Naturlig Mat – Kost & Hälsa

lördag 29 december 2012

Atopiska eksem


Min dotter fyller 4 år till våren, sedan hon var liten bebis har hon haft problem med atopiska eksem. Främst på handleder som tjocka kakor men även utspritt på bål, ben, rumpa - ja hela kroppen utom ansiktet tacksamt nog.


Vi har smörjt med miniderm, kortison och inte fått mer hjälp av bvc än så. Det har varit bättre i perioder - främst under det varma halvåret, men vintertid har det tidvis varit helt bedrövligt.


Efter några veckor på en liberal LCHF är min dotter nästan helt fri från sina eksem. Huden är fläckvis torr men de stora röda kakorna är borta - hon kom själv och visade sina armar häromdagen "mamma, det kliar inte här mer".


Om det är en slump det kan jag inte svara på, men ju mer man läser och ju fler man pratar med desto tydligare blir det att uteslutandet av stora mängder socker och stärkelserik mat har gjort min söta flickas hy som porslin igen.




Underbar och älskad Ylva



.

4 kommentarer:

  1. Jag tror att mkt vi äter inte är bra för kroppen men att vi påverkas olika av det... Skönt att eksemen verkar försvinna.. Hoppas att det håller i sig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant sant! Det häpnadsväckande är att det verkar vara många fler som blir av med just sina eksem när de äter lågkolhydratskost.

      Kram

      Radera
  2. Nämen, så trevligt med en ny blogg! För ett halvår sedan hade jag aldrig trott att du skulle lyfta fram LCHF som någonting positivt (själv har jag varit positiv i smyg under ett par år), men jag tycker att du är modig som vågar förändra och stå för den förändringen. När LCHF inte längre behöver innebära smör direkt ur paketet med en matsked så finns så många fler som kan dra nytta av kosten, tror jag.

    Själv fortsätter jag, åtminstone tillfälligt och så länge löpträningen känns prioriterad, med min havregrynsgröt på morgonen, men ris och pasta var det mycket länge sedan jag åt.

    Jag följer förstås din nya blogg med spänning och glädje och jag är SÅ glad att du verkar må så mycket bättre. Jag är säker på att jag kommer att finna massor av inspiration och hopp här framöver!

    Många kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina fina Helle!! O du, jag har själv "smugit" men har också haft svårt att acceptera just det fakum.

      Men men, man får krypa till korset och erkänna sig rakryggad ibland och det här ÄR fantastiskt!!

      Roligt att du hänger på - dig vill man inte tappa!

      Radera