoder inte passar mig - att det finns andra sätt att leva på som frisk - som jag kunde släppa anorexin helt. Jag tycker att vårdens upplägg är fel - som anorektiker har man ju en enorm självdisciplin, lever efter ett strikt schema gällande mat och motion och vården spinner vidare på detta genom att ge en ett nytt schema med strikta regler angående mat och motion...Gaaah! Det borde verkligen finnas fler alternativa vårdformer inom ätstörningsområdet.

    Ta hand om dig!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där kroniker stämpeln känns igen tyvärr... fy tusan säger jag så elakt!! Jäkla okunskap!

      Jag måste ge en ELOGE till dig som tog dig ur den bubblan, vågade lita på DIG själv och blev frisk - en sann förebild för många!!

      Stor kram och tack för en väldigt viktig kommentar!!

      Radera