Naturlig Mat – Kost & Hälsa

tisdag 26 mars 2013

Tänk om ni har FEL!


Ett inlägg riktat till alla som är motståndare till vad vi i "sekten" håller på med...



Jag är ju som sagt inte den som håller klaffen, på gott och ont. Jag har svårt att hålla tand för tunga i diskussioner där jag vet att jag blir överkörd av en pöbel. Men jag håller ändå aldrig tyst och så kommer det förbli.


Jag har lärt mig av många erfarenheter att vara en gås - jag skulle vilja påstå att jag är en gyllene gås. Men även gåsen har gränser. Särskilt när det kommer till mammarollen. Ingen är en perfekt mamma, man kan bara göra sitt bästa efter sina förutsättningar MEN att anklaga andra för att vara en dålig mamma DET provocerar något oerhört.


Om man låter sina barn äta LCHF, om man nu vill använda sig av den förkortningen, så är man en dålig mamma enligt aftonbladet, bloggar m fl. Varför? För att man inte håller sig till normen, normen som är fastslagen på 1970-talet, påverkad av pengar, politik, solidaritet? Inte är det vetenskap iallafall och den som säger emot kan gärna få skicka mig länkar som kan bevisa motsatsen.


Enligt dessa är jag en dålig mor för att jag;


- begränsar intaget av raffinerat socker. Vissa kanske anser att de gör det men hur vanligt är det inte med sylt på gröten på förskolan? Fredagsmys? Lördagsgodis? Och övrigt sk "unnande"?

- begränsar frukten. Till förmån för bättre energi, fruktos är en energikälla som skapar hunger snarare än mättar.

- Ökar fettdelen istället för att vara fettskrämd och restriktiv där. Barnen håller sig mätta, balanserade och lugnare. Nöjda.

- Begränsar stärkelse - läs här socker och ovan punkt.

- Ökar kunskap och självkänsla - tabubelägger få saker dock vissa, belyser matens viktighet och det roliga.

- Lär barnen att "unna" sig är tokigt, här äter vi vad kroppen behagar utan att vara sockerberoende... inget är fel inte ens på kalas men kunskap står över...

- Dåligt samvete över mat och ätande är helgalet - kunskap har inte med samvete och känsla att göra. Bantande tallriksmodeller ger en mer felaktig bild av ett sunt ätande än en hälsosam lågkolhydratskost. Men om man avviker från just tallriksmodellen så är man en avvart och därmed likamed FEL. Stackars barn.



Listan kan göras lång



Men tänk om Ni har FEL!?


- Tänk om det ÄR så att socker skapar ohälsa. Det är väl de flesta med på numer men nu pratar vi socker, allt socker, även bröd, pasta och sedvanligt fredagsmys.

- Tänk om det ÄR så att fett inte är farligt? Självklart är det inte det, naturligt är inte farligt, onaturligt ÄR det.

- Tänk om "allt men inte alltid" tänket skapar mer osäkerhet? I dagens samhälle är det inte helt lätt...

- Tänk om frukt inte är så jäkla bra som vi alltid blivit intalade? Använd sunt förnuft och inse själv, besprutningar, åka-över-halva-världen, soltimmar? mm mm





Jag ger med GOTT samvete mina barn en kost som håller blodsockret naturligt lågt, skapar minimalt med inflammationer i såväl tarm som kärl, ger en behaglig och naturlig mättnad och samtidigt en POSITIV självbild och samtida kunskap...



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar